ربات سوپروایزر بی‌رحم توانایی نظم بخشیدن به کارهای شما را دارد - تکفارس 
ربات سوپروایزر بی‌رحم توانایی نظم بخشیدن به کارهای شما را دارد - تکفارس 
ربات سوپروایزر بی‌رحم توانایی نظم بخشیدن به کارهای شما را دارد - تکفارس 

ربات سوپروایزر بی‌رحم توانایی نظم بخشیدن به کارهای شما را دارد

امیر مریخ
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - 19:30
ربات سوپروایزر بی‌رحم توانایی نظم بخشیدن به کارهای شما را دارد - تکفارس 

شاید این ایده‌ی خوبی به نظر نرسد که مدیران آینده‌ی شما ممکن است نه یک انسان هم زات بلکه یک ربات باشند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد مدیران آینده و موفق مدیرانی از جنس(!) ربات‌ها خواهند بود.

یک نگاه جدید بر روی یک آزمایش قدیمی

طی یک تحقیق که در روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی اخیر در وبسایت Science Robotics به ثبت رسید، کارکنانی که تحت نظارت و سرپرستی یک ربات سخت گیر باشند عملکرد بهتری نسبت به دیگر کارکنانی داشتند که با یک ربات خوش رفتار و مهربان هم گروه شده بودند.

برای به انجام رساندن این تحقیق، محققین از ۵۸ نفر از بالغین جوان درخواست کردند تا تست روانشناسی استروپ را تکمیل کنند.(نوعی تست روانشناسی که در آن زمان انجام کارهای‌  مختلف در شرایط متفاوت برای افراد اندازه‌گیری می‌شود، ویکی پدیا). در این آزمایش شخص یک کلمه را می‌بیند و باید رنگی را که آن کلمه با آن نوشته شده است را بیان کند. این آزمون زمانی چالش واقعی خود را به نمایش می‌گذارد که کلمه اسم یک رنگ باشد و رنگ فونت آن کلمه با رنگ بیان شده تفاوت داشته باشد. (به عنوان مثال کلمه‌ی «سبز» را با رنگ زرد بنویسند و  آرمون دهنده در این زمان باید پاسخ دهد رنگ زرد در حالی که کلمه نام سبز را نشان می‌دهد.) سال‌های متمادی تحقیق بر روی این آزمایش روانشناسی به محققین آموخت که افراد در زمانی که زیر فشار روانی و استرس باشند، به این تست‌ها بهتر جواب می‌دهند، این استرس ممکن است در اثر حضور رقیبان دیگر موجود در این تست و یا سرپرست انسانی حاضر در جلسه آزمون باشد.

محققین این آزمایش جوانان بالغ را مجبور کردند تا تست استروپ را نه یک بار بلکه دوبار به اتمام برسانند. در بار اول، آن‌ها این تست را به تنهایی  گذراندند ولی در بار دوم آن‌ها یا مجددا به تنهایی تست را انجام می‌دادند و یا با حضور یک ربات سرپرست انسان گونه. گروه اول نقش گروه شاهد را در این آزمایش ایفاء می‌کردند.

به نظر می‌آمد که شرکت کنندگان در این آزمون، نسبت به ربات سرپرست احساسات شخصی داشتند. چرا که این افراد قبل از اینکه آزمایش را شروع کنند با ربات مربوطه وارد مکالمه می‌شدند و گفت و گوی کوتاهی را با آن برقرار می‌کردند. در برخی موارد، این تعامل اولیه به شکل مثبتی رخ می‌داد. رباتی با این دسته از افراد قرار گرفته بودند اخلاق خوبی داشتند و با آن‌ها سمپاتی داشتند. به عنوان مثال به این نکات می‌توان اشاره کرد که ربات به نکات مشترک بین شرکت کننده و خودش اشاره می‌کرد مثلا ربات در جواب این سوال شرکت کننده که از اون پرسیده بود سه چیز مشابه بین خودش و ربات چیست، جواب داد هر دو دست دارند، هر دو چشم دارند و هر دو خوش قلب هستند(!) در مثال‌های دیگر مکالمه‌ی صورت گرفته به شکل منفی به وقوع می‌پیوست، ربات رفتاری تحقیر آمیز داشت و  بدون هیچ گونه احساس هم دردی، جملات منفی را در مورد سطح هوشی شخص شرکت کننده به زبان می‌راند.

به هنگامی که شرکت کننده‌ی دارای سرپرست رباتیک، در حال انجام آزمون بود، ربات در کنار میز او می‌ایستاد به نحوی که در حاشیه‌ی میدان دید شرکت کننده قرار داشته باشد. محققین در عین حال که شرکت کننده در حال انجام تست بود، به وسیله‌ی کنترل از راه دور حالت روانی ربات سرپرست را مدیریت می‌کردند( به عنوان مثال آن‌ها کاری می‌کردند تا ربات سرش را به سمت آزمون دهند بچرخاند.) و تمام این کارها برای هر یک آزمون دهندگان منحصر به فرد بود.

تحت فشار

به هنگامی که شرکت کنندگان، آزمون را تحت فشار حضور یک ربات سرپرست که به طور خیره به آن‌ها زل زده بود،به اتمام می‌رساندند، عملکرد آن‌ها به هیچ وجه هیچگونه پیشرفتی را نسبت به قبل نشان نمی‌داد. در هر حال، محققین به این نکته هم اشاره کردند که زمانی که ربات‌های «بی رحم» ،وظیفه‌ی سرپرستی را قبول می‌کردند، پیشرفت شرکت کنندگان به مقدار قابل توجهی ارتقاء می‌یافت. تقریبا به همان اندازه‌ای که پیش از این،  تست استروپ توسط سرپرت‌های انسانی انجام گرفته بود.

بر اساس این تحقیق به عمل آمده، این به آن معنا خواهد بود که حضور یک ربات سرپرست به همان اندازه ای که سرپرست‌های انسانی می‌توانستند سطح هوشیاری فرد شرکت کننده را افزایش دهد،در این تست موثر واقع شدند. از زاویه‌ی دید دیگر ربات‌های سرپرست نیز می‌توانند احساساتی را که ممکن است یک انسان به انسان دیگر منتقل کند را به طور مشابه انتقال دهند.

پس در نهایت شاید این ایده‌ی خوبی به نظر نرسد که مدیران آینده‌ی شما ممکن است، نه یک انسان هم زات بلکه یک ربات باشند. نتیچه نهایی در هر صورت یکسان است: اگر آن‌ها در انجام کار به یک میزان جدیت به کار ببرند، حتی شاید باعث شوند کارمندان و زیر دستان آن‌ها در انجام کارها موفق‌تر نیز ظاهر شوند. کسی چه می‌داند شاید شما هم روزی به یک ربات تغییر جنسیت داده(!) و برای خود مدیری جدی باشید با تعدادی زیر دست! نظر شما چیست؟آیا انسان به ربات‌ها به این حد آزادی خواهد داد که روزی شاهد مدیریت ربات‌ها باشیم؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید