سایت‌ ها از نظر طراحی به چند بخش تقسیم می‌ شوند؟ - تکفارس 
سایت‌ ها از نظر طراحی به چند بخش تقسیم می‌ شوند؟ - تکفارس 
سایت‌ ها از نظر طراحی به چند بخش تقسیم می‌ شوند؟ - تکفارس 

سایت‌ ها از نظر طراحی به چند بخش تقسیم می‌ شوند؟

کسری نراقی
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 21:32
سایت‌ ها از نظر طراحی به چند بخش تقسیم می‌ شوند؟ - تکفارس 

هرگاه بخواهید اطلاعاتی درباره موضوعات مشخص کسب کنید، سری به موتور‌های جست و جو مثل گوگل می‌زنید و سایت‌ها را بررسی می‌کنید. همین مسأله بیانگر نفوذ اینترنت و دنیای مجازی به زندگی است‌. بستر اینترنت فضای مناسبی برای معرفی مشاغل و همچنین ارائه خدمات به صورت غیرحضوری به شمار می‌رود؛ به همین دلیل در سال‌های اخیر، تعداد سایت‌هایی فعال به طور شگفت‌انگیزی افزایش یافته است. حرفه اصلی در شکل‌گیری این صفحات، طراحی سایت است. در این مقاله قصد داریم شما را با حرفه طراحی سایت و همچنین انواع سایت‌ها آشنا کنیم. در نهایت نیز به معرفی سایت وب وان خواهیم پرداخت.

آشنایی با طراحی سایت

امروزه بسیاری از افراد به مهارت‌های مرتبط با کامپیوتر و فضای اینترنت مسلط هستند و به همین دلیل حتماً واژه‌هایی چون طراحی سایت را به کرات شنیده‌اید. اگر خودتان نیز علاقمند به این حوزه باشید، معانی و مفاهیم مختلف را می‌دانید؛ اما اگر به تازگی قصد ورود به این دنیای شگفت‌انگیز را داشته باشید، بد نیست تا با ما در یک سفر کوتاه برای آشنایی با طراحی سایت همراه شوید.

سال‌ها پیش، زمانی که هنوز چیزی به نام اینترنت وجود نداشت، آرام آرام زمزمه‌هایی از ابداع فضایی مجازی به گوش رسید. «تیم برنرزلی» به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار در طول تاریخ، در سال ۱۹۹۱ وبسایتی را راه‌اندازی کرد که عملاً چیزی جز یک صفحه با چند خط نوشته نبود؛ اما در آن سال‌ها به یک پدیده اعجاب‌انگیز تبدیل شد. این سایت هنوز هم در دسترس است و می‌توانید آن را در بستر اینترنت مشاهده کنید. حال چه اتفاقی سبب شده تا امروزه سایت‌ها در انواع مختلف با دنیایی از رنگ و تصویر وجود داشته باشند؟ همه چیز به پیشرفت در حوزه طراحی سایت برمی‌گردد.

طراحی سایت در واقع یک پروسه شامل لایه‌سازی صفحات، تولید محتوا، طراحی گرافیک و رعایت اصول سئو است. مجموعه این فعالیت‌ها در کنار هم سایتی را شکل می‌دهند که می‌تواند در دسترس عموم قرار گرفته و مورد استفاده قرار گیرد. حال برای درک بهتر چگونگی طراحی سایت، مراحل چهارگانه آن را بررسی می‌کنیم:

  • طراحی وایرفریم: پیش از هرچیز در طراحی سایت باید یک طرح کلی از صفحات سایت و جایگاه المان‌ها داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به سمت هدف نهایی پیش بروید. وایر فریم در واقع همان طرح کلی سایت است که باید شکل بگیرد.
  • طراحی گرافیک سایت: طراحی گرافیکی سایت درست مثل جان بخشیدن به آن است. با طراحی گرافیک می‌توانید یک سایت بی‌روح را به سایتی چشم‌نواز و دارای جذابیت‌های بصری تبدیل کنید. در این قسمت باید با استفاده از نرم‌افزار‌های گرافیکی، رنگ‌بندی و تصویرسازی سایت شکل بگیرد.
  • برنامه‌نویسی و کدنویسی: برای مدیریت سایت باید کدنویسی‌های مختلفی انجام شوند تا کار برای کاربر و همچنین مدیر سایت آسان‌تر شود. برای انجام این کار می‌تواند از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی کمک گرفت و یا یک فریم ورک اختصاصی طراحی کرد که همه این‌ها به میزان بودجه و زمان بستگی دارد.
  • راه‌اندازی سایت: پس از انجام مراحل فوق، با تعیین یک هاست و یک نام دامنه مناسب، سایت پیکربندی شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

انواع سایت از نظر طراحی

اکنون که با کلیات طراحی وبسایت آشنا شدید، می‌توانیم به بررسی انواع سایت‌ها بپردازیم. اگر مواردی چون طراحی فروشگاه اینترنتی، سایت آماده، طراحی سایت اختصاصی و چیز‌هایی از این قبیل را شنیده باشید، سؤالی مبنی بر تفاوت انواع سایت در ذهنتان شکل گرفته است. برای پاسخ به این سؤال پیش از هرچیز باید بدانید که سایت‌ها را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرده و آن‌ها را تقسیم‌بندی کرد. اگر بخواهیم سایت‌ها را از نظر طراحی بررسی کنیم، با چند دسته مواجه می‌شویم. در طراحی سایت، سایت‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • سایت‌های استاتیک: برخی از سایت‌ها نیازمند تغییر محتوا به صورت دائم نیستند. آن‌ها اطلاعات ثابتی را به نمایش می‌گذارند که حداکثر سالانه یک یا دوبار تغییر کرده و باید به‌روزرسانی شوند. این وب‌سایت‌ها تحت عنوان سایت‌های استاتیک یا‌ایستا شناخته شده و حقیقتاً چیزی جز یک کاتالوگ آنلاین نیستند. در این سایت‌ها اطلاعات اولیه توسط طراح سایت در آن بارگذاری شده و توسط اشخاص غیرمتخصص قابل تغییر نیستند. در این سایت‌ها برای تغییر محتوا باید از یک طراح سایت کمک گرفت. هزینه طراحی سایت استاتیک کمتر از سایت‌های دیگر است.
  • وب‌سایت‌های داینامیک: گاهی در طراحی سایت نیاز به ایجاد سایت‌هایی داریم که دائماً اطلاعات به روز را منتشر کرده و در تعامل با کاربران باشند. در چنین شرایطی از سایت‌های داینامیک یا پویا استفاده می‌شود. در این سایت‌ها امکاناتی چون ارسال‌ایمیل خودکار، ثبت سفارش و خرید آنلاین و موارد این چنینی در کنار قابلیت به‌روزرسانی دائمی توسط مدیران وجود دارد. در سایت‌های پویا طراحی سایت اولیه توسط یک طراح سایت حرفه‌ای انجام شده و در ادامه مدیران سایت‌ها می‌توانند سایت را مدیریت کنند.
  • سایت فروشگاهی: طراحی فروشگاه اینترنتی در سال‌های اخیر با استقبال بی‌نظیری مواجه بوده است. به سبب رونق گرفتن کسب و کار‌های اینترنتی سایت‌هایی متعددی در زمینه فروش محصولات راه‌اندازی شده و همین مسأله طراحی فروشگاه اینترنتی را رونق بخشید. این سایت‌ها نیز به نوعی پویا به حساب می‌آیند و امکان ثبت سفارش در آن‌ها وجود دارد.
  • سایت و قالب آماده: سایت آماده و قالب آماده با یکدیگر تفاوت دارند. سایت آماده به سایتی گفته می‌شود که یک شرکت طراحی سایت آن را ساخته و به چندین نفر می‌فروشد. طراحی فروشگاه اینترنتی یکی از مواردی است که هزینه بالایی را می‌طلبد؛ اما به این روش هزینه آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. قالب آماده در پلتفرمی مثل وردپرس وجود دارد و ساخت سایت را ساده‌تر می‌کند؛ چرا که به کد‌نویسی نیازی ندارد.

چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟

اگر به دنبال داشتن یک سایت حرفه‌ای و کاربردی هستید، بهتر است آن را به افراد کاردان و باتجربه بسپارید. ممکن است خودتان با پلتفرم‌هایی چون وردپرس و یا سایت آماده بتوانید یک سایت برای کسب و کارتان داشته باشید؛ اما طراحی سایت اختصاصی متناسب با خدمات و محصولات خودتان، قطعاً کمک زیادی به کسب و کارتان خواهد کرد. « وب وان» مجموعه کاملی از انواع خدمات و محصولات در حوزه طراحی سایت، سئو، سوشیال مدیا، بازاریابی دیجیتال، پیامک انبوه و … است که می‌تواند این کار‌ها را با بالاترین کیفیت به شما ارائه کند. بیش از یک دهه فعالیت این گروه و جلب اعتماد برند‌های بزرگ سبب شده که وب وان یکی از موفق‌ترین‌های این حیطه باشد. برای مشاهده نمونه کار‌ها و دریافت مشاوره از کارشناسان وب وان می‌توانید به سایت آن‌ها مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به طراحی سایت و انواع سایت‌ها از نظر طراحی آشنا شدید. همچنین مجموعه وب وان به عنوان یک تیم موفق در حیطه طراحی سایت به شما معرفی شد. برای طراحی فروشگاه اینترنتی، طراحی سایت اختصاصی یا دریافت سایت آماده می‌توانید به سایت وب وان مراجعه کنید. ‌امیدواریم از مطالب فوق استفاده لازم را برده باشید. 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید