تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ معرفی شد - تکفارس 
تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ معرفی شد - تکفارس 
تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ معرفی شد - تکفارس 

تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ معرفی شد

افشین نوری
۶ تیر ۱۴۰۲ - 07:46
اسنپدراگون ۴ نسل ۲

کوالکام از تراشه جدید اسنپدراگون ۴ نسل ۲ رونمایی کرد. این تراشه جایگرین اسنپدراگون ۴ نسل ۱ شده است که سال گذشته معرفی شد. این پردازنده به‌لطف مودم اسنپدراگون X61 اولین تراشه سری اسنپدراگون است که از نسخه ۳GPP Release 16 اتصال ۵G پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۴ نسل ۲ با استفاده از فناوری ۴ نانومتری شده است اما کوالکام اشاره‌ای به اسم سازنده آن نکرده است. لازم به ذکر است که اسنپدراگون ۴ نسل ۱ با استفاده از فناوری ۶ نانومتری TSMC ساخته شده بود.

تراشه جدید دارای دو هسته عملکردی با سرعت کلاک ۲.۲ گیگاهرتز و شش هسته کم‌مصرف با سرعت ۲ گیگاهرتز است. این هسته‌ها منجر به بهبود ۱۰ درصدی عملکرد نسبت به نسل ۱ شده است. مشخصات واحد گرافیگی آدرنو این تراشه ذکر نشده است، اما گفته شده از نمایشگر با وضوح فول اچ‌دی پلاس با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۴ نسل ۲ از رم سریع‌تر LPDDR5x و حافظه سریع‌تر UFS 3.1 استفاده می‌کند و در بخش دوربین دارای یک ISP دوگانه با قابلیت جدیدی به نام Multi-Camera Temporal Filtering است که می‌تواند نویز ویدیوها را بسیار بهتر کاهش دهد. قابلیت فیلمبرداری نسل ۲ محدود به ۱۰۸۰p@60fps (و ۷۲۰p@120fps برای اسلوموشن) است و از لرزشگسر تصویر الکترونیکی (EIS) پشتیبانی می‌کند. این تراشه می‌تواند از دوربین تا ۱۰۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

نسل ۲ همانند نسل ۱ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 4+ پشتیبانی می‌کند که می‌تواند یک باتری را در عرض ۱۵ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ کند. در بخش اتصالات نیز از استاندارد USB 3.2 Gen 1 با سرعت حداکثر ۵Gbps پشتیبانی می‌کند.

نسخه ۳GPP Release 16 دارای قابلیت ‌های ذخیره‌سازی انرژی است که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری شود. مودم X61 می‌تواند تا ۴×۴ MIMO را انجام دهد و سرعت دانلود و آپلود آن به‌ترتیب به ۲.۵Gbps و ۹۰۰Mbps می‌رسد.

کوالکام در حال حاضر سفارش تولید تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را به شرکت تایوانی TSMC واگذار کرده است، اما در سال‌های گذشته سفارش تولید تراشه‌های پرچمدار خود مثل اسنپدراگون ۸۵۵ و ۸۶۵ را بین سامسونگ و TSMC تقسیم کرده بود، هرچند که تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ توسط سامسونگ تولید شدند.

البته عملکرد ضعیت اسنپدراگون ۸ نسل ۱ باعث شد تا کوالکام سفارش تولید تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس را به TSMC بسپارد. ظاهرا بازدهی فناوری ۴ نانومتری سامسونگ فقط ۳۵ درصد بود که این به معنای آن است که حدود ۶۵ درصد از dieهای تولید شده با وافرهای ۳۰۰ میلیمتری، موفق به عبور از کنترل کیفی نشدند.

اسنپدراگون ۴ نسل ۲ از وای‌فای ۵ و بلوتوث ۵.۱ پشتیبانی می‌کند و اولین گوشی‌های مجهز به آن در نیمه دوم ۲۰۲۳ از راه خواهند رسید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید