تاریخ شناسان: در مصر قدیم جنسیت جنین را با گندم و جو تشخیص می‌دادند - تکفارس 
تاریخ شناسان: در مصر قدیم جنسیت جنین را با گندم و جو تشخیص می‌دادند - تکفارس 
تاریخ شناسان: در مصر قدیم جنسیت جنین را با گندم و جو تشخیص می‌دادند - تکفارس 

تاریخ شناسان: در مصر قدیم جنسیت جنین را با گندم و جو تشخیص می‌دادند

امیر مریخ
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - 19:30
تاریخ شناسان: در مصر قدیم جنسیت جنین را با گندم و جو تشخیص می‌دادند - تکفارس 

دست نوشته‌های قدیمی که مصری‌های باستان بر روی کاغذ‌های پاپیروس به جای گذاشته‌اند حقایق جدیدی را در مورد تربیت فرزندان افشاء کرد.

به نظر می‌رسد بشر در طول تاریخ نیز به دنبال تعیین جنسیت فرزند یک بانوی باردار از زمان باردار شدنش تا زمان تولد جنین بوده است. برخی عقیده دارند اگر زن باردار بتواند بدون استشمام مقدار زیادی سیر آن‌ها را بخورد، در نهایت او صاحب یک دختر خواهد شد یا اینکه اگر مادر باردار به طور مداوم بر پهلوی چپش بخوابد، جنسیت کودک پسر خواهد شد.

محققان در مسیر ترجمه‌ی دست نوشته‌های پاپیروسی مصر کهن، که به حدود ۳٫۵۰۰ سال پیش باز می‌گردند، به حقایق و نصیحت‌هایی غیر عادی و کهن بر خوردند.

پرونده‌های منتشر نشده‌ای که با نام مجموعه‌ی پاپیروسی کارلزبرگ مشهور است، در دانشگاه کوپنهاگن نگهداری می‌شود. این مجموعه شامل اطلاعاتی در زمینه‌های پزشکی، ستاره شناسی، طالع بینی و گیاه شناسی و باقی دانش‌هایی که در مصر قدیم مورد آموزش و تحقیق قرار می‌گرفت، می‌شود. محققین به این دست بافتند که مردم در مصر قدیم بسیار به طالع شناسی اهمیت می‌دادند و آن را به عنوان یک علم واقعی به شمار می‌آورند. کیم ریولت (Kim Ryholt)، مصرشناس و محقق ارشد در حال کار بر روی مجموعه‌ی پاپیروسی کارلزبرگ در دانشگاه کوپنهاگن دانمارک در این زمینه می‌گوید:

امروزه طالع بینی به عنوان یک شبه علم به شمار می‌رود، اما در دوران کهن، شرایط نسبت به حال حاضر متفاوت بود. طالع بینی در آن دوران به عنوان یک ابزار ارزشمند برای پیشبینی اتفاقات آینده در نظر گرفته شده و این حوزه به عنوان یک علم واقعی، مورد احترام همه‌ی افراد می‌بود.

برای مثال، حتی پادشاهان برای اینکه بهترین روز را برای شروع یک جنگ انتخاب کنند به طالع بینان رجوع کرده و از ایشان نظر سنجی به عمل می‌آوردند.

این دست نوشته‌ها همچنین نشان می‌دادند که چگونه مصریان با بیماری‌های مربوط به چشم و بینایی برخورد می‌کردند و این حقیقت بر گروه محققین آشکار شد که مصریان قدیم از وجود عضوی به نام کلیه در بدن اطلاع داشتند.

اما در یکی از این دست نوشته‌ها، این گروه به مطالب غیر معمولی برخوردند که در آن به نحوه‌ی تربیت فرزندان پرداخته می‌شد. براساس متون نام برده، یک زن باردار درون کیسه‌ای گندم و کیسه‌ای از جو ادرار می‌کرد. کیسه‌ای که زودتر از دیگری جوانه می‌زد جنسیت فرزند شخص باردار را تعیین می‌کرد. و اگر هیچکدام از کیسه‌ها جوانه نمی زدند، این به آن علامت بود که زن باردار نیست.

چنین تست بارداری که توسط مصریان باستان به کار می‌رفت، به طور مشابه در فرهنگ عامه‌ی آلمان نیز در سال ۱۶۹۹ بیان می‌شد.

سوفیا شودت (Sofie Schiødt) دانشجوی دکترای دانشگاه کوپنهاگن به وبسایت Science Nordic این گونه توضیح می‌دهد:

این واقعیات مسائل مختلف را درون یک چشم انداز قرار می‌دهند، همانطور که این متون نشان می‌دهند که مصریان باستان، ایده‌هایشان را هزاران سال پیش برای آیندگان به جا گذاشته‌اند.

Schiødt همچنین در کنار دیگر دانشجویان در حال ترجمه‌ی این متون باستانی می‌باشد و همچنان اطلاعات زیادی برای آموختن پدر و مادرهای جوان وجود دارد که به طور کامل ترجمه نشده‌اند، نظر شما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید