ناسا اولین تصاویر ارسالی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد - تکفارس
ناسا اولین تصاویر ارسالی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد - تکفارس

ناسا اولین تصاویر ارسالی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد

مهدی حلوائی
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - 09:24
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

ناسا امروز اولین تصاویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد. این تصاویر، که مربوط به اولین مراحل ترازشدن ۱۸ آینه‌ی این تلسکوپ می‌باشد، کمی تار و کدر است اما این نکته برای شروع کاملاً قابل درک است.

تمام ۱۸ نقطه‌ی نوری که در تصویر مشاهده می‌شود، متعلق به ستاره‌ی دورافتاده‌ای با نام HD84406 بوده که توسط یکی از آینه‌های اصلی جیمز وب دریافت شده‌اند. آینه‌های اصلی تلسکوپ پس از دریافت نور، آن را به آینه‌های جانبی انتقال می‌دهند و این نور توسط یکی از ابزارهای کلیدی تلسکوپ جیمز وب یعنی دوربین مادون قرمز نزدیک (NRE) آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این حسگر در تمام مراحل ترازشدن آینه‌های تلسکوپ برای شناسایی و رفع خطاهای بصری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تصویر ارسالی تلسکوپ فضایی جیمز وب

فرآیند جمع‌آوری نور برای تولید این تصویر حدود ۲۵ ساعت به‌طول انجامید و ۱۸ تصویر منتشرشده از ستاره‌ی HD84406 از بین بیش از ۱۵۰۰ تصویر ثبت‌شده توسط جیمز وب به‌دست آمده است. قرار است که آینه‌های این تلسکوپ در چند ماه آینده به‌طور کامل تراز شده و سطحی یکدست را ایجاد کنند. به‌گفته‌ی ناسا، اولین تصاویر واضح ارسالی توسط این تلسکوپ در تابستان در دسترس قرار خواهند گرفت.

تصویر ارسالی تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز کریسمس سال جاری میلادی سرانجام به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ به مدت دو هفته و در طی فرآینده پیچیده به‌طور کامل باز شد و مدتی بعد نیز سپر خورشیدی غول‌آسای خود را باز کرد. همچنین آینه‌ی اصلی جیمز وب نیز مدتی بعد به حالت آماده به کار درآمد و این تلسکوپ پس از ۲۰ روز به مدار مورد نظر در فضا رسید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید