چیزی به نام نسخه‌ برای WiFi وجود دارد و ما در حال ورود به نسل ششم از آن هستیم - تکفارس 
چیزی به نام نسخه‌ برای WiFi وجود دارد و ما در حال ورود به نسل ششم از آن هستیم - تکفارس 
چیزی به نام نسخه‌ برای WiFi وجود دارد و ما در حال ورود به نسل ششم از آن هستیم - تکفارس 

چیزی به نام نسخه‌ برای WiFi وجود دارد و ما در حال ورود به نسل ششم از آن هستیم

امیر مریخ
۱۳ مهر ۱۳۹۷ - 12:57
چیزی به نام نسخه‌ برای WiFi وجود دارد و ما در حال ورود به نسل ششم از آن هستیم - تکفارس 

آیا از این خبر داشتید که روتری که هم اکنون از آن استفاده‌ می‌کنید دارای نسخه و نسل می‌باشد؟ در ادامه خبر با ما همراه شوید و در مورد این طبقه بندی، اطلاعات بیشتری دریافت کنید

آیا تا به حال یک روتر وایفای را خریداری کرده‌اید؟ اگر اینچنین است، پس حتما با مشخصات این دستگاه‌ها که در نگاه اول شاید به نظر یک مشت پرت و پلا باشند آشنایی دارید. مشخصاتی که از آن‌ها حرف میزنیم ترکیبی از حروف و اعداد مانند «۸۰۲٫۱۱ac» و یا مثلا «a/b/g/n» می‌باشند. اما با پیشرفت زمان و نسل‌ها هم‌اکنون به دورانی وارد شده‌ایم که حتی برای وای فای‌ها هم ویژگی به نام نسل تعریف می‌شود. این ویژگی کار را برای کاربران در خرید دستگاه روترشان راحت‌تر می‌کند. آن‌ها به راحتی با خواندن مشخصات روتر می‌توانند به این مسئله‌ پی ببرند که آیا روتری که در دست گرفته‌اند از آخرین نسخه‌ی وای فای پشتیبانی می‌کند یا خیر.

در گذشته، ویژگی نسخه برای وای فای‌ها تعریف می‌شد ولی نسبت به حال حاضر از قواعد متفاوتی بهره می‌برد. سابق بر این نسخه‌ی وای فای‌ها بر اساس یک حرف و یا یک جفت حرف تعیین می‌شد و این حروف استانداردهای به کار رفته در آن وای فای را تعیین می‌کردند. بر اساس این تعریف نسخه‌ای که در حال حاضر ما از آن بهره‌ مند هستیم نسخه‌ی ۸۰۲٫۱۱ac می‌باشد و ما پیش از این نسخه‌، نسخه‌های ۸۰۲٫۱۱n, 802.11g, 802.11a, و ۸۰۲٫۱۱b را پشت سر گذاشته‌ایم. این سیستم طبقه‌بندی آن طور که باید، قابل فهم و واضح نبود، پس به این منظور اتحادیه وای فای،گروهی از ناظران که بر نحوه‌ی عملکرد سیستم‌های وای فای نظارت می‌کنند، تصمیم بر آن گرفته‌اند تا دست به تغییرات اساسی در این شیوه‌ی طبقه بندی بزنند.

پس از این تغییر راهبردی، تمام آن نام‌های در هم پیچ خورده و نامفهوم کنار گذاشته شدند و در نتیجه‌ی آن به جای این که ما به وای فای نسل حاضر، نام گنگی مانند ۸۰۲٫۱۱ac نسبت بدهیم به سادگی با این نسل نسل پنجم وای فای یا Wi-Fi 5 می‌گوییم. بنابراین با این اقدام از پیچیدگی بیش از حد و نامناسب مسئله کاهیده شده و درک کردن این موضوع برای هر فردی که مصرف کننده‌ی این محصول باشد راحت تر خواهد بود. طبق طبقه بندی که به تازگی صورت گرفته است نسل‌های مختلف وای فای به این صورت از یکدیگر تفریق شده‌اند:

نسلنام قدیمیسال فعالیت
Wi-Fi 1۸۰۲٫۱۱b۱۹۹۹
Wi-Fi 2۸۰۲٫۱۱a۱۹۹۹
Wi-Fi 3۸۰۲٫۱۱g۲۰۰۳
Wi-Fi 4۸۰۲٫۱۱n۲۰۰۹
Wi-Fi 5۸۰۲٫۱۱ac۲۰۱۴

هم اکنون با تقسیم بندی جدید به جای اینکه درگیر این مسئله باشیم که آیا نسخه‌ی ac بهتر از n است یا خیر و یا اینکه آیا این دو نسخه قابلیت کار کردن با همدیگر را دارند یا نه، شما به عنوان یک مصرف کننده می‌توانید به سادگی شماره نسل روتر مورد نظرتان نگاه کنید. طبیعتا وای فای نسل ۵ بالاتر از وای فای نسل ۴ است و در نتیجه بهتر از نسل سابق خود نیز خواهد بود. از آنجایی که شبکه‌های وای فای معمولا در ارتباط نزدیک با یکدیگر کار می‌کنند، این مسئله نیز واضح خواهد بود که وای فای‌های نسخه‌ی پنجم می‌توانند به راحتی به وای فای‌های نسخه‌ی چهارم متصل شوند.( در مورد نسخه‌های اول دوم و سوم باید این نکته را ذکر کنیم که این نسخه‌ها به طور وسیعی مورد مصرف عموم قرار نگرفته‌اند و به طور کلی اصلا برند گزاری هم بر روی آن‌ها صورت نگرفته است، پس عملا توانایی ارتباط برقرار کردن نسل چهارم و پنجم با نسل‌های سابق خود مطرح نیست.)

اتحادیه‌ی وای فای حتی خواستار این است که بحث برند سازی پای خود را فراتر از سخت افزار بگذارد. به این صورت که در آینده وقتی شما با گوشی هوشمند و یا لپ تاپتان به یک شبکه‌ی وای فای متصل شدید، دستگاه شما این اطلاعات را به شما می‌دهد که نسخه‌ی وای فای مورد استفاده‌تان در چه نسل قرار دارد. به این ترتیب، اگر دو شبکه در آن واحد در دسترس شما برای استفاده وجود داشته باشد، که به عنوان مثال یکی از نسل چهارم و دیگری مربوط به نسل پنجم باشد، شما قادر خواهید بود تا نسل جدیدتر را برگزینید، که طبیعتا گزینه‌ی سریع‌تر و بهینه‌تری خواهد بود. اتحادیه‌ی نامبرده با تصمیم جدید خود قصد دارد تا همه‌ی گروه‌ها از مصرف کنندگان گرفته تا تولید کنندگان از این سیستم طبقه بندی جدید استفاده کنند و در نهایت نسخه‌های جدیدتر این محصول را به نسخه‌های قدیمی‌تر آن ترجیح دهند.

هم اکنون که این نامگذاری جدید به نتیجه‌ی نهایی رسیده است وقت آن رسیده است تا به نسل آینده‌ی وای فای بیاندیشیم. اگر شما پیگیر خبرهای مربوط به روترها و پیشرفت شرکت‌های سازنده در این حوزه باشید، حتما از این موضوع خبر دارید که شرکت Horizon با وعده‌ی سرعت بالاتر و عملکرد بهتر از نسل جدید وای فای‌های خود رونمایی کرده است. تا پیش از سیستم نامگذاری جدید قرار بر این بود که این نسخه، با نام ۸۰۲٫۱۱ax شناخته شود ولی هم اکنون که سیستم سابق سرنگون شده است ما آن از آن با نام وای فای نسل ششم یاد خواهیم کرد.

چیزی به نام نسخه‌ برای WiFi وجود دارد و ما در حال ورود به نسل ششم از آن هستیم - تکفارس 

در طی تغییرات روی داده، شرکت‌های فناوری محور نیز از این تغییر سبک برند گذاری استقبال کرده و شیوه‌ی تبلیغات خود را بر اساس نام گزاری‌های جدید بنا نهاده‌اند. اما این مسئله‌ی تغییر نام گذاری شاید برای برخی از مصرف کنندگان قدیمی نیز به همان مقدار سابق گیج کننده باشد. برخی از افراد که به سبک حروف و اعداد سابق عادت کرده‌اند احتمالا اعداد جدید برایشان غیر قابل درک باشد، مخصوصا اگر برخی از شرکت‌های مشهور هم از سلیقه‌ی عموم شرکت‌ها تبعیت نکرده و شیوه‌ی نامگذاری سابق را در تبلیغات محصولات خود به کار ببرند. کارشناسان معتقدند که با ورود نسل ششم وای فای به بازار حتی بد قلق‌ترین شرکت‌ها هم مجبور به استفاده از شیوه‌ی جدید نامگذاری خواهند شد و از این رو اعتعقاد دارند که این مسئله با گذشت زمان مرتفع می‌شود.

تا به الان که این خبر در حال انتشار است، یک شرکت بزرگ مصرف کننده‌ی روتر وای فای، از این شیوه‌ پشتیبانی می‌کند، این شرکت Netgear نام دارد. Netgear طی بیانیه‌ای به پشتیبانی از این شیوه‌ی برند گذاری جدید اقدام کرده و حمایت خود را از آن به طور رسمی اعلام کرد. آن‌ها در طی این بیانیه ذکر کردند:

این شیوه باعث درک بهتر مصرف کنندگان از محصولی که به مصرف می‌رسانند می‌شود.

آن‌ها همچنین وعده داده‌اند که در روتر‌هایی که در سال آینده منتشر می‌کنند از این شیوه‌ی جدید برای برند گذاری در آن‌ها استفاده خواهند کرد. به طور کلی این تغییر نامگذاری، نکته‌ی مثبتی است و باعث می‌شود تا مصرف کنندگان از محصول مورد استفاده‌ی خود درک بالاتری داشته باشند اما پروسه‌ی تغییر نام و به نوعی اسباب کشی سازندگان از شیوه‌ی قدیم به جدید ممکن است مقداری وقت‌گیر و چالش برانگیز باشد. شماچه فکر می‌کنید آیا اطلاعاتی در مورد طبقه بندی‌های وای فای داشته‌اید؟نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید