گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند - تکفارس 
گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند - تکفارس 
گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند - تکفارس 

گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند

سید محمد معلمی
۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - 18:00
گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند - تکفارس 

با آغاز معرفی محصولات جدید شرکت‌های مختلف در نمایشگاه IFA امسال، کم‌کم باید منتظر رونمایی از گوشی‌هایی باشیم که به عنوان پرچمدار کمپانی‌های گوناگون خود را به مردم خواهند شناساند ولی پیش از حضور این شرکت‌ها، بعضی از برندها ترجیح داده‌اند محصولات میان‌رده خود را معرفی کنند. یکی از اولین تولیدکنندگان این دستگاه‌ها اچ‌ام‌دی گلوبال نام دارد که گوشی‌هایی می‌سازد که با برند نوکیا شناخته می‌شوند. این کمپانی همایش خود را با معرفی ۵ گوشی به پایان رساند که به نظر می‌رسد بتوانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. البته باید به این نکته توجه کنید که تنها ۲ عدد از این دستگاه‌ها لمسی هستند و ۳ عدد دیگر به موبایل‌های قدیمی شباهت دارند.

مهمترین گوشی‌هایی که دیشب توسط نوکیا معرفی شدند نوکیا ۶٫۲ و نوکیا ۷٫۲ هستند که اگرچه از نظر ظاهری با هم شباهت زیادی دارند ولی از برخی جهات متفاوت هستند.

نوکیا ۶٫۲ و نوکیا ۷٫۲؛ یک روح در دو بدن

اولین نکته‌ای که با مشاهده این گوشی‌ها متوجه آن می‌شوید، ظاهر بسیار نزدیک آن‌هاست. هر دو این دستگاه‌ها از نمایشگر ۶٫۳ اینچی LCD بهره می‌برند تا نسبت به برادران نسل قبل خود ۰٫۳ اینچ بزرگ‌تر شده باشند و با ناچ قطره‌ای شکلی که در آنها به کار رفته، بسیار مدرن‌تر به نظر بیایند.

صفحه نمایش استفاده شده در این دستگاه‌ها PureDisplay نامیده می‌شود و می‌تواند تصاویر را با کیفیت HDR پخش کند زیرا از الگوریتم‌های به خصوصی به نام Pixelworks بهره می‌برد. با مشخصاتی که خودِ‌ کمپانی سازنده ارائه کرده، باید اذعان کنیم که روی کاغذ، تصاویر بسیار باکیفیتی در این دستگاه‌ها خواهیم دید ولی باید آنها را در کنار سایر نمایشگرهای HDR قرار دهیم و ببینیم در مقابل آنها چه عملکردی از خود به ثبت می‌رسانند.

در قاب پشتی نوکیا ۶٫۲ و نوکیا ۷٫۲ یک دوربین سه‌گانه به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد جدیدترین ترند در دنیای طراحی گوشی‌های هوشمند باشد زیرا شایعه شده هوآوی میت ۳۰ پرو هم از این نوع ماژول استفاده خواهد کرد. در زیر این دوربین سه لنزی، یک سنسور اسکنر اثر انگشت مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد بسیار کارآمد باشد.

ویژگی مشترک بعدی میان دو گوشی نامبرده، دکمه مربوط به گوگل اسیستنت است که پیش از این هم در چندین دستگاه دیگر دیده شده بود. ضمن اینکه جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری نیز هنوز در این محصولات اچ‌ام‌دی گلوبال حضور دارد تا باز هم شاهد مشتری‌مداری نوکیا باشیم زیرا بسیاری از افراد هنوز هم خواهان حضور این پورت هستند.

به علاوه، در نوکیا ۶٫۲ و نوکیا ۷٫۲ می‌توانیم دو سیمکارت قرار داده و جهت افزایش حافظه داخلی این قابلیت را داریم تا مموری کارت میکرو SD بگذاریم. همچنین کاربران قادر خواهند بود باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت را از طریق پورت USB Type-C شارژ کنند.

از نظر نرم‌افزاری هم نوکیا در این دستگاه‌ها اندروید ۹ را قرار داده ولی انتظار می‌رود به زودی شاهد دریافت اندروید ۱۰ برای آنها باشیم. این شرکت سابقاً فنلاندی تا کنون نشان داده که در زمینه انتشار بروزرسانی‌ها برای محصولاتش خیلی سریع عمل می‌کند. رابط کاربری این دستگاه‌ها اندروید خام بوده و این یعنی خبری از اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیست. لازم به ذکر است که خریداران این دو مدل می‌توانند تا دو سال انواع بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت کنند.

نوکیا ۶٫۲ و نوکیا ۷٫۲؛ تفاوت‌های نه چندان عمده اما مهم

اگر از روی اسم هم بخواهیم حدس بزنیم، کاملاً مشخص است که نوکیا ۷٫۲ نسبت به نوکیا ۶٫۲ گوشی بهتری خواهد بود اما سؤال این است که تفاوت آنها چه‌قدر است؟ در واقع نوکیا ۷٫۲ از پردازنده کووالکوم اسنپدراگون ۶۶۰ بهره می‌برد حال آن‌که در مدل نوکیا ۶٫۲ شاهد حضور اسنپدراگون ۶۳۶ هستیم. طبیعتاً پردازنده‌ای که اعداد مدل آن بیشتر هستند بهتر بوده و پردازنده گرافیکی برتری در آن به کار رفته است اما اگر بخواهیم واقعیت را بیان کنیم باید بگوییم که در مصارف روزانه، خیلی کار سختی است کسی بخواهد تفاوت این دو دستگاه را از نظر سرعت و عملکرد متوجه شود. بنابراین آیا تفاوت دیگری وجود دارد؟

پاسخ به این سؤال مثبت است زیرا در نوکیا ۶٫۲ سه لنز ۱۶ مگاپیکسلی اصلی، ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق و ۸ مگاپیکسلی زاویه گسترده به کار رفته است. به این نکته اشاره کنیم که در دنیای امروز اکثر موبایل‌ها از لنز تله فوتو بهره می‌برند ولی همین ماژول سه لنزی را هم می‌توانیم از اچ‌ام‌دی گلوبال قبول کنیم.

در نوکیا ۷٫۲ اما، سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با تکنولوژی Quad Pixel به کار رفته تا بتواند در شرایط کم نور تصاویر باکیفیتی بگیرد. به صورت پیش‌فرض، گوشی عکس‌هایی می‌گیرد که ۱۲ مگاپیکسلی کیفیت دارند اما چنان‌چه کسی می‌خواهد تصاویری به ثبت برساند که جزئیات بیشتری در آنها مشاهده می‌شود، باید سراغ کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی برود.

در جلو، نوکیا ۷٫۲ از لنز ۲۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که در آن هم تکنولوژی Quad Pixel به کار رفته در حالی که نوکیا ۶٫۲ از سنسور ۸ مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی بهره می‌برد. مطمئناً تا زمانی که با این گوشی‌ها عکسی گرفته نشده، نمی‌توانیم در مورد کیفیت دوربین آنها صحبت کنیم.

گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند - تکفارس 

نوکیا ۷٫۲

دیگر تفاوت‌های این دو دستگاه به میزان رم و حافظه داخلی آنها مربوط می‌شود. بر این اساس، نوکیا ۶٫۲ یا ۳ و یا ۴ گیگابایت رم خواهد داشت و حافظه داخلی آن از ۳۲ گیگابایت آغاز می‌شود و تا ۱۲۸ گیگابایت می‌رسد ولی نوکیا ۷٫۲ یک نمونه دیگر نیز خواهد داشت که رم آن ۶ گیگابایتی خواهد بود حال آن‌که مدل پایه این دستگاه ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت ظرفیت حافظه دارد.

گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند - تکفارس 

نوکیا ۶٫۲

در نهایت تفاوت‌هایی هم در رنگ‌بندی این گوشی‌ها وجود خواهد داشت. نوکیا ۶٫۲ به دو رنگ مشکی و سفید تولید شده اما برای نوکیا ۷٫۲ می‌توانید از میان سبز، خاکستری تیره و نقره‌ای یکی را برگزینید. در مورد تفاوت رنگ مشکی و خاکستری تیره بگوییم که احتمالاً اولی براق خواهد بود و دومی مات.

قیمت و تاریخ عرضه نوکیا ۶٫۲ و نوکیا ۷٫۲

همان‌طور که انتظار می‌رفت، گوشی‌هایی که اچ‌ام‌دی گلوبال تولید کرده میان‌رده هستند و قیمت زیادی ندارند بنابراین متقاضیان می‌توانند مدل ۶٫۲ دارای رم ۳ و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی را با هزینه ۲۲۰ دلاری از آن خود کنند.

نوکیا ۷٫۲ هم ۳۳۰ دلار قیمت خواهد داشت و مدل پایه آن ۴ گیگابایت رم دارد و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی. پیشرفته‌ترین مدل این دستگاه نیز از ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت حافظه بهره خواهد برد و حدوداً ۳۸۵ دلار قیمت‌گذاری خواهد شد.

زمان عرضه این دستگاه‌ها به ترتیب ماه‌های اکتبر (نوکیا ۶٫۲) و سپتامبر (نوکیا ۷٫۲) خواهد بود.

اما برای کسانی که به محصولات لمسی علاقه‌ای ندارند هم نوکیا فکرهایی دارد و گوشی‌های دکمه‌ای جذابی معرفی کرده است.

گوشی‌های جدید نوکیا در IFA 2019 معرفی شدند - تکفارس 

از راست به چپ: نوکیا ۱۱۰، نوکیا ۸۰۰، نوکیا ۲۷۲۰

این دستگاه‌ها با هم بسیار متفاوت هستند به طور کلی مدل نوکیا ۲۷۲۰ گوشی دردار به حساب می‌آید که مهم‌ترین ویژگی آن ۴G  بودنش است به همین دلیل افراد علاقه‌مند به آن می‌توانند از نرم‌افزارهای یوتیوب، فیسبوک و واتس‌اپ که به صورت پیش‌فرض در این دستگاه نصب شده‌اند، استفاده کنند. سایز نمایشگر نوکیا ۲۷۲۰ به ۲٫۸ اینچ می‌رسد و قیمت آن هم ۹۸ دلار است.

در ادامه به نوکیا ۸۰۰ می‌رسیم که به خاطر استحکام بالایی که دارد یک گزینه مناسب برای افراد کوهنورد و طبیعت‌گرد خواهد بود. این دستگاه علاوه بر اینکه از تأییدیه IP68 (ضد آب و ضد خاک بودن) بهره می‌برد، تأییدیه نظامی MIL-STD-810G را هم دریافت کرده تا قیمتش ۱۲۰ دلار باشد.

و در نهایت به نوکیا ۱۱۰ می‌رسیم که بیشتر به درد کودکان ۶ تا ۱۲ سال می‌خورد چرا که قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد. کسانی که این دستگاه را خریداری می‌کنند می‌توانند با آن تماس بگیرند، پیامک بفرستند، فایل صوتی پخش کنند و از بازی نوستالژی Snake لذت ببرند. این محصول اچ‌ام‌دی گلوبال هم تنها ۲۲ دلار قیمت دارد.

اینها همه گوشی‌هایی بودند که نوکیا در مراسم IFA امسال رونمایی کرد بنابراین خبری از نمونه موفق‌تر نوکیا ۹ Pureview نیست ولی امیدواریم وقتی این دستگاه معرفی شد، تمام اشکالات ورژن قبلی خود را برطرف کرده باشد. به هر حال، معرفی دو گوشی میان‌رده فوق‌العاده یعنی اینکه رقابت در بازار این محصولات فشرده‌تر از قبل شده و این اتفاق می‌تواند برای ما به عنوان مصرف‌کننده بسیار خوب باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید