این دوربین چینی، افراد را بر اساس نحوه‌ی راه رفتنشان شناسایی می‌کند - تکفارس 
این دوربین چینی، افراد را بر اساس نحوه‌ی راه رفتنشان شناسایی می‌کند - تکفارس 
این دوربین چینی، افراد را بر اساس نحوه‌ی راه رفتنشان شناسایی می‌کند - تکفارس 

این دوربین چینی، افراد را بر اساس نحوه‌ی راه رفتنشان شناسایی می‌کند

امیر مریخ
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - 10:30
این دوربین چینی، افراد را بر اساس نحوه‌ی راه رفتنشان شناسایی می‌کند - تکفارس 

دولت چین قصد دارد تا تکنولوژیی را به باه خدمت بگیرد که با استفاده از شیوه‌ی راه رفتن افراد، آن‌ها را شناسایی کند و حتی فکر فریب دادن آن نیز نباید به ذهنتان خطور کند چرا که این سیستم جدید همه‌ی راه ها را برای شما بسته است. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراشید.

یک شرکت نظارتی چینی به نام واتریکس (Watrix)، یک سیستم جدید برای شناسایی نحوه‌ی راه رفتن افراد را توسعه داده است. این سیستم جدید قابلیت این را  دارد که بتواند افراد را تا قد حدودی ۱۶۵ فوت بر اساس نحوه‌ی راه رفتن آن‌ها شناسایی کند و این بدان معنی است که اگر زمانی یک فرد با پوشیدن ماسک خاص یا حرکت با زاویه‌ی خاصی سعی بر آن داشته باشد تا دوربین را فریب داده و از چنگ آن بگریزد،در این موقع است که اهمیت و کاربری این دوربین خود را به رخ کشیده خواهد شد چرا که این دوربین با استفاده از نرم افزاری خاص می‌تواند با پردازش فیلم‌های موجود به راحتی به هویت واقعی شخص مشکوک پی ببرد. مدیر اجرایی شرکت واتریکس، آقای هوانگ یونگژن (Huang Yongzhen)، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسوشیتدپرس به خبرنگار آن ابراز داشت:

این نرم افزار را نمی‌توان با لنگ راه رفتن یا و یا دیگر موقعیت‌های غیر عادی راه رفتن فریب داد چرا که این دوربین به کمک نرم‌افزار درونی خود تمام نقاط بدن شخص را بررسی می‌کند و با راه رفتن غیر معمول به اشتباه نخواهد افتاد.

تکنولوژی تشخیص راه رفتنی که در این محصول شرکت واتریکس به کار رفته است، یک کلیپ ویدئویی از شخص مورد نظر در حین راه رفتن را از پیش در حافظه‌ی خود ذخیره خواهد کرد، این دوربین بخش‌ های اضافی و بی کاربرد ویدئوی راه رفتن را حذف کرده و تمرکز خود را بر روی یک بازسازی از مدل راه رفتن فرد می‌گذارد. در حالی که Watrix ادعا می‌کند که فناوری آن‌ها دارای دقت ۹۴ درصدی است، با این حال این دوربین فاقد قابلیت تجزیه و تحلیل زنده و آنی است. لازم به ذکر است که این ادعاهای مدیر شرکت واتریکس نیز به طور مستقل توسط سازمان خاصی به تایید نرسیده اند و اثربخشی این نرم افزار تا حد زیادی در پرده‌ای از ابهام قرار داشته و بر ما ناشناخته باقی مانده است.

پلیس در شهرهای پکن و شانگهای شروع به استفاده از سیستم شناسایی نحوه‌ی راه رفتن افراد کرده است و این اقدام این کشور بخشی از یک پروژه در جهت افزایش فشار برای ایجاد یک سیستم هوش مصنوعی نظارت محور کلی، در سراسر کشور می‌باشد. این امر به ویژه برای برخی گروه‌ها در چین بسیار ترسناک به حساب می‌آید، چرا که مقامات امنیتی در بخشی غربی این کشور ،سین کیانگ (Xinjiang)، که اکثریتی مسلمان را تشکیل داده‌اند، در مورد استفاده از این دسته نرم افزار‌های امنیتی  ابراز علاقه کرده و به آن خوش بین هستند. تکنولوژی به کار رفته در این سیستم چیزی برتر از سیستم تشخیص چهره‌ای است که سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، لازم به ذکر است که سیستم تشخیص چهره برای چند سال است که در سین کیانگ مورد اجراء قرار گرفته و تشخیص افراد به این وسیله صورت می‌گیرد. مردم این مناطق که در غرب دور چین واقع شده‌اند به نام اویغورها (Uighurs) شناخته می‌شوند، آن‌ها در طی سالیان طولانی مورد بازداشت و شکنجه قرار گرفتند و گروه‌های معینی آن‌ها را مجبور به کارهایی کردند که مخالف اعتقادات و عقایدشان بوده است، و تمام این اقدامات در سایه‌ی رفتاری بود که چینی‌ها از آن به عنوان “آموزش و پرورش حرفه ای” یاد می‌کنند. چین ادعاهای سازمان ملل متحد درباره بازداشت گسترده‌ای  که در ماه اوت سال جاری منتشر شد را رد کرده است و  در این مورد ابراز داشته است که این گزارش‌ها به لحاظ سیاسی مورد جهت گیری قرار گرفته است و به طور کامل عادلانه نیستند.

به هر حال این سیستم جدید که با استفاده از تشخیص حالت حرکتی افراد آن‌ها را مورد تشخیص و شناسایی قرار می‌دهد، به واقع تکنولوژی جدیدی به شمار نمی‌رود به دلیل اینکه دانشمندان ژاپن، انگلستان و آژانس سیستم‌های اطلاعات دفاعی ایالات متحده نیز همگی آن را مورد مطالعه قرار داده‌اند و تا حدودی به این تکنولوژی به طور همزمان دست یافتند. با این حال این تنها شرکت واتریکس بود که سعی کرد دست یافته‌های خود را به صورت عمومی به تبلیغ بگذارد و این اختراع را به نام خود به تایید برساند. هوانگ معتقد است که این فناوری در حقیقت به شهروندان چینی کمک خواهد کرد، در اوقاتی مانند زمانی که یک فرد سالخورده به زمین بیافتد و یا مشکلی برایش به وجود آید این سیستم می‌تواند افراد را از این قضیه آگاه و آن‌ها را برای کمک سوق دهد. اما فضیلت اصلی سیستم تشخیص راه رفتن و حرکتی بدن به منظور انجام آزمایش‌های بیشتر و تکامل یافتن به نقاط مختلفی از چین صادر خواهد شد تا در نهایت ما شاهد یک نسخه‌ی نهایی و کاربردی از این سیستم باشیم. در ادامه‌ی اخبار با تکفارس همراه باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید