راکت فضایی Luna-25 روسیه پس از برخورد با ماه از کار افتاد
راکت فضایی Luna-25 روسیه پس از برخورد با ماه از کار افتاد
راکت فضایی Luna-25 روسیه پس از برخورد با ماه از کار افتاد

راکت فضایی Luna-25 روسیه پس از برخورد با ماه از کار افتاد

محمدرضا نصیرزاده
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 21:10
ماه

اولین تلاش روسیه برای فرود روی ماه پس از تقریباً ۵۰ سال با شکست به پایان رسید. روسکوسموس Roscosmos، شرکت فضایی دولتی روسیه امروز اعلام کرد که فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه نتوانست بر روی ماه فرود بیاید. در بیانیه‌ای، این سازمان اعلام کرد که این فضاپیما “در نتیجه برخورد با سطح ماه از بین رفت.” این پرواز اولین تلاش برای فرود فضاپیمای این کشور بر روی ماه از سال ۱۹۷۶ بوده است.

لونا-۲۵ هفته گذشته وارد مدار ماه شد و قرار بود قبل از فرود در روز دوشنبه، ۲۱ اوت، به مدت پنج‌روز در مدار خود بچرخد، اما در آخر هفته، در حین آماده‌سازی حرکت مداری پیش از فرود روی سطح ماه، روسکوسموس اعلام کرد که در حال تجزیه‌وتحلیل یک “اشکال فنی” است. مشکلی که در نتیجه آن اکنون این سازمان می‌گوید Luna-25 گم شده است.

روسیه سعی داشت در رقابت با مأموریت چاندرایان ۳ Chandrayaan-3 هند برای فرود روی سطح ماه پیروز شود فضاپیمایی که توسط هند در ماه اخیر به مدار ماه رفت و طبق گفته سازمان تحقیقاتی فضایی هند ISRO چاندرایان ۳ برای فرود روی سطح ماه در روز ۲۳ اوت آماده می‌شود. هدف این مأموریت فرود این فضاپیما در قطب جنوب ماه درست در همان محلی قرار دارد که توسط لونا-۲۵ برای مأموریت در نظر گرفته شده بود. در صورت موفقت این فضاپیما اولین وسیله‌ای خواهد بود که در قطب جنوب ماه فرود می‌آید.

مأموریت Luna-25، پس از فرود، مطالعه یخ‌های موجود در قطب جنوب ماه برای به‌دست‌آوردن اطلاعات تازه‌ای از نحوه شکل‌گیری ماه بوده است. به گفته یک دانشمند به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه TASS، تجزیه‌وتحلیل یخ‌های سطح ماه به دانشمندان این امکان را می‌دهد که “درباره چگونگی ظاهرشدن آب در سطح ماه و اینکه آیا این فرایند با ظهور آب در زمین مرتبط است یا خیر” ایده‌پردازی کنند. این دانشمند ناشناس گفت که این مطالعه به تعیین اینکه آیا ماه به طور مستقل شکل‌گرفته است یا خیر، در مقابل این ایده که این قمر توسط یک برخورد فرازمینی از زمین جدا شده است، کمک خواهد کرد.

مأموریت لونا-۲۵ به مقصد ماه در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و این فرود قرار بود شروعی برای یک مأموریت سرنشین‌دار به ماه در سال ۲۰۲۹ باشد. این مأموریت یک شکست ناگوار برای روسکوسموس است.

فرود بر روی ماه کار بسیار سختی است، و تلاش برای انجام این کار اغلب با شکست و ناامیدی مواجه می‌شود. در اوایل سال جاری، یک شرکت استارت‌آپ و خصوصی ژاپنی پس از یک سفر سه‌ماهه، ارتباط خود را با فرود گر Hakuto-R Mission 1 از دست داد و یک مأموریت فرود روی ماه اسرائیل در سال ۲۰۱۹ با ازکارافتادن موتور فضاپیمای Beresheet در هنگام فرود نهایی، با فاجعه پایان یافت. سازمان تحقیقاتی فضایی هند همچنین در همان سال با قطع ارتباط با فرود گر Chandrayaan-2 Vikram در هنگام فرود، شکست را تجربه کرد. ایالات متحده نیز در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای فرود سرنشین‌دار بر روی ماه در سال ۲۰۲۵ است.

منبع: theverge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید