اسپیس ایکس کاربرد جدیدی را برای استارشیپ در نظر می‌گیرد
اسپیس ایکس کاربرد جدیدی را برای استارشیپ در نظر می‌گیرد
اسپیس ایکس کاربرد جدیدی را برای استارشیپ در نظر می‌گیرد

اسپیس ایکس کاربرد جدیدی را برای استارشیپ در نظر می‌گیرد

محمدرضا نصیرزاده
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 10:57
استارشیپ

شما احتمالاً از برنامه‌های شرکت اسپیس ایکس برای استفاده از سفینه غول‌پیکر استارشیپ برای فرستادن انسان‌ها به ماه و مریخ، فرستادن ماهواره‌های استارلینک و یا تلسکوپ‌های بزرگ به فضا شنیده‌اید و شاید حتی بیشتر در مورد برنامه‌های این شرکت برای حمل‌ونقل زمینی انسان‌ها و تجهیزات به‌صورت نقطه‌به‌نقطه با سرعت بسیار بالا هم بدانید.

با همه این مثال‌ها اما اسپیس ایکس در حال مطالعه برای برنامه دیگری است تا آن را به معماری کنونی شرکت خود اضافه کند برنامه‌ای که ناسا نیز برای کمک و انتقال تجربه در حال همکاری با این شرکت است. با این که این برنامه هنوز در مراحل اولیه توسعه فناوری است؛ اما در نهایت می‌تواند منجر به تغییر کاربری فضاپیمای استارشیپ به یک ایستگاه فضایی تجاری شود و این موضوع همان چیزی است که ناسا علاقه زیادی به آن دارد؛ زیرا هنوز هیچ برنامه دولتی برای یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مدار زمین بعد از ازرده‌خارج شدن ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال ۲۰۳۰ وجود ندارد.

ناسا جزئیات مفهومی جدیدی را در مورد ایستگاه فضایی اسپیس ایکس منتشر کرده است؛ اما چیزی که همچنان نامشخص است این است که آیا اسپیس ایکس خود مایل به تبدیل‌کردن تمام موشک‌های استارشیپ به یک محیط مناسب قابل‌سکونت برای فضانوردان هست یا خیر. چرا که این کار به پیشرفت‌های بسیاری برای تبدیل مخازن سوخت خالی به محل سکونتی برای محققان و یا گردشگران دارد. در سمت دیگر ماجرا، کابین خدمه استارشیپ که هم اکنون نیز فضای بزرگی است می‌تواند با کمک یک دستگاه پشتیبانی از حیاتِ مناسب، اقامت طولانی در مدارهای پایینی زمین را ممکن سازد. همچنین این وسیله می تواند با یک‌رشته بهبودهای کوچک دیگر مثل قرارگرفتن و نصب صفحه‌های خارجی برای آزمایش‌های خارج از جو نیز مجهز شود.

در بیانیه‌ای توسط فیل مک آلی ستر Phil McAlister که ریاست بخش پروازهای فضایی – تجاری ناسا را برعهده دارد نوشته شده است که پیشنهاد اسپیس ایکس می‌تواند نیاز ناسا را به یک ایستگاه فضایی تجاری بعد از بازنشسته شدن ایستگاه بین‌المللی فضایی مرتفع کند.

منبع: arstechnica.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید