سامسونگ به زودی تامین‌کننده بخش بیشتری از قطعات آیفون‌های جدید خواهد بود - تکفارس 
سامسونگ به زودی تامین‌کننده بخش بیشتری از قطعات آیفون‌های جدید خواهد بود - تکفارس 
سامسونگ به زودی تامین‌کننده بخش بیشتری از قطعات آیفون‌های جدید خواهد بود - تکفارس 

سامسونگ به زودی تامین‌کننده بخش بیشتری از قطعات آیفون‌های جدید خواهد بود

مهدی فیاضی
۸ مرداد ۱۳۹۹ - 18:33
سامسونگ به زودی تامین‌کننده بخش بیشتری از قطعات آیفون‌های جدید خواهد بود - تکفارس 

شرکت سامسونگ تامین‌کننده صفحه نمایش‌های آیفون ۱۲ است و به نظر می‌رسد راه خودش را برای تامین دوربین‌های مورد استفاده در گوشی‌های اپل پیدا کرده است. کمپانی سامسونگ الکترومکانیکس (Samsung Electro-Mechanics) لنزهای آیفون ۱۲ (لنزهای مدل ۶P) را برای گوشی آیفون ۱۲ تامین خواهد کرد. همچنین این شرکت سال آینده لنزهای ۵P و ۷P را برای گوشی‌های سری آیفون ۱۳ در نظر خواهد داشت. آنالیزگر معروف اپل مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) نیز چندی پیش به این نکته اشاره کرد که لنزهای دوربین آیفون ۱۴ از نوع پریسکوپی است و تامین‌کننده آن نیز شرکت سامسونگ خواهد بود.

لنز پریسکوپی آیفون ۱۴

سامسونگ سازنده معروف لنزهای دوربین یعنی شرکت کورفوتونیکس (Corephotonics) را خریداری کرده است. مشکل اینجاست که این شرکت از دو شرکت ال جی و اپل در گذشته شکایت کرده است و این شکایت همچنان در جریان است. این شکایت راجع به استفاده غیرقانونی این دو شرکت از پتنت لنز تله ‌فوتو این شرکت است که طرح آن در گوشی آیفون ۷ پلاس مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت کورفوتونیکس همچنین راجع به این موضوع گلایه کرده بود که مذاکره‌کننده ارشد اپل در مذاکراتی که برای شراکت در تامین لنزهای تله‌فوتو صورت گرفت قابل اجرا بودن پتنت‌ها را نیز مورد تمسخر قرار داده و گفته بود: اپل آن‌قدر شرکت بزرگی هست که نشود بابت پتنت‌هایی مثل این مورد شکایت قرار بگیرد.

اپل تعداد بسیار زیادی از پتنت‌های خودش را نیز داشت که از دو لنز استفاده می‌کردند ولی به نظر می‌رسید شرکت کورفوتونیکس قبل از اپل چنین طرح‌هایی را داشته است. هیچکس تاکنون از شرایطی که شرکت کورفوتونیکس برای استفاده از لنزهایش گذاشته است اطلاع ندارد و این نوع مذاکرات هم گاهی می‌تواند برای هر دو طرف مشکل ساز تمام شود. اپل نیز با توجه به قدرتش قطعا می‌توانست از طرح‌های خودش بدون پرداخت هزینه اضافی به کروفوتونیکس و دردسرهای حقوقی استفاده کند.

این پرونده حقوقی علیه اپل همچنان در جریان است و حالا که سامسونگ مالک شرکت کورفوتونیکس و طرح‌ها و پتنت‌هایش شده است اپل برای تامین دوربین‌های گوشی آیفون ۱۴ و لنز پریسکوپی‌اش باید سراغ این غول کره‌ای دنیای تکنولوژی برود. کورفوتونیکس از سال ۲۰۱۳ در حال کار روی “تکنولوژی تصویربرداری چند دیافراگمی” بوده است.

این خبر یعنی در دو سال آینده سامسونگ تامین‌کننده گران‌قیمت‌ترین قطعات آیفون‌های اپل خواهد بود؛ مگر این‌که قیمت صفحه نمایش‌های OLED و سیستم زوم پریسکوپی مقدار بسیار زیادی افت کند. آیا واقعا این نوع لنزهای پریسکوپی قیمت نجومی‌ای دارند؟ بیایید نگاهی به صحبت‌های مدیر عامل هواوی بیندازیم که در یک مصاحبه گفت:

ما مبلغ بسیار زیادی را خرج کردیم. ما سرمایه گذاری‌های زیادی می‌کنیم؛ برای هر گوشی P40 حدود ۱۰۰ دلار برای دوربین هزینه کردیم؛ شاید هم بیشتر از ۱۰۰ دلار. اگر واقع بین باشیم این مبلغ بسیار زیادی‌ است. قیمت مواد مورد نیاز بسیار بالاست.

این صحبت‌ها راجع به لنز پریسکوپی با زوم اپتیکال ۵ برابری است؛ حالا به این فکر کنید که لنزهایی با زوم ۱۰ برابری که در P40 پلاس مورد استفاده قرار گرفته‌اند چه قیمتی دارند! اپل هم شرکتی نیست که به سرعت از یک تکنولوژی جدید که هنوز قابل اطمینان بودنش مشخص نیست استفاده کند و معمولاً صبر می‌کند میزان پذیرش مشتری را بسنجد و قیمت‌ها کمی پایین بیاید تا از تکنولوژی مورد نظر استفاده کند.

این موضوع درباره صفحه نمایش‌های OLED نیز صدق می‌کند؛ همین امسال بود که اپل بالاخره تمام گوشی‌های تولیدی‌اش را با صفحه نمایش OLED عرضه کرد و احتمالا شارژ سریع بی سیم و لنز پریسکوپی دوربین، تاکتیک‌های جدید اپل برای رضایت خریداران و سود بیشتر باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید