جدیدترین ایده دانشمندان برای مقابله با بحران گرمایش جهانی: پخش خاک ماه در فضا - تکفارس 
جدیدترین ایده دانشمندان برای مقابله با بحران گرمایش جهانی: پخش خاک ماه در فضا - تکفارس 

جدیدترین ایده دانشمندان برای مقابله با بحران گرمایش جهانی: پخش خاک ماه در فضا

مهدی حلوائی
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - 14:51
ماه

دانشمندان به‌تازگی راه حل جدیدی را برای مقابله با بحران گرمایش جهانی ارائه کرده‌اند که به داستان فیلم‌های علمی تخیلی بی‌شباهت نیست: ایجاد سپری از خاک ماه در اطراف زمین توسط یک ریل گان. این ایده روز چهارشنبه توسط گروهی از فیزیک‌دانان نجومی به نام‌های بنجامین براملی (Benjamin Bromley)، سمیر خان (Sameer Khan) و اسکات کنیان (Scott Kenyon) در جورنال PLOS Climate منتشر شد.

تا پیش از این گفته می‌شد که می‌توان از ذغال و نمک دریایی برای ایجاد سپری در برابر تشعشات خورشیدی و کاهش دمای زمین استفاده کرد اما حالا به‌نظر می‌رسد که خاک ماه گزینه‌ی بهتری برای این کار به حساب می‌آید چرا که به گفته‌‌ی بنجامین براملی، حجم و ترکیبات آن برای انجام این کار مناسب‌تر است.

ماه

گفته می‌شود که پخش خاک ماه در فضا از سطح این قمر بسیار ساده‌تر از سطح زمین خواهد بود اما با این وجود، تکمیل چنین پروژه‌ای به چیزی حدود ۲۲ میلیون پوند خاک و یک دستگاه بالستیک مانند ریل گان نیاز خواهد داشت. همچنین فرآیند پخش ماه در فضا باید به طور مداوم انجام شود چرا که در صورت ایجاد وقفه در آن، دمای زمین افزایش پیدا خواهد کرد.

پروژه‌ی یادشده همچنین به سرمایه‌ی هنگفت و احتمالاً یک ایستگاه فضایی جدید در نقطه‌ی L1 لاگرانژی (منطقه‌ای بین زمین و خورشید) نیاز خواهد داشت. این تنها پروژه‌ی پیشنهادی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی نبوده و پیش از این شاهد ارائه‌ی ایده‌هایی مانند ساخت یک سپر شیشه‌ای ۱،۲۵۰ مایلی، پخش خاک سیارک‌ها در فضا، ساخت آینه‌های فضایی و موارد دیگر نیز بوده‌ایم. دانشمندان از کاهش گازهای گلخانه‌ای به عنوان اولویت اصلی در مقابله با تغییرات آب و هوایی نام برده‌اند.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید