نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - تکفارس 
نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - تکفارس 
نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - تکفارس 

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

علیرضا داداش زاده
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - 09:00
نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - تکفارس 

لپ تاپ‌های امروزی قدرتمندتر از همیشه هستند ، و ظرفیت باتری بیشتری را هم نسبت به موبایل‌ها در اختیار دارند.  با این حال باید در طول روز لپ تاپ خود را حداقل یکبار شارژ کنید، اما یک همیشه یک سری ترفند نرم افزاری برای افزایش طول عمر باتری وجود دارد. در ادامه با تک‌فارس همرا باشید تا چند روش آسان برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ را با شما در میان بگذاریم.

۱- کاهش نور صفحه نمایش

صفحه نمایش یکی از پر مصرف‌ترین قسمت‌های لپ تاپ در قسمت مصرف باتری می‌باشد. برای اینکه صفحه نمایش شما شفاف و پرنور باشد نیاز است که قدرت زیادی از سوی باتری منتقل شود. بنابراین برای صرفه جویی در مصرف باتری می‌توان به راحتی می‌توان نور صفحه نمایش را کاهش داد.

کلید روشنایی صفحه نمایش معمولا به عنوان دومین عملکرد کلیدهای F تعیین شده است که توسط نشانه یک خورشید کوچک به همراه آیکون‌های کم و زیاد نشان داده شده است. برای استفاده از آن تنها لازم است کلید عملکردی مورد نظر را به همراه کلید کم و زیاد فشار دهید.

۲- تغییر تنظیمات قدرت (power)

ویندوز ۱۰ قابلیت‌های قدرت خوب زیادی دارد که کاربر را قادر می‌سازد زمانی که لپ تاپ به برق متصل است، بهترین عملکرد را ارائه دهد. همچنین توسط این قابلیت‌ها می‌توان بهینه سازی خوبی را زمانی که لپ تاپ به برق متصل نیست، بر روی آن پیاده سازی کرد.

در بخش جست و جو (search)، ‘power options’ را تایپ کنید و ‘power saver’ را انتخاب کنید. ویندوز ۱۰ روش‌های بیشتری را نیز برای ذخیره باتری ارائه می‌دهد. این موارد شامل تنظیمات خاموش کردن مانیتور و فعال سازی حالت خواب (sleep) به طرز سریع‌تری می‌باشد.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - تکفارس 

۳- خاموش کردن وای فای (Wi-Fi)

یکی از موارد پرمصرف در بحث باتری، قابلیت‌های شبکه‌های بی سیم است. زمانی که وای فای شما روشن می‌باشد، سعی می‌کند که دنبال شبکه‌ها باشد که همین می‌توان باتری زیادی را مصرف کند. بنابراین زمانی که در مکانی هستید که شبکه وجود ندارد یا نیازی به آن ندارید، وای فای را خاموش کنید. بسیاری از لپ تاپ‌ها کلید عملکردی خاموش و روشن کردن وای فای را به صورت دستی ارائه می‌دهند که البته این کلید در مدل‌های قدیمی دیده نمی‌شود. در این مدل‌ها که کلید عملکردی وجود ندارد، مرکز اعلانات (notification center) را توسط آیکون حباب گفتار در قسمت راست نوار وظیفه (taskbar) باز کنید و بر روی کلمه ‘Wi-Fi’ کلیک کنید تا آن را خاموش کنید.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - تکفارس 

۴- جداسازی لوازم جانبی

استفاده از لوازم جانبی USB می‌تواند باتری را مصرف کند زیرا مادربرد لازم است که به آن‌ها قدرت کافی را برساند، بنابراین جدا کردن این قبیل از لوازم می‌تواند مفید باشید. لوازم USB، میکروفون و وب کم معمولا در بین کاربران رایج هستند، بنابراین اطلاعات لازم خود را کپی کنید و بلافاصله وسیله مورد نظر را از لپ تاپ جدا کنید.

بسیاری از لپ تاپ‌ها کلید عملکردی خاموش کردن وب کم داخلی را دارا می‌باشند. همچنین اگر به گوش کردن صدا نیازی ندارید سعی کنید اسپیکرها را بی صدا کنید، زیرا هرباری که با دریافت ایمیل و بوت شدن لپ تاپ صدایی تولید می‌شود، می‌تواند در مصرف باتری موثر باشد.

۵- خارج کردن دیسک از درایو

چرخیدن یک دیسک در درایو لپ تاپ می‌تواند باتری زیادی را مصرف کند. به سادگی دیسک مورد نظر را بیرون بکشید و در مصرف باتری صرفه جویی کنید. بیشتر لپ تاپ‌های مدرن امروزی از دیسک درایو بهره نمی‌برند، اما اگر لپ تاپ شما از این شامل این دسته نمی‌شود، ارزشش را دارد که درون درایو هیچگونه دیسکی نباشد.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ - تکفارس 

۶- خریدن سخت افزار

ترفندهایی که تا به الان با شما به اشتراک گذاشتیم در اکثر اوقات مفید هستند، اما گاهی اوقات پیش می‌آید که در طول روز باید یکسره از لپ تاپ خود استفاده کنید، بنابراین شاید به کمک نیاز داشته باشید.

بیشتر لپ تاپ‌ها از باتری‌های ۶ سلولی بهره می‌برند، اما بسیاری از تولید کنندگان قابلیت ارتقا تا ۸ و یا حتی ۱۲ سلول هم در اختیار کاربران قرار می‌دهند که می‌تواند قدرت و ظرفیت باتری را ۲ برابر کند.

جایگزینی برای باتری‌های لپ تاپ‌های گران، شارژرهای باتری قابل حمل برای لپ تاپ می‌باشد که می‌تواند ساعات ارزشمند بیشتری را برای استفاده از دستگاه شما ارائه دهد. این شارژرها معمولا واحدهای باتری‌ متراکم و فشرده‌ای هستند که دارای آداپتورهای مورد نیاز برای اکثر لپ تاپ‌ها و گوشی‌های تلفن همراه می‌باشند و آنقدری قابل حمل هستند که می‌توانید در کیف خود قرار دهید و از ظرفیت باتری ۲ برابر نهایت استفاده را ببرید.

۷- غیر فعال سازی قابلیت‌ها

ویندوز ۱۰ قابلیت‌های داخلی زیادی را دارد، اما بسیاری از آن‌ها زمانی که در حال حرکت هستید غیر ضروری هستند. راه ساده این است که افکت‌های گرافیکی و غیر ضروری را غیر فعال کنید تا از لپ تاپ خود حداکثر استفاده را بکنید.

۸- نگهداری از باتری

باتری‌های لیتیوم-یونی به تخلیه کاملی نیاز ندارند (برخلاف باور عموم)، اما زمانی که باتری را شارژ کردید باید از آن استفاده کنید. اگر یک باتری یدکی دارید، از آن به جای باتری اصلی استفاده کنید. همچنین اگر دارای باتری غیر لیتیوم-یونی قدیمی‌تر می‌باشید، باید به طور منظم آن را تخلیه کنید.

نظر شما کاربران تک‌فارس در این رابطه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید