کوالکام سفارش تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را بین TSMC و سامسونگ تقسیم خواهد کرد - تکفارس 
کوالکام سفارش تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را بین TSMC و سامسونگ تقسیم خواهد کرد - تکفارس 
کوالکام سفارش تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را بین TSMC و سامسونگ تقسیم خواهد کرد - تکفارس 

کوالکام سفارش تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را بین TSMC و سامسونگ تقسیم خواهد کرد

افشین نوری
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 14:04
کوالکام

کوالکام در حال حاضر سفارش تولید تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را به شرکت تایوانی TSMC واگذار کرده است، اما در سال‌های گذشته سفارش تولید تراشه‌های پرچمدار خود مثل اسنپدراگون ۸۵۵ و ۸۶۵ را بین سامسونگ و TSMC تقسیم کرده بود، هرچند که تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ توسط سامسونگ تولید شدند.

البته عملکرد ضعیت اسنپدراگون ۸ نسل ۱ باعث شد تا کوالکام سفارش تولید تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس را به TSMC بسپارد. ظاهرا بازدهی فناوری ۴ نانومتری سامسونگ فقط ۳۵ درصد بود که این به معنای آن است که حدود ۶۵ درصد از dieهای تولید شده با وافرهای ۳۰۰ میلیمتری، موفق به عبور از کنترل کیفی نشدند.

سامسونگ بازدهی فناوری ۴ نانومتری خود را از ۳۵ به ۷۰ درصد رسانده است

به نظر می‌رسد سامسونگ موفق شده در ماه‌های گذشته بازدهی فناوری ۴ نانومتری خود را به ۷۰ درصد برساند و به همین خاطر کوالکام تصمیم گرفته است از استراتژی دو منبع تولید برای ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ استفاده کند. این تراشه قرار است در سال ۲۰۲۵ با پروسه ۳ نانومتری N3E شرکت TSMC ساخته شود و نسخه انحصاری اسنپدراگون ۸ نسل ۴ گلکسی آن برای استفاده در سری گلکسی S25 توسط فناوری ۳ نانومتری سامسونگ خواهد شد.

سال گذشته، سامسونگ قرار بود تراشه انحصاری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ گلکسی را خودش تولید کند اما این اتفاق نیفتاد و حالا قرار است در سال ۲۰۲۵ این کار را برای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ انجام دهد. لازم به ذکر است که شرکت TSMC در پروسه ۳ نانومتری خود از ترانزیستورهای FinFET استفاده می‌کند، در حالیکه سامسونگ از ترانزیستورهای GAA استفاده می‌کند.

تراشه‌هایی که از ترانزیستورهای GAA استفاده می‌کنند عملکرد سریع‌تر و مصرف انرژی کمتری دارند. ظاهرا TSMC قصد دارد در فناوری ۲ نانومتری خود از ترانزیستورهای FinFET به سمت نوع GAA حرکت کند. بنابراین انتظار می‌رود که نسخه انحصاری اسنپدراگون ۸ نسل ۴ گلکسی که توسط سامسونگ ساخته می‌شود عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌ ساخته شده توسط TSMC داشته باشد.

تقسیم تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ بین سامسونگ و TSMC باعث کاهش هزینه‌های کوالکام خواهد شد. تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیز که قرار است امسال معرفی شود با استفاده از فناوری N4P شرکت TSMC ساخته خواهد شد. امسال ظاهرا فقط اپل از فناوری ۳ نانومتری در ساخت تراشه A17 بایونیک خود برای گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا استفاده خواهد کرد.

طبق گزارش‌های اخیر، شرکت TSMC تولید انبوه تراشه‌های ۲ نانومتری را از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد و سامسونگ نیز احتمالا از همان سال شروع به تولید انبوه پروسه ۲ نانومتری خود خواهد نمود و در سال ۲۰۲۷ به فناوری ۱.۴ نانومتری سوئیچ خواهد کرد.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید