ژاپن چگونه در پیشبرد مسابقه مقررات گذاری استیبل کوین‌ها پیشرو است - تکفارس 
ژاپن چگونه در پیشبرد مسابقه مقررات گذاری استیبل کوین‌ها پیشرو است - تکفارس 
ژاپن چگونه در پیشبرد مسابقه مقررات گذاری استیبل کوین‌ها پیشرو است - تکفارس 

ژاپن چگونه در پیشبرد مسابقه مقررات گذاری استیبل کوین‌ها پیشرو است

محمد علیائی
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - 18:14
ژاپن چگونه در پیشبرد مسابقه مقررات گذاری استیبل کوین‌ها پیشرو است - تکفارس 

قانون جدید ژاپن سعی دارد یکی از بزرگترین ترس‌ها را در مورد استیبل کوین‌های اصلی برطرف کند: آیا صادرکنندگان واقعاً دارایی‌هایی برای پشتیبانی از آن‌ها دارند؟

اکثر کشورهای بزرگ هنوز استیبل کوین‌ها را تنظیم نکرده‌اند. در این زمینه ژاپن استثنا است و پیشگام در این زمینه محسوب می‌شود. قانون استیبل کوین در ژوئن در سومین اقتصاد بزرگ جهان به اجرا درآمد. الگوی ژاپن مهم است زیرا نشان می‌دهد که تنظیم استیبل کوین در واقع امکان پذیر است. این ممکن است واضح به نظر برسد، اما اینطور نیست. برای مثال، در ایالات متحده، کنگره هنوز در حال جنگ بر سر این موضوع است و هیچ لایحه استیبل کوینی به قانون تبدیل نشده است. مقررات استیبل کوین اتحادیه اروپا سال آینده اجرا می شود، اما همچنان ابهاماتی وجود دارد.

اما ژاپن همچنین نشان می دهد که تنظیم استیبل کوین‌ها آسان نیست. تا همین اواخر، این نوع از ارزهای دیجیتال، که برای حفظ ارزش خود در برابر یک دارایی دنیای واقعی مانند دلار آمریکا یا ین طراحی شده‌اند، اساساً در ژاپن ممنوع بودند. اکنون صادرکنندگان از ابتدا شروع می‌کنند. علاوه بر موانع نظارتی، یک چالش تجاری نیز وجود دارد: چگونه می‌توان سیستمی ایجاد کرد که امکان استفاده از استیبل کوین‌هایی را فراهم کند که هم ایمن و هم سودآور باشند؟

کل ارزش بازار استیبل کوین بیش از ۱۲۴ میلیارد دلار برآورد شده است. بازیگران بزرگی درگیر هستند: PayPal به تازگی استیبل کوین خود را منتشر کرده است. موارد استفاده مختلفی وجود دارد. سرمایه گذاران در کشورهایی که با کاهش ارزش ارز و تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، از استیبل کوین‌های دلاری به عنوان مخزن ارزش استفاده می‌کنند. سایر سرمایه گذاران به سادگی از آنها برای معامله با سایر ارزهای دیجیتال استفاده می کنند.

در عین حال، برجستگی استیبل کوین‌ها در صنعت کریپتو منجر به نگرانی گسترده در مورد ثبات به اصطلاح آن‌ها شده است. در ماه مه ۲۰۲۲، پروژه استیبل کوین الگوریتمی Terra Luna سقوط کرد و منجر به میلیاردها دلار ضرر در ارزش شد. مدت‌هاست که نگرانی گسترده‌ای در مورد استیبل کوین غالب جهان، Tether، وجود دارد که نیویورک تایمز آن را «سکه‌ای که می‌تواند کریپتو را نابود کند» نامیده است. ترس این است که یک سناریوی هجوم به بانک در صورتی رخ دهد که سرمایه‌گذاران به طور گسترده سعی کنند استیبل کوین‌های خود را برای دلار، برای مثال، بازخرید کنند، اما متوجه شوند که دلار کافی برای کامل کردن آن‌ها وجود ندارد.

مقررات استیبل کوین ژاپن تلاش می کند تا برخی از بزرگترین ترس‌ها را در مورد استیبل کوین‌های اصلی برطرف کند: آیا صادرکنندگان واقعاً دارایی هایی برای پشتیبانی از آن‌ها دارند؟ و حتی اگر این کار را انجام دهند، چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که دارایی‌ها به راحتی در دسترس هستند و در سرمایه گذاری‌های مبهم و پرخطر گره نخورده‌اند؟

حالا منتظر می مانیم. حل این مشکلات آسان نیست، به این معنی که راه اندازی استیبل کوین در ژاپن سریع نخواهد بود. در واقع، اولین استیبل کوین‌های ژاپن به احتمال زیاد زودتر از ژوئن آینده راه اندازی می شوند، همانطور که Tatsuya Saito، بنیانگذار و مدیرعامل Progmat، یک پلتفرم نرم افزاری برای صدور و مدیریت دارایی‌های دیجیتال گفت.

Saito گفت که تکمیل الزامات برای دریافت مجوز و تأیید آن توسط تنظیم کننده‌های ژاپنی می تواند حداقل یک سال طول بکشد.

در ماه سپتامبر، بایننس ژاپن (شاخه محلی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان)، بانک میتسوبیشی تراست و پروگمت از همکاری برای بررسی ایجاد یک استیبل کوین جدید خبر دادند.سایتو به کوین دسک گفت که او با ده پروژه مختلف در حال مذاکره است که می‌خواهند استیبل کوین را در ژاپن راه‌اندازی کنند. همه ده پروژه می‌خواهند یک استیبل کوین مبتنی بر دلار و یک استیبل کوین مبتنی بر یِن را صادر کنند. او گفت که چندین پروژه ای که با آنها مشورت می کند، شرکت‌های خارجی هستند. به گفته سایتو، هیچ یک از این پروژه‌ها به طور رسمی فرآیند صدور مجوز را آغاز نکرده‌اند. آنها فقط در مرحله اکتشاف هستند.

سرکل، ناشر USDC، دومین استیبل کوین بزرگ جهان از نظر ارزش بازار، به طور علنی اعلام کرده است که به بازار ژاپن نگاه می کند. تنها بانک‌ها، شرکت‌های تراست و خدمات انتقال وجه می‌توانند در ژاپن استیبل کوین صادر کنند. صادرکنندگان استیبل کوین ممکن است یک تراست در داخل ژاپن ایجاد کنند و استیبل کوین را از طریق آن وسیله صادر کنند. دارایی‌های پشتیبان استیبل کوین‌هایی که در صرافی‌های ژاپنی معامله می‌شوند باید در این تراست نگهداری شود.

برای صادرکنندگان استیبل کوین خارجی، این یک الزام غیرعادی سخت به نظر می رسد. اما به گفته سایتو، یک راه عملی تر برای پایبندی به مقررات وجود دارد.

با همکاری با بانک‌های تراست ژاپنی، صادرکنندگان می‌توانند استیبل کوین‌های برند خود را بدون نیاز به اخذ مجوز ویژه در ژاپن صادر کنند.

صادرکنندگان می‌توانند نگهداری و اداره دارایی زیربنایی را در داخل کشور به تراست برون سپاری کنند.

سایتو گفت که صرافی‌های ارز دیجیتال که می‌خواهند استیبل کوین‌ها را لیست کنند نیز باید برای اخذ مجوز اقدام کنند، اما هیچ یک از آن‌ها به طور رسمی این فرآیند را آغاز نکرده‌اند. “آنها هنوز در حال آماده سازی هستند.”

مقررات ژاپن دارای برخی مقررات سختگیرانه برای محافظت از دارایی‌های اساسی استیبل کوین‌ها است. اگر یک استیبل کوین داخلی تحت یک ساختار تراست صادر شود، که انتظار می رود یک روش رایج برای صدور استیبل کوین باشد، “۱۰۰% ارزهای قانونی (به عنوان مثال، دلار یا ین) ​​که از یک استیبل کوین پشتیبانی می‌کنند باید در یک تراست در داخل ژاپن نگهداری شوند و فقط می توانند در سپرده‌های بانکی در داخل ژاپن سرمایه گذاری شوند.” کیسوکه هاتانو، شریک در دفتر حقوقی Anderson Mori & Tomotsune می گوید.اما در حالی که این الزام ممکن است به تضمین امنیت دارایی‌ها کمک کند، می‌تواند کسب درآمد را برای صادرکنندگان استیبل کوین سخت‌تر کند.

منبع: Coindesk

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید