اولین نیروگاه راکتور هسته ای کوچک در ایالات متحده لغو شد - تکفارس 
اولین نیروگاه راکتور هسته ای کوچک در ایالات متحده لغو شد - تکفارس 
اولین نیروگاه راکتور هسته ای کوچک در ایالات متحده لغو شد - تکفارس 

اولین نیروگاه راکتور هسته ای کوچک در ایالات متحده لغو شد

محمد صداقت
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 22:02
اولین نیروگاه راکتور هسته ای کوچک در ایالات متحده لغو شد

انرژی هسته ای نیرویی تولید می کند که عاری از انتشار کربن است و می تواند به مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک زیادی کند. اما ساخت نیروگاه راکتور هسته ای در بیشتر کشور های صنعتی، هزینه ای فراتر از بودجه آن کشور دارد و ساخت آن سال ها طول می کشد.

یک روش برای اصلاح این مساله، تولید راکتورهای هسته ای کوچک و مدولار است که در یک مرکز تولید متمرکز ساخته شده و در محل دیگری نصب می شوند. اما شرکتی که قصد داشت برای اولین بار این نیروگاه هسته ای کوچک و مدولار را در ایالات متحده بسازد، روز چهارشنبه لغو این پروژه را اعلام کرد.

کوچک شدن نیروگاه راکتور هسته ای

راکتورهای مدولار کوچک چندین گام برای کاهش بالقوه هزینه ها برمی دارند. اندازه کوچکتر آن‌ها باعث می‌شود که در صورت قطع برق، سیستم‌های خنک‌کننده راحت تر فعال شوند. در برخی از طرح ها راکتورها در یک حوضچه قرار می گیرند. این مساله سبب می شود تا اجزای اولیه در یک مرکز ساخته شوند و به مناطق مختلف کارخانه ارسال شوند. علاوه بر آن باعث می شود که بسیاری از تجهیزات تولیدی راکتورها به صورت مجدد مورد استفاده قرار گیرند.

ایالات متحده طرح واحدی را برای یک راکتور هسته ای کوچک و مدولار که توسط شرکت NuScale Power ساخته شده است، تایید می کند. آزمایشگاه ملی آیداهو برای کمک به اولین نصب NuScale (پروژه برق بدون تولید کربن) آماده بود. بر اساس این طرح، آزمایشگاه ملی تعدادی از راکتورها را نگهداری می‌کند. تعدادی از شرکت‌های مجاور نیز از بقیه راکتورها برق می‌خرند.

با این حال، با کاهش شدید قیمت انرژی های تجدیدپذیر، وضعیت اقتصادی پروژه بدتر شد و حامیان از پروژه خارج شدند.

آخرین درگیری در روز چهارشنبه انجام شد و NuScale اعلام کرد که این پروژه به شرکای دیگری نیاز ندارد. همین مساله سبب لغو پروژه شد. این شرکا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که پروژه اشتراک کافی برای رسیدن به مقصد را ندارد.

مدیر عامل NuScale سعی کرد عامل مثبتی در این رویداد ایجاد کند و بیان کرد: «کار ما با پروژه برق بدون کربن در ده سال گذشته، فناوری NuScale را به مرحله تجاری رسانده است. رسیدن به این مرحله موفقیت فوق العاده ای است که آن را تجربه کرده ایم». اما هیچ یک از این مشتریان پروژه ای را به اندازه پروژه برق بدون کربن پیش نبرده بودند. بنابراین اکنون مشخص نیست که آیا این شرکت می تواند قبل از پایان دهه رآکتور تجاری بسازد یا خیر. این امر در مورد انرژی هسته ای در کل آمریکا صادق است.

تاکنون راکتور بزرگی برنامه ریزی نشده و تعداد کمی از پروژه های موجود در این زمینه لغو شدند. در حالی که برخی از طرح‌های راکتور برای پروژه‌های جداگانه در نظر گرفته می‌شوند، هیچ کدام مانع تصویب کمیسیون مقررات هسته‌ای را برطرف نکرده است.

منبع: arstechnica

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید