تحقیق روی پنگوئن‌ها دانشمندان را دچار سردرد کرده است - تکفارس 
تحقیق روی پنگوئن‌ها دانشمندان را دچار سردرد کرده است - تکفارس 
تحقیق روی پنگوئن‌ها دانشمندان را دچار سردرد کرده است - تکفارس 

تحقیق روی پنگوئن‌ها دانشمندان را دچار سردرد کرده است

مجید مهرعلی
۱ خرداد ۱۳۹۹ - 15:00
تحقیق روی پنگوئن‌ها دانشمندان را دچار سردرد کرده است - تکفارس 

پنگوئن امپراتور پرنده بزرگی است. این ساکنان جنوبگان مقدار زیادی غذای دریایی مصرف و مقدار زیادی هم فضولات تولید می‌کنند. تمام این مصرف و تولید بخشی از چرخه طبیعت است اما این امر برای دانشمندانی که روی این پرندگان تحقیق می‌کنند چالش‌هایی را به‌وجود آورده است.

پرفسور بو البرلینگ (BO Elberling) از دانشگاه گپنهاگن که روی فضولات این پرنده تحقیق می‌کند این هفته در مجله علمی توتال اینوایرنمنت (total Environment) نتایج مطالعات خود را منتشر کرده است. در این مقاله رابطه بین فضولات پنگوئن‌ها و گازهای گلخانه‌ای آلوده بررسی شده است. نیترو اکسید که به گاز خنده مشهور است یکی از همین گازها است.

پرفسور البرلینگ در یک گزارش در دانشگاه گپنهاگن این‌طور بیان می‌کند که:

فضولات پنگوئن‌ها وقتی این پرندگان در کلونی خود هستند دارای مقادیر قابل توجهی از نیترو اکسید است. حداکثر مقدار مشاهده‌شده حدود صد برابر مقدار موجود در یکی از زمین‌های حاصلخیزشده دانیش فیلد (Danish Field) است

 او تجربه بودن نزدیک کلونی پنگوئن‌ها را «دیوانه کننده» نامید.

گروه تحقیقاتی نمونه‌هایی از خاک و مدفوع موجود در جنوبگان را تحلیل کردند و دریافتند که رژیم غذایی پنگوئن‌ها شامل مقدار زیادی نیتروژن است. طبیعتا هرچه که از یک ورودی وارد می‌گردد همان هم از خروجی خارج می‌گردد. باکتری‌های موجود در خاک دست به کار شده و نیتروژن را به گاز خنده تبدیل می‌کنند.

به گفته البرلینگ بعد از چند ساعت استنشاق بوی فضولات پنگوئن‌ها یکی از اعضای تیم کاملا دیوانه گردید و به یک نفر دیگر هم احساس مریضی و سردرد دست داد.

محققین درتلاش هستند تا درک روشن‌تری از اثرات فضولات پنگوئن‌ها بر محیط زیست محلی به‌دست آورند. این موقعیت گازی به‌وجود آمده می‌تواند وخیم‌تر گردد چون این پرندگان در حال گسترش در مناطق جدیدی از جنوبگان هستند.

البرلینگ می‌افزاید که:

ما نمی‌توانیم پنگوئن‌ها را مقصر تغییرات آب و هوایی بدانیم و مقدار گاز نیترو اکسید متصاعد شده در این قضیه آن‌قدری نیست که بتواند تاثیر مهمی روی  گرمای کلی زمین داشته باشد.

کمترین نتیجه مثبت این تحقیق این است که دانشمندان می‌دانند که هنگام کار در محیط تحقیقاتی خود با چه چیزی روبرو هستند، ابری از گاز تولیدی پنگوئن‌ها.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید