قطعی جهانی IT باعث اختلال در بانک‌ها، فرودگاه‌ها و رسانه‌ها شد -
قطعی جهانی IT باعث اختلال در بانک‌ها، فرودگاه‌ها و رسانه‌ها شد -

قطعی جهانی IT باعث اختلال در بانک‌ها، فرودگاه‌ها و رسانه‌ها شد

کسری نراقی
۲۹ تیر ۱۴۰۳ - 10:25
قطعی IT در سراسر جهان

اختلال گسترده فناوری اطلاعات از سرتاسر جهان گزارش شده بطوریکه قطعی‌هایی در بانک‌ها، پخش رسانه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل منتشر شده است.

طبق گزارش‌ها، پروازها در فرودگاه سیدنی، خطوط هوایی یونایتد در آمریکا متوقف شده‌اند و بورس لندن نیز دچار اختلال شده است.

قطعی IT در سراسر جهان

همچنین تعداد زیادی از پروازها در ایالات متحده، آلمان و اسپانیا و تعدادی زیادی از بیمارستان‌ها و بانک‌ها در استرالیا و نیوزیلند تحت تاثیر این اختلال جهانی قرار گرفته‌اند.

قطعی IT در سراسر جهان

راه‌آهن بریتانیا نیز به مسافران هشدار داده‌ که با اختلال گسترده در حرکت قطارها مواجه شده است. از طرفی، شرکت‌های مخابراتی در استرالیا به مشتریان اطلاع داده‌اند که محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.

قطعی IT در سراسر جهان

مایکروسافت نیز گزارش کرده که به خاطر اختلال گسترده فناوری اطلاعات در حال بررسی مشکلات مربوط به سرویس‌های ابری خود است.

قطعی IT در سراسر جهان

بر اساس گزارش اسکای نیوز، این اختلال ظاهرا به خاطر آپدیت ناقص از سوی شرکت امنیتی CrowdStrike رخ داده است. شرکت Crowdstrike می‌گوید از مشکلات آگاه است و به‌زودی آن را برطرف خواهد کرد.

اسکای نیوز گزارش داده است که سهام مایکروسافت و Crowdstrike به خاطر بروز این مشکلات و خطای BSOD ویندوز سقوط کرده است.

قطعی جهانی IT باعث اختلال در بانک‌ها، فرودگاه‌ها و رسانه‌ها شد -

شعبه‌های مک‌دونالد ژاپن نیز پس از اختلال به وجود آمده در سیستم‌های مایکروسافت تعطیل شدند. فیلم‌هایی نیز از اختلال در فرودگاه‌های دبی و لس‌آنجلس منتشر شده است.

العربیه گزارش داده است حدود ۲۰ درصد از پروازها در آمریکا به دلیل اختلال فناوری اطلاعات در سراسر جهان لغو شده اند.

همچنین برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تلفن اضطراری ۹۱۱ در بعضی ایالات آمریکا از دسترس خارج شده است.

قطعی IT در سراسر جهان

مایکروسافت تائید کرده که خطای BSOD باعث بروز مشکلاتی در ویندوز های قانونی شده است، بنابراین کاربرانی که از نسخه‌های غیراصل ویندوز استفاده می کنند کمترین آسیب را خواهند دید.

وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز اعلام کرد که اختلال به وجود آمده در ویندوز باعث شده تا سیستم‌های کامپیوتری این وزارتخانه از کار بیفتند.

قطعی IT در سراسر جهان

سازمان تنظیم مقررات دیجیتال امارات هشدار داده که کاربران نرم‌افزار Crowdstrike را دانلود یا آپدیت نکنند.

ایلان ماسک هم اینگونه به اختلال امروز واکنش نشان داده و در پست دیگری، این اختلال را بزرگترین شکست فناوری اطلاعات توصیف کرده است.

قطعی جهانی IT باعث اختلال در بانک‌ها، فرودگاه‌ها و رسانه‌ها شد -

طبق گزارش‌ها، پی پال ، مستر کارت و ویزا کارت هم از دسترس خارج شدند. داروخانه‌ها و مطب پزشکان در انگلیس نیز با این اختلال جهانی مواجه شده‌اند و داروخانه‌ها نمی‌توانند به نسخه‌های پزشکی دسترسی داشته باشند.

شرکت CrowdStrike اعلام کرده است که توانسته مشکل به وجود آمده را شناسایی و بسته امنیتی لازم را پیاده‌سازی کند، اما نصب این بسته امنیتی نیاز به آنلاین‌ بودن کامپیوترها دارد.

ظاهرا سرویس‌ پرداخت Apple Pay نیز در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها با اختلال مواجه شده است. شرکت Crowdstrike اعلام کرده که مشکل به وجود آمده هیچ اختلالی در دستگاه‌های مک و لینوکس ایجاد نکرده است.

طبق گزارش شرکت سیریوم، امروز حدود ۱۴۰۰ پرواز هوایی در سراسر جهان لغو شده است که در آمریکا ۵۱۲ پرواز، در آلمان ۹۲ پرواز، در هند ۵۶ پرواز، در ایتالیا ۴۵ پرواز و در کانادا ۲۱ پرواز کنسل شده‌اند.

مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای گفته است که در حال رفع مشکل است تا برنامه‌های مایکروسافت ۳۶۵ و سرویس‌های دیگر را که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند دوباره فعال کند.

مدیرعامل شرکت Crowdstrike با انتشار پستی گفته که منبع اصلی اختلال را پیدا کرده‌اند و اقداماتی در حال انجام است، اما هیچ حمله سایبری یا مشکل امنیتی در کار نیست. او گفته که سیستم‌های مک و لینوکس تحت تاثیر قرار نگرفتند.

قطعی IT در سراسر جهان

مدیرعامل Crowdstrike علت اصلی به وجود آمدن اختلال گسترده در سیستم‌های جهانی را یک مشکل در به‌روزرسانی امنیتی عنوان کرده و از مشتریان خواسته که با این شرکت در ارتباط باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید