موفقیت پزشکان چینی در زمینه‌ی اصلاح ژنتیکی جنین - تکفارس 
موفقیت پزشکان چینی در زمینه‌ی اصلاح ژنتیکی جنین - تکفارس 
موفقیت پزشکان چینی در زمینه‌ی اصلاح ژنتیکی جنین - تکفارس 

موفقیت پزشکان چینی در زمینه‌ی اصلاح ژنتیکی جنین

پوریا اسدی
۷ آذر ۱۳۹۷ - 16:00
موفقیت پزشکان چینی در زمینه‌ی اصلاح ژنتیکی جنین - تکفارس 

تکنیک ویرایش ژن CRISPR می‌تواند برای کاربردهای بسیار مثبتی استفاده شود، اما همچنین می‌تواند به قلمرویی فوق العاده بحث انگیز تبدیل شود. این امر متاخر مربوط به پروژه‌ای بوده که در حال حاضر در چین انجام شده است و در آن دانشمندان تلاش می‌کنند تا برای اولین بار کودکانی را با کمک ویرایش ژن و DNA  ایجاد کند.

بر اساس گزارش MIT Technology، محققان در چین به دنبال جذب زوج برای مطالعه هستند. آنها قصد دارند جنین‌ زوج‌های انسان را با حذف ژن CCR5 اصلاح کنند. با حذف این ژن، محققان فکر می‌کنند که امکان ایجاد مقاومت در این فرزندان در برابر بیماری‌های کشنده مانند اچ‌آی‌وی، ویروس وبا و آبله وجود خواهد داشت. داده‌های ارائه شده به عنوان بخشی از آزمایش نشان می‌دهد که آزمایش ژنتیکی در جنین‌ها به سن شش ماهگی انجام شده است. اسناد نشان می‌دهد که آزمایش بالینی مربوط به این پروژه از ماه مارس ۲۰۱۷ شروع شده است. گزارش اسوشیتد‌پرس نشان می‌دهد که یک زن و شوهر در این آزمایش، دختران دوقلوی لولو و نانا را به دنیا آورده‌اند.

تأیید تولد نخستین انسان با اصطلاح ژنتیکی، نقطه عطفی در علم خواهد بود. این پروژه حداقل به مهمی باروری درون سلولی است که در آن یک تخمک با اسپرم در خارج از بدن ترکیب می‌شود و به افرادی کمک می‌کند که در غیر این صورت قادر به داشتن نوزاد نیستند.

با این حال، پروژه بسیار بحث برانگیز است. با توجه به اینکه این آزمایش می‌تواند به صورت ایمن انجام شود، از بین بردن بیماری‌هایی مانند اچ‌آی‌وی ممکن است یک برنامه مثبت برای این ابزار باشد. اما همچنین چشم انداز به اصطلاح “نوزادان طراحی شده” را افزایش می‌دهد که ظاهر و ویژگی‌های شخصیت آنها می‌تواند ژنتیکی تغییر کند. علاوه بر این، آزمایش جنین‌های سالم نیز بسیار مشکل است.

Jiankui He، دانشمند که این پروژه را رهبری می‌کند، گفته است که می‌خواهد تنها به برنامه‌های پزشکی برای کار تمرکز کند. او در پست اخیر خود در پلت‌فرم رسانه‌ اجتماعی چین WeCHhat نوشت:

من از ویرایش ژن برای درمان و پیشگیری از بیماری حمایت می‌کنم اما نه برای افزایش یا بهبود IQ، که برای جامعه سودمند نیست.

دانشگاه علم و صنعت جنوب در شنژن، سازمان تحقیقاتی مرتبط با این پروژه، گفته است که از این آزمایش مطلع نبوده و تحقیقاتی را در این زمینه انجام خواهد داد.

آیا شما موافق اصلاح ژنتیکی انسان هستید؟ چه مزایا و معایبی را در این روند مشاهده می‌کنید؟ لطفا نرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید