ابزار هوش مصنوعی جدید متا یک ربات برنامه نویس خواهد بود - تکفارس 
ابزار هوش مصنوعی جدید متا یک ربات برنامه نویس خواهد بود - تکفارس 
ابزار هوش مصنوعی جدید متا یک ربات برنامه نویس خواهد بود - تکفارس 

ابزار هوش مصنوعی جدید متا یک ربات برنامه نویس خواهد بود

مهدی حلوائی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - 18:38
ابزار هوش مصنوعی متا

هوش مصنوعی جدید متا، که مبتنی بر مدل زبانی لاما است، به‌زودی با هدف کمک به برنامه‌نویسان در دسترس قرار خواهد گرفت. ظاهراً این فناوری یک ماشین برنامه‌نویسی بزرگ است که با نمونه‌های مشابه شرکت‌های دیگری مانند OpenAI و گوگل رقابت خواهد کرد. گفته می‌شود که این مدل هفته‌ی آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط:

بر اساس گزارش وب‌سایت The Information به نقل از دو منبع داخلی، هوش مصنوعی جدید متا متن باز بوده و نام آن “کد لاما” (Llama Code) است. این ابزار همچنین به صورت رایگان در اینترنت قابل دسترسی خواهد بود. این موضوع با رویکرد فعلی متا، مبنی بر عرضه‌ی رایگان ابزار هوش‌ مصنوعی برای رقابت با نسخه‌های پولی شرکت‌های دیگر، همخوانی دارد.

سیستم جدید متا بر مبنای مدل زبان لاما طراحی شده و قرار است که به صورت همزمان کدهای مورد نیاز را به برنامه‌نویسان پیشنهاد دهد. در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد، کار برای سایر ابزار مشابه بسیار دشوار خواهد شد. جدیدترین مدل زبانی متا یعنی لاما ۲ با همکاری مایکروسافت طراحی شده و به ادعای متا این مدل زبانی نسبت به نسخه‌ی قبلی با ۴۰ درصد محتوای متنی بیشتر آموزش داده شده بود.

استراتژی متن باز متا علی‌رغم ورود دیرتر این شرکت به بازار ابزار هوش مصنوعی نسبت به دیگر شرکت‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. متا همین ماه ابزار هوش مصنوعی Audiocraft را به حالت متن باز درآورد و در سال جاری میلادی نیز چندین ابزار هوش مصنوعی از جمله Voicebox را در دسترس قرار داد.

متا همچنین سعی دارد تا ابزار هوش مصنوعی را با محصولات مختلف خود ادغام کند و برای مثال مارک زاکربرگ، مدیر عامل این شرکت، مدتی پیش از برنامه‌ی خود برای اضافه‌کردن هوش مصنوعی به متاورس خبر داده بود. پیش‌بینی می‌شود که عرضه‌ی هوش‌های مصنوعی رایگان متا کار را برای سایر رقبا سخت‌ کند و در همین حال متا به درآمدزایی خود از بخش تبلیغات ادامه دهد.

منبع: Gizmodo

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید