یک شرکت استارتاپی دیتاسنتر های مینیاتوری به کره ماه می فرستد - تکفارس 
یک شرکت استارتاپی دیتاسنتر های مینیاتوری به کره ماه می فرستد - تکفارس 

یک شرکت استارتاپی دیتاسنتر های مینیاتوری به کره ماه می فرستد

افشین نوری
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - 11:55
دیتاسنتر ماه

شرکت استارتاپی Lonestar قصد دارد دیتاسنترهای را در کره ماه مستقر کند. این شرکت که در فلوریدا مستقر است هدف از این کار را محافظت از زمین و کاهش مصرف انرژی ذکر کرده است.

این شرکت بودجه‌ای معادل ۵ میلیارد دلار را برای انجام این پروژه اختصاص داده است و  قرار است طی چند ماموریت مجزا دیتاسنترهایی را به کره ماه ارسال کند. Lonestar قرار است در این پروژه با یک کمپانی فضایی به نام Intuitive Machines همکاری کند. این کمپانی اخیرا همکاری نزدیکی با ناسا در ماموریت ارسال فضاپیمای آرتمیس به کره ماه داشته است. 

لازم به ذکر است که شرکت Lonestar در سال ۲۰۲۱ اولین تست دیتاسنترهای فضایی را در ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام داد و حالا قرار است چند دیتاسنتر کوچک از طریق ماموریت IM-2 کمپانی Intuitive Machines به ماه بفرستد. 

ابن دیتاسنترها ظرفیتی حدود ۱۶ ترابایت خواهند داشت و این دستگاه‌ها قرار است یک راهکار پشتیبان‌گیری برای بازیابی داده‌ها از راه دور ارائه کند. به هر حال، شرایط کره ماه با زمین فرق می‌کند و باید تمهیدات ویژه‌ای برای نگهداری دیتاسنترها روی این کره خاکی در نظر گرفته شود. 

قرار است اولین دیتاسنترهای ارسالی به ماه برای رفع نیازهای ارتباطی و انرژی خود از قابلیت‌های ماه‌نشین IM-2 استفاده کنند، اما دیتاسنترهای بعدی کاملا به‌طور مستقل عمل خواهند کرد. انتظار می‌رود این دیتاسنترها تا پایان سال ۲۰۲۶ روی ماه مستقر شوند. این ماموریت حدود ۱۱ تا ۱۴ روز طول خواهد کشید. 

ناسا نیز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ و در پایان ماموریت‌های سه‌گانه آرتمیس، انسان به کره ماه بفرستد. این کار قرار است با همکاری ناسا و اسپیس ایکس انجام شود و ما برای دومین بار در تاریخ فضانوردی شاهد سفر انسان به ماه خواهیم بود.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم این ماموریت چقدر موفقیت‌آمیز خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید