زوکس می‌گوید سرویس تاکسی‌های خودران رباتی را در لاس وگاس راه اندازی می‌کند - تکفارس 
زوکس می‌گوید سرویس تاکسی‌های خودران رباتی را در لاس وگاس راه اندازی می‌کند - تکفارس 
زوکس می‌گوید سرویس تاکسی‌های خودران رباتی را در لاس وگاس راه اندازی می‌کند - تکفارس 

زوکس می‌گوید سرویس تاکسی‌های خودران رباتی را در لاس وگاس راه اندازی می‌کند

مهدی داوری
۱۲ مهر ۱۳۹۸ - 16:00
زوکس می‌گوید سرویس تاکسی‌های خودران رباتی را در لاس وگاس راه اندازی می‌کند - تکفارس 

پیش از این در خبری جداگانه از برنامه کمپانی چینی بایدو برای تولید خودروهای خودران در کشور چین گفتیم اما حالا شاهد حضور خودروهای رباتیک و خودران در کشور آمریکا هستیم.

خودروهای خودران یا به اصطلاح خودروهای روباتیک به عنوان نوعی وسیله نقلیه شناخته می‌شوند که به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به وجود راننده و با پشتیبانی از هوش مصنوعی استفاده شده در آن به صورت کامل خودکار شروع به رانندگی کند.

برای ساخت یک خودرو خودران باید تکنولوژی‌های مختلفی نظیر رادار، لیدار، جی پی اس، بینایی کامپیوتری در هوش مصنوعی خودرو به بهترین شکل ممکن استفاده شود و هوش مصنوعی بتواند از تمامی این تکنولوژی‌ها به بهینه ترین شکل ممکن برای رانندگی استفاده کند.

سامانه‌های هوش مصنوعی که وظیفه کنترل ماشین را برعهده دارند باید بتوانند اطلاعات بدست آمده از محیط را در وهله اول دریافت کرده و سپس شروع به تفسیر این اطلاعات کنند و سپس با مسیریابی و ناوبری مناسب راه خود را انتخاب کنند.

در مرحله بعدی باید هوش مصنوعی بتواند تمامی موانع بر سر راه خود را شناسایی کند و علامت‌های مربوطه را نیز درک کند و به نسبت هر کدام واکنشی مناسب را نشان بدهد.

از شرکت‌های پیشگام در این صنعت باید به شرکت فوق العاده مشهور تسلا اشاره کرد که با ساخت خودروهای برقی و همین طور خودروهای خودران از رهبران این موج در خودرو سازی به شمار می‌رود.

با محبوب شدن این تکنولوژی در سراسر دنیا شاهد ظهور و حضور استارت آپ‌های مختلف با محوریت خودروهای خودران هستیم.

استارت آپ‌هایی که هر یک سعی می‌کنند با ایجاد خلاقیت در فناوری‌های خود بازار را به سمت خودشان جذب کنند

یکی از این استارت آپ‌ها زوکس (Zoox) است که در کشور آمریکا در حال فعالیت است و کار اصلی آن نیز ساخت خودروهای خودران است.

این استارت آپ برای اولین بار توسط تیم کنتلی کلی (Tim Kentley-Klay) و دکتر جسی لوینسون (Jesse Levinson) در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه استنفورد آغاز به کار کرد.

این استارت آپ به سرعت توانست مسیر موفقیت را طی کند و حالا به عنوان یکی از پرچم داران ساخت خودروهای رباتیک و خودران شناخته می‌شود.

استارت آپ زوکس در تازه ترین صحبت‌های رسمی خود در مورد تکنولوژی خودروهای خودران اعلام کرد که ناوگان خود را از وسایل نقلیه رباتیک و خودران در شهر لاس وگاس ایالت متحده آمریکا آزمایش می‌کند تا تمام بازخوردهای لازم را دریافت کند.

شهر لاس وگاس در واقع دومین شهر آزمایشی است که استارت آپ زوکس خودروهای خود را طی این ۵ سال در آن آزمایش کرده است و هر دو شهر نیز جز منطقه سانفرانسیسکو و شهرهای اطراف آن هستند.

استارت آپ زوکس که در در حال حاضر در شهر سیلیکون ولی فوستر سیتی واقع در ایالت کالیفرنیا مستقر است و دفتر اصلی آن در این نقطه واقع است، با آزمایش وسایل نقلیه خود در جاده‌های لاس وگاس به طور رسمی آزمایش‌های خودروهای رباتیک و خودران خود را آغاز کرد و در واقع استارت آپ زوکس با این هدف که بتواند در نهایت به ساخت یک ناوگان تاکسیرانی تمام رباتیک دست پیدا کند اقدام به تولید و آزمایش این خودروها کرده است تا بتواند گام مهمی در این حوزه هوش مصنوعی و رباتیک بردارد.

استارت آپ زوکس در اوایل سال ۲۰۱۹ توانست با رایزنی‌های مختلف و گوناگون از اداره وسایل نقلیه موتوری منطقه نوادا برای آزمایش عمومی ماشین‌های خودران خود مجوز رسمی دریافت کند تا حمل نقل این ماشین‌ها در شهرها و جاده‌ها از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد.

در حال حاضر شرکت‌ها و استارت آپ‌های فعال در حوزه ساخت خودروهای خود را با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و تا حدودی هم بیشتر این چالش‌ها حل شده و به نتیجه رسیده است اما در حال حاضر رانندگی خودروهای خودران در محیط‌های متنوع به عنوان یک عنصر مهم در ساخت این محصولات به حساب می‌آید که شرکت‌ها باید بتوانند با گسترده کردن تکنولوژی خود کاری کنند که این خودروها در محیط‌های جدید نیز بتوانند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند و به نتیجه مطلوب برسند.

استارت آپ زوکس می‌گوید که در شهر لاس وگاس فرصت بسیار خوبی برای گسترش یادگیری در یک محیط متراکم شهری به عنوان شهر دوم برای ماشین‌های خودران ما فراهم است. چیزی که باعث می‌شود تا موارد استفاده متنوع و منحصر به فردی در مقایسه با رانندگی در سان فرانسیسکو وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، در شهر لاس وگاس سناریوهای جالبی را برای مواجهه با وسایل نقلیه ما فراهم است، مانند خطوط برگشت پذیر، مناطق پیچیده ، درجه حرارت بالا و فعالیت بیشتر در شب توسط ماشین‌ها و عابرین پیاده که باید بتوان آن را مدیرت و رفع کرد.

گذشته از گروه‌های موسیقی بسیار زیادی که برای هر شب در شهر لاس وگاس حضور دارند، لاس وگاس میزبان ناوگان تاکسی‌های خود رانندگی که توسط کمپانی‌های Lyft و Aptiv اداره می شوند نیز است به طوری که حتی در اوایل سال جاری، این شرکت‌ها گفتند که ۵۰۰۰۰ سفر انجام داده‌اند.

در حال حاضر، این دو شرکت گفته شده برای تست سخت افزار و نرم افزار تعبیه شده در ماشین‌های خودران خود از تکنولوژی Toyota SUV استفاده می‌کند.

اما استارت آپ زوکس همچنین در نظر دارد بدون داشتن کنترل سنتی یک وسیله نقلیه خودران هدفمند را وارد بازار و معرفی کند. مطابق مقاله سال ۲۰۱۸ که در نشریه بلومبرگ سران زوکس انجام دادند به نظر می رسد که نمونه اولیه آن نیز تولید شده است.

در مقاله بلومبرگ نوشته شده است: ربات carlike در مورد اندازه و شکل یک مینی کوپر هستند. یا در واقع، مانند دو مینی کوپری که با هم جوش داده شده‌اند. فضای داخلی خودروهای خودران فاقد فرمان یا داشبورد است و فقط یک فضای باز با دو صندلی روبروی هم قرار دارد.

شرکت زوکس علاوه بر این گفته است که قصد دارد آزمایش خودروهای هدفمند خود را در سال ۲۰۲۰ و با هدف راه اندازی سرویس تاکسی به زودی انجام دهد.

بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، تیم کنتلی کلای، سال گذشته توسط هیئت مدیره این شرکت برکنار شد و مدیرعامل سابق اینتل یعنی آیچا ایونس (Aicha Evans) جایگزین او شد.

و در دادخواستی که در اوایل سال جاری تشکیل شده بود، کمپانی بزرگ تسلا استارت آپ زوکس را به سرقت اسرار تجاری خود متهم کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید