گوگل به‌زودی ویژگی‌های واقعیت افزوده جذابی را رونمایی خواهد کرد - تکفارس 
گوگل به‌زودی ویژگی‌های واقعیت افزوده جذابی را رونمایی خواهد کرد - تکفارس 
گوگل به‌زودی ویژگی‌های واقعیت افزوده جذابی را رونمایی خواهد کرد - تکفارس 

گوگل به‌زودی ویژگی‌های واقعیت افزوده جذابی را رونمایی خواهد کرد

مسلم رفیعی
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - 12:30
گوگل به‌زودی ویژگی‌های واقعیت افزوده جذابی را رونمایی خواهد کرد - تکفارس 

گوگل پس از رونمایی رسمی از ARCore در اوایل سال گذشته، بدون سروصدا مشغول بهبود پلتفرم واقعیت افزوده خود بوده است. در حال‌ حاضر، این شرکت می‌گوید که آماده است تا برخی از دستاوردهای نسل آینده خود را در زمینه تشخیص عمق و فیزیک رونمایی کند، مواردی که نوید تجربه واقعیت افزوده واقعی‌تری را در آینده می‌دهند.

Depth API به‌زودی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا آنچه را که به‌عنوان انسداد شناخته می‌شود، اجرا کنند. یعنی در یک صحنه، یک شیء مصنوعی می‌تواند به وسیله اشیای دنیای واقعی، از دید پنهان شود. به‌عنوان مثال، یک گربه مجازی را در اتاق نشیمن خود قرار می‌دهید و هنگامی‌که زاویه خود را به شکلی که یک تختخواب، میز یا یک شیئی دیگر در مسیر دید شما قرار گیرد، تنظیم می‌کنید، آن گربه مجازی پنهان می‌شود.

نتیجه یک صحنه قابل‌قبول‌تر است. ردیابی عمق به این معنی است که گوشی هوشمند شما اشیاء در صحنه و فاصله آن‌ها از یکدیگر را بهتر درک می‌کند. گوگل می‌گوید که می‌تواند این کار را از طریق بهینه‌سازی نرم‌افزار موجود انجام دهد، بنابراین شما نیازی به یک حسگر و یا پردازنده خاصی نخواهید داشت. همه این موارد بر روی خود دستگاه اتفاق افتاده و به هیچ کمکی از سوی پردازش ابری تکیه نمی‌کنند. تا زمانی که شما گوشی هوشمندی داشته باشید که از ARCore پشتیبانی کند، که تقریباً همه گوشی‌های اندرویدی چند سال اخیر این‌گونه هستند، قادر خواهید بود تا به این ویژگی‌های جدید دسترسی داشته باشید.

ما پیش‌تر نیز انسداد را بر روی تلفن‌های همراه مشاهده کرده‌ایم. سازنده Pokémon Go یعنی Niantic، ویدیویی از قابلیت انسداد را نشان داد که در آن یک پبکاچوی مجازی کوچک (یکی از شخصیت‌های بازی) به دور یک میدان شهری پرتاب می‌شد. این موجود به‌سرعت بین اشیاء حرکت کرده و با محیط به طرز نامحسوسی ترکیب می‌شد. این ویدیو مربوط به این تیر ۱۳۹۷ (جولای ۲۰۱۸) است. اما این فقط یک ویدیو بود، نه یک نسخه دمو که خبرنگاران بتوانند آن را در زمان واقعی تجربه نمایند.

طی جلسه‌ای با اعضای بخش واقعیت افزوده گوگل در هفته گذشته، یکی از خبرنگاران وب‌سایت The Verge توانست که با نسخه‌های دمویی که تیم گوگل جهت نشان دادن تکنولوژی جدید تشخیص عمق ساخته بودند، کار کند. درست است که گوگل این نرم‌افزار را در یک محیط آزمایشی سفارشی‌شده، مورد آزمایش قرار می‌داد، اما این فناوری کار می‌کرد. این ویژگی به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی برنامه طراحی خانگی Houzz و بخش Search واقعیت افزوده خود گوگل، در دسترس قرار دارد.

اثاثیه‌ای که شما در اپلیکیشن Houzz و قسمت View in My Room 3D پیدا می‌کنید، اکنون از قابلیت انسداد پشتیبانی می‌کنند. گوگل می‌گوید که بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه اندرویدی از قابلیت انسداد برای هر شیئی که یک مدل واقعیت افزوده در Google Search داشته باشند، بهره خواهند برد.

خبرنگار The Verge می‌گفت که چند نسخه دمو از قابلیت‌ جدید تشخیص عمق را امتحان کرده که در حال حاضر در برنامه‌های تجاری و یا سرویس‌ها پیدا نمی‌شوند، اما گوگل اظهار کرده که این پیشرفت‌ها پس از صیقل‌ دادن برخی از رویه‌ها و همکاری نزدیک‌تر با توسعه‌دهندگان، در آینده در اختیار آن‌ها قرار خواهند گرفت.

این‌ قابلیت‌ها فراتر از انسداد رفته و به فیزیک واقع‌گرایانه و نگاشت سه‌بعدی تبدیل می‌شوند. گوگل روشی را برای اشیای واقعیت افزوده توسعه داده که در آن این اشیاء با محیط، تعاملی واقع‌گرایانه‌تر داشته، همانند اشیای واقعی در محیط حرکت کرده و مثل مواد فیزیکی واقعی با کف‌ها برخورد می‌کنند. برای مثال، در یکی از دموها می‌توان بلوک‌های رنگی را پرتاب کرده و این اشیای مجازی عملاً با هر سطحی تعامل خواهند داشت، حتی فرمان دوچرخه تمرین.

گوگل همچنین یک بازی کوچک را با هدف نشان دادن قابلیت‌های حرکتی اشیای مجازی در هنگام به‌کارگیری Depth API ایجاد کرده است، مانند: حرکت در محیط در هنگام چرخیدن کاربر و همچنین تعامل با سطح‌ها. این بازی شامل یک ربات آشپز است که با کاربران با استفاده از مواد غذایی درگیر می‌شود و در طی این مبارزه، این ربات مجازی اثاثیه و دیوارهای محیط را در نظر گرفته و همچنین اثر دسرها به‌صورت واقعی بر روی سطوح باقی می‌ماند.

گوگل این دموها را در دسترس عموم قرار نمی‌دهد، اما این شرکت می‌گوید که این شرکت امیدوار است که هنگامی‌که Depth API به‌روزشده را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد، آن‌ها بتوانند تجربیات بهتری را به مشتریان ارائه دهند. این شرکت برنامه زمانی مشخصی برای عرضه این مجموعه ابزارهای فنی ندارد، اما احتمالاً این قابلیت‌ها در سال آینده در برنامه‌ها و تجربیات وب‌محور نمایش داده خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید