زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند - تکفارس 
زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند - تکفارس 
زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند - تکفارس 

زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند

کسری نراقی
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - 00:41
زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند - تکفارس 

توسعه وب از مهم‌ترین مشاغل در صنعت فناوری است چرا که نقش اساسی در توسعه وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، خدمات در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های کاربردی و پیچیده دارد. اما برای انجام تمام این کارها نیاز به دو زیرشاخه اساسی از توسعه وب است: فرانت اند و بک اند.

درک تفاوت میان این و همچنین زبان‌های برنامه نویسی که هر کدام دارند، به علاقه‌مندان برنامه نویسی و توسعه وب کمک می‌کند تا در مسیر شغلی درستی قرار بگیرند. از آنجایی که برنامه نویسی و محبوبیت آن در میان جوانان و کارجویان بسیار زیاد شده است و این را می‌توان با نگاهی به فرصت شغلی برای برنامه نویسان در سایت کاریابی ایران تلنت متوجه شد، در این مقاله تصمیم داریم تا درباره فرانت اند و بک اند و همچنین زبان‌های برنامه نویسی هر کدام صحبت کنیم.

فرانت اند چیست؟

کارهایی که به واسطه برنامه نویسی فرانت اند انجام می‌شود، بخشی از وب هستند که کاربران با آن تعامل دارند. در واقع فرانت اند شامل هر چیزی می‌شود که کاربران می‌توانند ببینند، تجربه و لمس کنند. برنامه نویسان فرانت اند روی رابط کاربری گرافیکی و بخش‌هایی مانند منوی ناوبری، ویدیوها و تصاویر کار می‌کنند تا بتوانند این بخش‌های سایت را برای دسترسی راحت‌‌تر کاربر، آماده کنند.

به این شاخه از برنامه نویسی، برنامه نویسی “سمت مشتری” نیز گفته می‌شود، زیرا فعالیت‌های برنامه نویسی فرانت اند تعامل مستقیم با کاربران را افزایش می‌دهد. توسعه دهندگان فرانت اند سایت‌ها را کاربرپسند و برای استفاده آسان می‌کنند و در نهایت، جذابیت صفحات وب را افزایش می‌دهند.

زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند

زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند - تکفارس 

بخش فرانت اند در هر وب‌سایتی با استفاده از چند زبان کدنویسی می‌شود، که در زیر درباره آنها خواهیم گفت:

  • HTML: زبان برنامه نویسی HTML مخفف Hypertext Markup Language است. یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای فرانت اند HTML است، که ترکیبی از زبان Hypertext و Markup است. با کمک این زبان برنامه نویسی، می‌توان بین صفحات وب پیوند برقرار کرد.
  • CSS: زبان برنامه نویسی CSS که مخفف Cascading Style Sheets است، یک زبان ساده است که برای ساده کردن فرآیند ارائه صفحات وب طراحی شده است. CSS به شما این امکان را می‌دهد که بر روی صفحات وب سبک‌های مختلف طراحی را اعمال کنید.
  • جاوا اسکریپت: جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی معروف است که به عنوان یک جادو در سایت‌ها عمل می‌کند و سایت را برای کاربر تعاملی می‌کند. از اجرای بازی‌های جالب تا ساخت نرم افزارهای مبتنی بر وب، از جاوا اسکریپ استفاده می‌شود و علاوه بر این، در وب‌سایت‌ها عملکرد را بالا می‌برد. برای اینکه بتوانید در فرانت اند و بک اند به برنامه نویس موفقی تبدیل شوید، باید حتما به زبان جاوا اسکریپت تسلط پیدا کنید.

برنامه نویسان فرانت‌اند ممکن است از پایتون، روبی یا پی اچ پی نیز استفاده کنند تا بتوانند به راحتی میان داده‌ها با بک‌اند وب‌سایت ارتباط برقرار کنند.

بک اند چیست؟

بک اند بخشی از وب است که توسط کاربران قابل مشاهده نیست. در واقع کاربران وب‌سایت، تعاملی با بک اند وب‌سایت ندارند. این بخش را معمولا پشت صحنه هر وب‌سایتی می‌توان نامگذاری کرد که شامل کارهایی مانند ساخت کتابخانه، کدنویسی و نوشتن API می‌شود. توسعه‌دهنده بک‌اند کسی است که از فناوری برای قوی کردن و حفظ قسمت‌های مختلف وب‌سایت که کاربر با آن کار می‌کند، استفاده می‌کند. بسیاری از افراد در حوزه برنامه نویسی، بک اند را بسیار مهم‌ترین از فرانت اند تلقی می‌کنند و در واقع آن را پیش نیازی برای اجرای فعالیت‌های فرانت اند می‌دانند.

به این شاخه از برنامه نویسی، برنامه نویسی “سمت سرور” نیز گفته می‌شود، زیرا امکان پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی وب را فراهم می‌کند. ارائه هر صفحه از وب‌سایت، بدون توسعه بک اند امکان‌‌پذیر نخواهد بود. در واقع باید عنوان کرد که، برنامه نویسی سمت سرور با برنامه نویسی سمت مشتری ترکیب خواهد شد تا وب‌سایت و برنامه‌های کاربردی به خوبی کار کنند.

زبان‌های برنامه نویسی بک اند

زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند - تکفارس 

بخش پشتیبان هر وب‌سایتی با استفاده از چند زبان ساخته می‌شود که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • PHP: زبان PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که به طور خاص برای توسعه وب طراحی شده است. از آنجایی که کد PHP در سمت سرور اجرا می‌شود، به آن زبان برنامه نویسی سمت سرور می‌گویند.
  • C++: این یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است و امروزه به طور گسترده برای برنامه نویسی بازی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک زبان پشتیبان کاربرد دارد.
  • جاوا: جاوا یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌ها و پلتفرم‌های برنامه نویسی است. این زبان برنامه نویسی، بسیار مقیاس‌پذیر است و اجزای آن به راحتی در دسترس هستند. علاوه بر این، جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است.
  • پایتون: پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب است که به شما این امکان را می‌دهد سریع کار کنید و سیستم‌ها را با کارایی بیشتری یکپارچه کنید. همچنین یک زبان بسیار مهم برای بک اند است و برای تسلط بر آن می‌توانید سراغ دوره‌های آموزشی آن بروید.
  • Node.js: محیط Node.js یک محیط اجرای متن باز و کراس پلتفرم برای اجرای کد جاوا اسکریپت در خارج از مرورگر است. باید به خاطر داشته باشید که NodeJS یک فریم‌ورک و یک زبان برنامه نویسی نیست. اکثر مردم در مورد اینکه NodeJS یک زبان برنامه نویسی است یا فریم‌ورک دچار سردرگمی می‌شوند. اما، اغلب از Node.js برای ساخت سرویس‌های بک‌اند مانند APIها یا برنامه وب یا اپلیکیشن موبایل استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگی مانند پی پل، اوبر، نتفلیکس، والمارت و غیره از این زبان استفاده می‌کنند.

اما به صورت کلی، توسعه دهندگان Back-end معمولا با زبان‌هایی مانند پایتون، Ruby، PHP، Go یا JavaScript سمت سرور کار می‌کنند.

انتخاب مسیر مناسب در برنامه نویسی

زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند - تکفارس 

عوامل مختلفی در انتخاب شاخه برنامه نویسی سهم دارند. یکی از آنها می‌تواند مهارت‌های مورد نیاز و دیگری مسئولیت‌های هر برنامه نویس باشد.

اگر در کدنویسی و زبان‌های برنامه نویسی محبوب تسلط دارید، توسعه Back-end مسیر خوبی برای دنبال کردن است. اگر با تست، پایگاه داده و سرورها نیز آشنا هستید، این مسیر ایده‌آل برای شما خواهد بود. اگر بسیار خلاق هستید، در طراحی عالی هستید و به HTML و CSS مسلط هستید، توسعه front-end می‌تواند مسیر خوبی برای شما باشد.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید