طبق بررسی‌ها ما تنها مقصران پرونده‌ی ذوب یخ‌های قطبی نیستیم - تکفارس 
طبق بررسی‌ها ما تنها مقصران پرونده‌ی ذوب یخ‌های قطبی نیستیم - تکفارس 
طبق بررسی‌ها ما تنها مقصران پرونده‌ی ذوب یخ‌های قطبی نیستیم - تکفارس 

طبق بررسی‌ها ما تنها مقصران پرونده‌ی ذوب یخ‌های قطبی نیستیم

امیر مریخ
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - 08:29
طبق بررسی‌ها ما تنها مقصران پرونده‌ی ذوب یخ‌های قطبی نیستیم - تکفارس 

طبق مطالعات جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه‌های ایالات متحده صورت گرفته است، ما تنها عوامل ذوب یخ‌های قطبی نیستیم و تاثیر عوامل محیطی بر ذوب این قطعه‌های حیاتی سیاره‌ی زمین بیشتر از مقادیر تخمین زده شده، می‌باشد. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

سرزنش مشترک بین عوامل مختلف

درست است، انسان‌ها به طور عمده، مقصر اصلی تغییرات محیطی هستند که بر سر زمین روا داشته شده است ولی این تمام ماجرا نیست و ما تنها مقصران وقوع این سلسله حوادث نیستیم. بر اساس یک مطالعه جدید، یک اثر عمده در حوزه‌ی تغییرات آب و هوا و ذوب قطعه‌های یخ قطبی، به دلیل ترکیبی از فعالیت‌های انسانی و تغییرات آب و هوایی طبیعی به وقوع پیوسته است. در واقع، کارشناسان این مطالعه، ۵۰ درصد از قطعه یخ‌هایی را که در طی ۳۷ سال گذشته ذوب شده‌اند را به دلایل  تغییرات آب و هوایی طبیعی نسبت داده‌اند و در این موارد تاثیر انسان را در ذوب آن‌ها ناچیز دانسته‌‌اند.

محققان پیش از این مطالعه که در تاریخ ۵ نوامبر در مجله‌ی Nature Geoscience منتشر شد، مطمئن نبودند که عوامل طبیعی به چه میزان زیادی  در ذوب یخ‌های قطبی نقش داشته باشند با این حال آن‌ها حدس می‌زدند که احتمال تاثیر عوامل طبیعی باید نسبت تخمینی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کل عوامل تاثیر گذار در ذوب یخ‌های قطبی باشد.

برای به دست آوردن یک برآورد دقیق‌تر، پژوهشگران از دانشگاه‌های مختلف سطح ایالات متحده و سازمان‌های دولتی مختلفی، با استفاده از مدل‌ها و شبیه‌سازی‌های آب و هوایی به دنبال الگوهای معقولی بین ذوب یخ قطب شمال و متغیرهای انسانی و یا متغیر‌های داخلی (طبیعی) گشتند و به نتایج بسیار جالبی دست پیدا کردند.

آن‌ها این الگو‌های گوناگون‌ را در کنار هم قرار داده و در نهایت به یک الگوی تطبیقی رسیدند که نتیجه‌گیری‌های خود را نیز بر همین اساس به جامعه‌ی علمی ارائه دادند. آن‌ها در نهایت به این جمع بندی رسیدند که متغیرهای طبیعی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از سهم تلفات یخ‌های قطبی را به خود اختصاص داده است.

این یخ نازک حیاتی

بر طبق محاسبات ناسا، ما سالانه از سال ۱۹۷۹ تا به حال، حدود ۲۱۰۰۰ مایل مربع از یخ‌های موجود در دریا‌ها را از دست داده‌ایم. این مساحت نام برده شده شاید به نظر غیر قابل وصف بیاید ولی اگر بخواهیم آن را با یک چیز قابل درک‌تر مقایسه کنیم باید بگوییم که ۲۱۰۰۰ مایل مربع به طور کلی به این معناست که به طور سالانه مساحتی معادل دو ایالت مریلند و نیوجرسی ایالات متحده، از یخ‌های قطبی ذوب شود و در نهایت به مقدار آب دریا‌ها افزوده خواهد شد.

با دانستن این نکته که ما انسان‌ها برای کل قضیه‌ی ذوب شدگی یخ‌های قطبی مسئول نیستیم، ممکن است از مقدار احساس گناهمان اندکی بکاهیم، اما در هر حال این نکته نباید ما را از تلاش برای انجام کاری مثبت در جهت کاهش سرعت ذوب یخ‌های قطبی باز دارد.

تاثیر ذوب یخ قطبی بر کل جهان خواهد بود و همه‌ی ما ساکنین این سیاره‌ی آبی باید در مورد این مسئله احساس خط کنیم. افزایش شدت ذوب یخ‌های قطبی به معنای افزایش سطح دریا، حوادث و شرایط شدید آب و هوایی، و گرم شدن کره زمین خواهد بود. بنابراین اولویت اول ما برای ادامه‌ی بغا در این سیاره، بایدکاهش سرعت ذوب این یخ‌های قطبی حیاتی باشد، حتی اگر ما تنها مقصران وقوع این حادثه نباشیم. نظرات خود را با ما در مورد این خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید