محققان یافتند: غمگینی در مغز شما به این شکل است - تکفارس 
محققان یافتند: غمگینی در مغز شما به این شکل است - تکفارس 
محققان یافتند: غمگینی در مغز شما به این شکل است - تکفارس 

محققان یافتند: غمگینی در مغز شما به این شکل است

امیر مریخ
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - 08:28
محققان یافتند: غمگینی در مغز شما به این شکل است - تکفارس 

شما می دانید که احساس غم و اندوه چگونه است. اما تا همین اواخر، دانشمندان علوم اعصاب در مورد آن چیزی که احساسات مالی خولیایی نامیده می‌شود از منظر و دیگاه علمی اطلاعات بسیار کم و محدودی داشتند و تقریبا این مضوع بر آن‌ها پوشیده مانده بود. با وجود اینکه آن‌ها می‌دانستند که بخشی از مغز به نام آمیگدالا (amygdala) در این زمینه نقش مهمی خواهد داشت، اما عملیات اسکن مغز به اندازه کافی سریع نبود تا آنچه در نوسانات لحظه ای لحظه ای در حالت احساسی اتفاق می افتد را بتواند ثبت کند.

این تغییر در سطح اطلاعات دانشمندان زمانی رخ داد که یک تیم از محققان دانشگاه کالیفرنیا از ۲۱ بیمار مبتلا به صرع خواستند تا حالت روحی خود را به دقت و کاملا دقیق در یک نظر سنجی وارد کنند. به هرکدام از این بیماران قبل از این درخواست، سیم‌های کوچکی متصل شده بود که این امکان را به محققان می‌داد تا بتوانند فعالیت الکتریکی مغزش‌های این گروه از داوطلبان را مورد نظارت قرار دهند. این کار به تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا این امکان را می‌داد تا بتوانند به یک الگوی دقیق بین فعالیت مغزی داوطلبان و حالت روحی ایشان پیدا کنند.

محققان در طی یک مقاله جدید که روز پنج شنبه در مجله Cell منتشر شده است، به یک یافته‌ی غیرمنتظره اشاره کرده‌اند. در بیشتر بیماران، آن‌ها به این نکته پی برده‌اند که ارتباط خاصی بین غم و یک مدار عصبی خاص وجود دارد این مدار عصبی خاص خود به بخش آمیگدال (بخشی از مغز که در احساسات تاثیر دارد) مغز مرتبط شده است. این شبکه‌ی عصبی همچنین به هیپو کمپوس (hippocampus) نیز اتصال دارد که در بخش ذخیره سازی اطلاعات نقش دارد.

با در دست داشتن این اطلاعات جدید، این کاملا منطقی به نظر می‌رسد. محققی به نام ویکاس سوهال Vikaas Sohal به شبکه‌ی NPR گفته است که یک خط ارتباط مشخصی بین غم و اندوه با به یاد آوردن خطارات بدی که در گذشته برای شما اتفاق افتاده است وجود دارد، هرچند که این گفته هنوز به طور علمی مورد تأیید قرار نگرفته است که آیا واقعا چنین اتفاق می‌افتد یا خیر. در واقع، هنوز این حقیقت به طور کامل مشخص نیست که آیا واقعا وجود مداری بین احساسات و حافظه باعث احساس غم و اندوه می‌شود و یا اینکه چیز دیگری در این حالت دخیل است.

با این حال، سوهال به این خبرگزاری ابراز داشته است که امیدوار است این یافته به بیماران در قالب یک توضیح جدید برای آنچه که در طول غم و اندوه اتفاق می افتد، یک احساس راحتی و رهایی را هدیه کند او ابراز داشته است:

 به عنوان یک روانپزشک، این فوق العاده است که بتوانم به بیمارانم بگویم: هی، من می‌دانم در زمانی که شما احساس اندوهگینی می‌کنید در مغزتان چه چیزی می‌گذرد. شما می‌توانید این احساس را در آن‌ها القاء کنید و به دنبال آن توانایی کنترل این ناراحتی و اندوهگینی را به دست آورده و به واژه‌ای دیگر آن را به زانو در بیاورید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید