تلگرام پاسخ اتهامات واتساپ را داد - تکفارس 
تلگرام پاسخ اتهامات واتساپ را داد - تکفارس 

تلگرام پاسخ اتهامات واتساپ را داد

افشین نوری
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 10:45
تلگرام

چند روز پیش، رئیس واتساپ در اظهار نظر جدیدی گفته است که تلگرام از رمزکذاری سرتاسری استفاده نمی‌کند و امنیت بالایی ندارد.

رئیس واتساپ به مقاله‌ای از مجله‌ Wired اشاره کرده است تا در آن ادعا شده است سیستم رمزگذاری سرتاسری تلگرام باگ‌های زیادی دارد. طبق این مقاله، رمزگذاری سرتاسری تلگرام توسط هیچ سازمانی تأیید نشده است و به نظر می‌رسد نقص‌های قابل‌توجهی در آن وجود دارند. ضمن اینکه‌ چت‌های گروهی تلگرام رمزگذاری سرتاسری نمی‌شوند. 

البته در ماه‌های گذشته تلگرام نیز از واتساپ به خاطر نداشتن امنیت بالا انتقاد کرده بود و حالا به نظر می‌رسد که این دو شرکت وارد جنگ لفظی شده‌اند. واتساپ ادعا کرده است که روسیه به اطلاعات کاربران در تلگرام دسترسی دارد و این به معنای امنیت پایین این پیام‌رسان است. 

حالا تلگرام به ادعای جدید مدیرعامل واتساپ پاسخ داده و گفته است که مجله Wired پاسخ‌های تلگرام را در گزارش خود نیاورده است و کاملا جانبدارانه ادعاهایی را مطرح کرده است. تلگرام برای اثبات امنیت پلتفرم خود تصویری از وروتکل امنیتی خود منتشر کرده است که نشان می‌دهد ادعای Wired مبنی بر ردیابی موقعیت کاربران در تلگرام از اساس غلط است و این اتفاق فقط در ۰.۰۱ درصد موارد این رخ داده است.

تلگرام همچنین درباره ادعاهای واتساپ درباره امن نبودن چت‌های رمزگذاری شده‌ی سرتاسری این پلتفرم گفته است که یک تیم تخصصی از دانشگاه اودینه ایتالیا پروتکل MTProto 2.0 را تلگرام از آن را برای حفظ امنیت چت‌های خودش استفاده می‌کند تایید کرده‌اند. 

البته از آنجاییکه تلگرام یک برنامه اوپن سورس است و از نسخه ۵.۱۳ به این طرف، از بیلدهای قابل‌بازتولید استفاده کرده است. این بیلدها در واقع به معنای آن است که شما می‌توانید کد اوپن سورس را به‌طور عمومی اجرا کنید و تائید نمائید که کد دستگاه موردنظر شما با کد میزبانی‌شده روی پلتفرم‌های اپ استور اپل، پلی استور گوگل یا وب‌سایت تلگرام یکسان است. البته سرورهای تلگرام اوپن سورس نیستند و به همین‌خاطر تیم متخصصان دانشگاه اودینه MTProto 2.0 را روی سرورهای آلوده تلگرام نیز تایید کرده‌اند. 

در هرحال این اظهارات نشان می‌دهند که رقابت واتساپ و تلگرام بسیار جدی شده است و هر کدام از آن‌ها دیگری را متهم به نداشتن امنیت می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید