مقایسه هدست های PSVR2 و PSVR سونی - تکفارس 
مقایسه هدست های PSVR2 و PSVR سونی - تکفارس 
مقایسه هدست های PSVR2 و PSVR سونی - تکفارس 

مقایسه هدست های PSVR2 و PSVR سونی

مهدی حلوائی
مقالات، مقایسه متنی ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - 09:35
مقایسه پلی استیشن وی آر با پلی استیشن وی آر ۲

سونی در سال ۲۰۱۷ و زودتر از برخی شرکت‌‌های دیگر با PSVR وارد بازار هدست‌های واقعیت مجازی شد. غول فناوری ژاپنی کماکان تنها شرکت تولیدکننده‌ی کنسول‌های بازی بوده که برای کنسول‌های خود هدست واقعیت مجازی عرضه کرده است. حالا سونی جانشین هدست یادشده را با نام PSVR2 به بازار عرضه کرده و ما در این مقاله به مقایسه‌ آن با نسخه‌ی قبلی خواهیم پرداخت.

مشخصات

هدست واقعیت مجازی PSVR2

بدون شک رزولوشن و نرخ فریم در هدست‌های واقعیت مجازی از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردارند چرا که کاهش هر یک از دو مورد یادشده در بهترین حالت باعث از بین رفتن حس حضور در دنیای بازی و در بدترین حالت موجب ایجاد بیماری حرکت و حالت تهوع در کاربر می‌شود. در بخش زیر هدست‌های PSVR2 و PSVR را از نظر سخت‌افزاری مقایسه خواهیم کرد.

PSVR

هدست واقعیت مجازی PSVR، که توسط پلی استیشن ۴ پشتیبانی شده، از یک نمایشگر اولد ۵.۷ اینچی با وضوح ۹۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برای هر چشم و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره برده و میدان دید آن ۱۰۰۰ درجه است. این هدست از دوربین پلی استیشن برای ردیابی از طریق نور و کنترلرهای موو استفاده می‌کند.

PSVR2

هدست PSVR2 از سخت افزار پلی استیشن ۵ استفاده کرده که امکان به‌کارگیری نمایشگر اولد با وضوح خیره‌کننده‌ی ۲۰۰۰ در ۲۰۴۰ پیکسل برای هر چشم و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را فراهم کرده است. این هدست همچنین از فناوری HDR پشتیبانی کرده و میدان دید آن به ۱۱۰ درجه ارتقا یافته است اما مهم‌ترین پیشرفت آن در بخش ردیابی است. PSVR2 به جای کنترلرهای موو از چهار دوربین داخلی بهره برده که ردیابی دقیق‌تری را ارائه می‌دهند.

PSVR2 به موتورهای لرزشی نیز مجهز شده و کاربران می‌توانند بدون برداشتن هدست از روی سر خود، محیط اطراف را مشاهده کنند. کنترلرهای جدید این هدست، که با نام سنس (Sense) شناخته می‌شوند، نیز از فناوری‌ بازخورد لمسی و تریگرهای انطباق‌پذیر بهره برده و به لطف پشتیبانی از ردیاب لمسی، توانایی شناسایی بهتر حرکات دست در مقایسه با فشردن کلیدهای کنترلر را نیز دارد. آخرین موردی که از نظر سخت‌افزاری موجب برتری PSVR2 نسبت به PSVR شده است، بخش ردیابی چشم آن است که راه‌های جدیدی را برای تعامل با بازی‌ها در دسترس قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

بازی‌ها

هدست واقعیت مجازی PSVR2

مقایسه‌ی کتابخانه‌ی بازی‌های PSVR2 و PSVR کمی دشوار است. هرچند که هدست واقعیت مجازی جدید سونی در حالت عادی از بازی‌های PSVR پشتیبانی نمی‌کند اما بسیاری از این بازی‌ها با دریافت یک به‌روزرسانی توسط آن قابل اجرا هستند. در حال حاضر PSVR2 هنوز امکان اجرای چند بازی‌ محبوب مانند Astro’ Bot: Rescue Mission را ندارد اما لیست بازی‌های روز اول آن در مقایسه با PSVR بسیار کامل‌تر بوده و از این نظر نمی‌توان به آن خرده گرفت.

بازی‌های اختصاصی PSVR2 مانند Horizon: Call of the Mountain و حالت واقعیت مجازی بازی‌های جدیدی مانند Resident Evil: Village نیز به لطف سخت‌افزار قدرتمندتر این هدست بسیار روان‌تر از بازی‌های PSVR اجرا شده و گرافیک بالاتری دارند.

مطالب مرتبط:

طراحی

هدست واقعیت مجازی PSVR2

هرچند که شاید در نگاه اول تفاوت خاصی بین طراحی PSVR2 و PSVR مشاهده نشود اما در واقع تفاوت‌های مهمی بین این دو محصول وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به وزن سبک‌تر PSVR2 (40 گرم) اشاره کرد. این موضوع باعث شده تا هنگام استفاده‌ی طولانی مدت از PSVR2 احساس خستگی کمتری به شما دست بدهد.

همچنین علی‌رغم قابل تنظیم بودن هر دو هدست، PSVR2 از این نظر گزینه‌‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار داده است. برای مثال، شما می‌توانید فاصله‌ی لنزهای هدست از چشم خود را به‌طور دلخواه تنظیم کنید. این هدست دارای یک حرفه‌ی ورودی هوا نیز می‌باشد که از ایجاد رطوبت در داخل آن جلوگیری می‌کند.

فرآیند نصب و استفاده از PSVR2 بسیار ساده‌تر از PSVR بوده و دیگر خبری از کابل‌های متعددی که مانع از حرکت آزادنه‌ی شما می‌شدند نیست. هرچند که این هدست بی‌سیم نیست اما تعداد کابل‌های آن به یک کابل USB-C کاهش پیدا کرده است. همچنین شیار مخصوص کابل هدفون این محصول نیز از سر راه قرار گرفتن کابل‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

کنترلرهای سنس PSVR2 همانند سایر هدست‌های واقعیت مجازی به شکل مدور طراحی شده و دکمه‌ها و آنالوگ استیک‌های معروف کترلرهای پلی استیشن بین آن‌ها تقسیم شده‌ است. برای مقایسه، کنترلرهای موو کنسول پلی استیشن ۳ از طراحی استوانه‌ای برخوردار بود و از آنالوگ استیک بهره نمی‌برد.

قیمت

هدست واقعیت مجازی PSVR2

سونی نسخه‌ی عادی PSVR2 را با قیمت ۵۵۰ دلار و باندل Horizon: Call of the Mountain را با قیمت ۶۰۰ دلار به بازار عرضه کرده است. در واقع این محصول از کنسول پلی استیشن ۵، که برای استفاده از PSVR2 به آن نیاز است، نیز قیمت بالاتری دارد اما قیمت آن در مقایسه با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی تفاوت چندانی ندارد.

PSVR در زمان عرضه ۴۰۰ دلار قیمت داشت اما با در نظر گرفتن تورم فعلی، قیمت آن به چیزی حدود ۵۰۰ دلار امروز می‌رسد که تنها ۵۰ دلار ارزان‌تر از PSVR2 است. با این وجود حالا شما می‌توانید PSVR را به همراه دوربین و کنترلرهای موو با قیمت حدودی ۲۰۰ دلار خریداری کنید. هرچند که این هدست قیمت پایین‌تری نسبت به PSVR2 داشته و امکان استفاده از آن روی پلی استیشن ۵ وجود دارد اما انتظار پشتیبانی بلندمدت را از آن نداشته باشید.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید