هلیکوپتر نبوغ ناسا با موفقیت روی مریخ پرواز کرد - تکفارس 
هلیکوپتر نبوغ ناسا با موفقیت روی مریخ پرواز کرد - تکفارس 

هلیکوپتر نبوغ ناسا با موفقیت روی مریخ پرواز کرد

افشین نوری
۲۴ دی ۱۴۰۱ - 07:26
بالگرد نبوغ

هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا تقریبا دو سال است که روی مریخ فرود آمده و همچنان روی این سیاره مرموز قرار دارد. حالا ناسا گفته است که این هلیکوپتر در تاریخ ۱۱ ژانویه بر فراز مریخ پرواز کرده است

به گفته ناسا این ماموریت که با نام پرواز ۳۹ یا Flight 39 انجام شده است فقط ۷۹ ثانیه طول کشیده و در آن هلیکوپتر نبوغ توانسته ۱۴۰ متر را در ارتفاع ۱۰ متری مریخ پرواز کند.

این ماموریت در واقع سی و نهمین پرواز هلیکوپتر نبوغ بود که انجام می‌شود و خوشبختانه بدون هیچ‌ مشکلی انجام شده و ناسا امیدوار است که همچنان ماموریت‌های آن را ادامه دهد. البته در ماموریت سی و نهم هیچ‌ کار خاصی انجام نشد و صرفا یک پرواز کوتاه بر فراز مریخ انجام شد تا ناسا مطمئن شود ‌هلیکوپترش همچنان قادر به پرواز است و عیب و ایرادی ندارد. این هلیکوپتر در واقع دستیار کاوشگر استقاومت در سطح مریخ است و تاکنون کمک شایانی به ماموریت این کاوشگر کرده است. 

ناسا این هلیکوپتر را به همراه مریخ‌نورد استقامت دو سال پیش در ماه فوریه ۲۰۲۱ به مریخ ارسال کرد و نکته جالب اینکه هلیکوپتر نبوع دو ماه بعد از فرود آمدن روی مریخ توانست اولین پرواز خود را انجام دهد. این اولین بار بود که یک هلیکوپتر می‌توانست روی یک سیاره دیگر پرواز کند. 

بد نیست بدانید که طولانی‌ترین پرواز این هلیکوپتر ۱۶۹.۵ ثانیه طول کشید که مربوط به ماموریت دوازدهم آن در ماه آگوست ۲۰۲۱ می‌شد. این هلیکوپتر همچنین توانسته به ارتفاع ۷۰۸.۹ متری مریخ صعود کند که این اتفاق در ماه آوریل ۲۰۲۲ رخ داد. بیشترین سرعت آن نیز ۱۹.۸ کیلومتر بر ساعت بوده است که در ارتفاع ۱۴ متری مریخ به آن دست یافته است. 

هدف از ارسال این هلیکوپتر به مریخ علاوه به کمک کردن به کاوشگر استقامت، ارزیابی استفاده از این نوع تجهیزات روی سیاراتی که جو تقریبا ناچیزی دارند است. همانطور که می‌دانید نبود جریان هوا در سیارتی مثل مریخ، کار را برای پرواز هلیکوپترها سخت می‌کند و به همین خاطر ناسا می‌خواست تجربه پرواز هلیکوپتر روی چنین سیاراتی را کسب کند. ضمن اینکه تیم ناسا می‌تواند با استفاده از دوربین این هلیکوپتر سطح مریخ را رصد کند و اطلاعات خوبی در اختیار استقامت قرار دهد. 

حالا ناسا به فکر ساخت یک مدل پیشرفته‌تر نبوغ است که در ماموریت‌های بعدی این سازمان فضایی استفاده خواهد شد. 

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.