JackRabbot 2 ربات دانشگاه استنفورد برای تعاملات اجتماعی در محوطه‌ی دانشگاه - تکفارس 
JackRabbot 2 ربات دانشگاه استنفورد برای تعاملات اجتماعی در محوطه‌ی دانشگاه - تکفارس 
JackRabbot 2 ربات دانشگاه استنفورد برای تعاملات اجتماعی در محوطه‌ی دانشگاه - تکفارس 

JackRabbot 2 ربات دانشگاه استنفورد برای تعاملات اجتماعی در محوطه‌ی دانشگاه

پوریا اسدی
۳ مهر ۱۳۹۷ - 12:30
JackRabbot 2 ربات دانشگاه استنفورد برای تعاملات اجتماعی در محوطه‌ی دانشگاه - تکفارس 

با ظاهر انسانی دوستانه، با بازوی دو انگشتی، بدن کوچک و چشمان بزرگ کلاسیک ، شما می‌توانید بفهمید که JackRabbot 2 شخصیتی از دنباله‌ی اعلام نشده‌ی فیلم WALL-E پیکسار است. در واقع، این یک ربات واقعی است که توسط محققان دانشگاه استنفورد ایجاد شده است – و برای اولین بار در یک رویداد در دانشگاه در این هفته به نمایش گذاشته شد.

هدف از پروژه JackRabbot 2 (که توسط سازندگان آن به نام “JR2” شناخته می‌شود) ساخت یک ربات است که نه تنها قادر به حرکت در اطراف محوطه دانشگاه استنفورد بوده بلکه بتواند به تعامل با افراد حاضر در محوطه بپردازد. باید این را درنظر گرفت که اگر آینده می‌خواهد که ما در میان روبات‌ها کار و زندگی کنیم (یا برعکس)، مهم است که قوانین تعامل اجتماعی را در اسرع وقت مشخص کنیم.

پروفسور سیلویو ساوارز، استاد علوم کامپیوتر، که پروژه JackRabbot را رهبری می‌کند و روبرتو مارتین-مارتین، محقق علوم رایانه به Digital Trends گفتند:

JR2 بر محیط‌های انسانی و تعامل با انسان‌ها تمرکز می‌کند. تکنولوژی‌های قبلی بر روی حرکت یک ربات از A به B متمرکز شده‌اند. ما بر روی حرکت JR2 از A به B تمرکز می‌کنیم به نحوی که مطابق قوانین و مقررات اجتماعی انسانی باشد. ربات به فضای شخصی و صحبت‌های گروهی انسان‌ها  احترام می‌گذارد و توجه بیشتری می‌کند – حتی اگر لازم باشد، سرعت را هم زمانی که لازم است نزدیک به یک فرد حرکت کند، کاهش می‌دهد.

همانطور که از نامش بر می‌آید، JR2 دومین ربات در سری JackRabbot است. با این حال این یکی ، سخت افزارهای بسیار بیشتری را به دستگاه اضافه می‌کند، از جمله دو پردازنده گرافیکی پیشرفته، سنسورهای بهتر با لیدار ۳۶۰ درجه، دوربین‌های عمودی بر روی سر، میکروفون و یک بازو. محققان این پروژه گفتند:

JR2 می‌تواند اهداف خود را با استفاده از بازوی خود به انسان انتقال دهد. اما همچنین می‌تواند با محیط اطراف ارتباط برقرار کند، درهای و کشوها را باز کند، قهوه را بیرون بیاورد و آن را به ما برساند.

این ربات همچنین برای درک بهتر ذهنیات انسان طراحی شده است: به عنوان مثال، برقراری ارتباط از طریق حرکات بازو، لبخند زدن یا  اخم کردن، و استفاده از چراغ‌ها، صداها و یک صدای ساده شده است.

به طور خلاصه، مانند روبات باتلر رویاهای ما به نظر می‌رسد ، اگر چه تیم اذعان می‌کند که هنوز کاملا آماده‌ی استفاده نیست. در مقیاس ۱ تا ۱۰، از تحقیقات بنیادی تا محصولات مصرفی، JR2  عدد ۷ را به خود اختصاص داده است.

آنها گفتند:

به عنوان مثال، از لحاظ تحرک و ناوبری اجتماعی، ربات ما کمی‌بالاتر است، احتمالا در نمره ‌ی ۸. هنگامی‌که صحبت از تعامل فیزیکی با محیط اطراف بوسیله‌ی بازوها به میان می‌آید، کمی‌عقب هستیم، احتمالا با نمره‌ی ۶، تعامل دشوار است. ما در دو تا سه نقطه تلاش می‌کنیم تا روبات‌های سیار،  آماده‌ی ارائه محصولات، راهنما در فرودگاه‌ها و یا کمک به شما در خانه باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید