واقعیت مجازی، این بار برای درمان ناهنجاری‌های روانی - تکفارس 
واقعیت مجازی، این بار برای درمان ناهنجاری‌های روانی - تکفارس 
واقعیت مجازی، این بار برای درمان ناهنجاری‌های روانی - تکفارس 

واقعیت مجازی، این بار برای درمان ناهنجاری‌های روانی

امیر مریخ
۲۴ تیر ۱۳۹۷ - 09:20
واقعیت مجازی، این بار برای درمان ناهنجاری‌های روانی - تکفارس 

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که درمان‌هایی که از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کنند، نتیجه بخش بوده و ترس افرادی را که از ارتفاع می‌ترسیده‌اند تا حدودی کاهش داده است.

غلبه بر آکروفوبیا

آیا شما هم از ارتفاع وحشت دارید؟ بسیاری از افراد از این بیماری رنج‌ می‌برند، پس بیان آن خجالتی ندارد. در واقع اگر بخوهیم واضح‌تر این مسئله‌ را بیان کنیم آکروفوبیا (بیماری ترس از ارتفاع) یکی از عمومی‌ترین انواع ترس‌ها در سطح جهان می‌باشد. هم اکنون گروهی از محققان اروپایی به شیوه‌ی جدیدی برای غلبه بر این نوع از ترس، دست پیدا ‌کرده‌اند. به طوری که در این روش شما هیچ نیازی به دیدن یک روان‌شناس و یا بالا رفتن از بلندی برای پیروز شدن بر ترستان ندارید.

محققین از ۱۰۰ نفر فرد مبتلا به این گونه از ترس برای تحقیق خود استفاده کرده‌اند، تمام افراد گزینش شده، به طور کلینیکی ترس از ارتفاع برایشان تایید شده است اما این افراد هیچ وقت اقدام جدی برای بهبود وضعیتشان نکردند. بعد از مرحله‌ی گزینش@ محققین این داوطلبان را به دو گروه تقسیم کردند. ۵۱ نفر از داوطلبین به گروه شاهد پیوستند و جهت کنترل به این آزمایش کمک کردند و هیچ درمانی بر رویشان اعمال نشد، ۴۹ نفر باقی مانده به گروه دوم ملحق شدند، گروهی که در آن اعضا یک دوره‌ی دوهفته‌ای درمان به وسیله‌ی رژیم استفاده از قابلیت واقعیت مجازی را می‌گذرانند (که در این گروه ۴۷ نفر با اجاره‌ی برنامه‌ی تعیین شده موافقت کردند و ۴۴ نفر از این افراد، موفق به تکمیل فرآیند درمانی شدند.). محققین نتایج آزمایش خود را در نشریه‌ای به نام The Lancet Psychiatryدر روز چهارشنبه منتشر کردند.

یک مربی مجازی

در طی دوره‌ی درمانی برنامه‌ی واقعیت مجازی، داوطلبان گروه دوم، با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی با یک مربی مجازی در طی شیش جلسه‌ی کلاسی ملاقات داشتند، که هر جلسه به سختی به مدت ۳۰ دقیقه طول می‌کشید. این مربی خودکار، با پرسیدن سوال‌هایی در مورد ترس افراد در مورد ارتفاع و توضیح واقعیاتی در مورد فوبیا آن‌ها کار خود را آغاز می‌کرد. آنگاه، این مربی مجاز کاربران را با یک سری از سناریو‌های مجازی آزمایش می‌کرد تا به این وسیله آن‌ها را با ترسشان روبرو و اطلاعات آن‌ها را  در این حیطه ارتقاء دهد. این سناریو‌ها از انداخت یک توپ از لبه‌ی یک بلندی و نجات یک گربه که بر روی یک درخت به دام افتاده‌ بود، تغییر پیدا می‌کرد. و در پایان هر جلسه‌ی درمانی، این مربی مجازی در مورد حالی که شرکت کنندگان پس از گذراندن آن جلسه داشتند می‌پرسید. همچنین این مربی داوطلبین را تشویق می‌کرد تا برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر در بین جلسات مجازی که برگزار می‌شود با ترس از ارتفاع به طور واقعی هم خود را روبرو کنند.

تمام شرکت کنندگان در این آزمایش در ابتدای کار یک پرسشنامه‌ را تکمیل کردند که در آن به شدت و عمق ترسشان از ارتفاع اشاره شده بود وسطح ترس خود را در طی آن ابراز می‌کردند. دو هفته بعد از اغاز فرآیند درمانی (دقیقا بعد از پایان درمان مجازی داوطلبین گروه دوم)، و سپس دو هفته بعد از آن این پرسشنامه‌ها مجددا به داوطلبین داده شد تا سطح ترسشان از ارتفاع تخمین زده شود. بعد از اتمام این دوره، ۳۴ نفر از گروه ۴۹ نفره‌ی دوم به سطحی خفیفی در ترس از ارتفاع دست یافتند که دیگر مناسب برای استفاده در دوره‌های آزمایش مورد بحث محققین نبودن و مقدار ترسشان به سطح یک فرد عادی تقلیل یافته بود. با این حال بعد از تمام شدن دوره‌ی درمانی تمام افرادی که در گروه شاهد قرار داشتند، تقریبا هیچ تغییری از نظر ترس نسبت به ارتفاع نکرده بودند و با حالت اولیه‌ی ورود به آزمایششان نداشتند.

آینده‌ی سلامت روانی

علاوه بر آزمایش بالا مثال‌های بیشتری هستند که نشان دهند‌ه‌ی تاثیر مثبت درمان‌های VR محور در بهبود بیماری‌ها و نارسایی‌های سلامت روانی می‌باشند. به هر حال، این آزمایش اولین آزمایشی به شمار می‌رود که در آن نتیجه‌ی مد نظر محققین بدون استفاده از یک روانشناس انسانی (که تا حدودی هزینه بر خواهد بود.) و تنها با اتکا بر قابلیت واقعیت مجازی به دست آمده است. همانطور که مولف ارشد این رشته از تحقیقات، دنیل فریمن (Daneil Freeman) در طی یک کنفرانس خبری به آن اشاره می‌کند،این تحقیق قابلیت افزایش تعداد افرادی را دارد که نیاز به یک درمان از نظر روانی دارند و واقعا هم آن را به درستی و در زمان مناسب دریافت کرده‌اند و این مسئله تنها به فوبیایی همانند ترس از ارتفاع ختم نخواهد شد. محققین به تلاش های‌ خود ادامه خواهند داد، آن‌ها به دنیال جواب این سوال هستند که آیا این مربی مجازی قابلیت درمان دیگر بیماری‌های روانی محور را دارد یا خیر. نظر شما چیست؟ آیا آینده‌ی درمانی بیماری‌های روحی و روانی به دست مربیان مجازی انجام خواهد شد یا اینکه همچنان برای حل مشکلات روانی خود باید با روانشناسان انسانی ملاقات داشته باشیم؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید