هوش مصنوعی جمینای گوگل قدرتمندتر از GPT-4 خواهد بود - تکفارس 
هوش مصنوعی جمینای گوگل قدرتمندتر از GPT-4 خواهد بود - تکفارس 
هوش مصنوعی جمینای گوگل قدرتمندتر از GPT-4 خواهد بود - تکفارس 

هوش مصنوعی جمینای گوگل قدرتمندتر از GPT-4 خواهد بود

مهدی حلوائی
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 11:56
گوگل جمینای

ظاهراً گزارشی که چند روز پیش هوش مصنوعی جمینای (Gemini) گوگل را قدرتمندتر از GPT-4 معرفی کرده بود چندان به مذاق سم آلتمن (Sam Altman)، مدیر عامل شرکت OpenAI، خوش نیامده است و حالا آلتمن نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است.

مطالب مرتبط:

دیلن پتل (Dylan Patel) و دنیل نیشبال (Daniel Nishball) از شرکت تحقیقاتی SemiAnalysis چند روز پیش در گزارشی ادعا کرده بودند که هوش مصنوعی جمینای به سخت‌افزار بهتری دسترسی داشته و به لطف توان پردازشی بالاتر خود، ۵ برابر قدرتمندتر از GPT-4 شرکت OpenAI است. به‌گفته‌ی پتل، گزارش یادشده با بررسی داده‌های افشاشده توسط یکی از تامین‌کنندگان گوگل به دست آمده است.

سم آلتمن

جمینای یک مدل هوش مصنوعی نسل بعدی است که توسط تیم هوش مصنوعی دیپ مایند (DeepMind) شرکت گوگل در دست ساخت است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ در دسترس قرار بگیرد. گفته می‌شود که جمینای جدی‌ترین تلاش گوگل برای رقابت با مدل GPT-4 شرکت OpenAI می‌باشد.

سم آلتمن معتقد است که اطلاعات موجود در گزارش پتل و نیشبال توسط خود گوگل در اختیار آن‌ها قرار گرفته و نوعی تبلیغ است اما پتل در پاسخ به آلتمن چنین موضوعی را رد و تاکید کرد که این اطلاعات توسط یکی از تامین‌کنندگان گوگل در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. در همین حال، برخی از فروم‌های بزرگ نیز به تحلیل گزارش یادشده پرداخته و مدعی شده‌اند که توان پردازشی بهتر جمینای به معنای کیفیت بالاتر آن نبوده و در واقع ممکن است این فناوری در رقابت با GPT-4 شکست بخورد.

هرچند که چت بات هوش مصنوعی ChatGPT در حال حاضر در بین کاربران، شناخته‌تر است اما اخیراً رقبای سرسختی نیز برای رقابت با این محصول به بازار عرضه شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به مدل زبانی لاما ۲ (Llama 2) شرکت متا اشاره کرد. با عرضه‌ی جمینای در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود که رقابت بین مدل‌های زبانی بزرگ به اوج خود برسد.

منبع: Business Insider

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید