تعمیر موبایل قدیمی یا خرید گوشی جدید؟ - تکفارس 
تعمیر موبایل قدیمی یا خرید گوشی جدید؟ - تکفارس 
تعمیر موبایل قدیمی یا خرید گوشی جدید؟ - تکفارس 

تعمیر موبایل قدیمی یا خرید گوشی جدید؟

کسری نراقی
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - 00:03
تعمیر موبایل قدیمی یا خرید گوشی جدید؟ - تکفارس 

وقتی پای تعمیر گوشی وسط می‌آید، خیلی از ما حاضر نمی‌شویم موبایل‌مان را به کسی جز نماینده اصلی برند تحویل دهیم. دلیلش هم این است که باز شدن بدنه گوشی ریسک بالایی دارد و ممکن است باعث شود تا گوشی‌مان هیج‌وقت به روز اولش برنگردد. اما از آنجایی که گزینه استفاده از خدمات نمایندگی‌های رسمی نیز در حال حاضر در کشور ما غیرممکن است، مجبوریم برای تعمیرات گوشی به متخصصان بازار و تعمیرکاران قطعات الکترونیکی اعتماد کنیم.

اگر تا به حال گوشی‌تان آسیب جدی دیده باشد، حتما با دو راهی خرید گوشی جدید یا تعمیر گوشی قدیمی آشنا هستید. در این مواقع خیلی از ما ترجیح می‌دهیم تا با پرداخت هزینه بیشتر یک موبایل جدید بخریم که هم زیبا باشد و هم مشکلات گوشی قبلی را نداشته باشد. اما همیشه نیازی نیست که انقدر هزینه کنیم و گاهی اوقات با یک تعمیر ساده می‌توان گوشی را صحیح و سالم تحویل گرفت.

در این شرایط باید اول از همه چند نکته مهم را مد نظر قرار دهیم تا ببینیم که آیا خرید یک موبایل جدید برای ما مناسب‌تر است یا تعمیر گوشی قدیمی؟

خرید گوشی جدید یا تعمیر گوشی قدیمی؟ مسئله این است!

در حالی که تعمیرات گوشی موبایل یکی از شناخته‌شده‌ترین بازارها را در کشور ما دارد، اما هنوز هم خیلی از افراد نسبت به تعمیر گوشی خود دو به شک هستند. دلیلش هم این است که به دلیل نبودن نمایندگی‌های رسمی، مشتری نمی‌تواند به تعمیرکار اعتماد کند و نتیجتا در خیلی از موارد از تعمیر کردن گوشی منصرف شده و اقدام به خرید یک موبایل جدید می‌کند.

تجربه نشان داده که به طور کلی رویکرد ما نسبت به آسیب دیدن گوشی یکی از موارد زیر است:

  • تعویض قطعه آسیب‌دیده
  • تعمیر قطعه آسیب‌دیده
  • خرید گوشی جدید

تعویض قطعه: قطعات شکسته یا سوخته‌ای که به هیچ عنوان قابل تعمیر نیستند باید تعویض شوند. در این شرایط متخصصان تعمیرات موبایل مجبور می‌شوند تا آن را با قطعات جدید جایگزین کنند. این قطعات بسته به درجه کیفیتی که دارند طیف قیمتی متفاوتی داشته و نسبت به آن دارای طول عمر مشخصی نیز هستند.

تعمیر قطعه: گاهی اوقات قطعه‌ای که آسیب می‌بیند یکی از قطعات خیلی مهم گوشی است و به همین راحتی‌ها نمی‌توان از خیرش گذشت. مثلا اگر باتری گوشی آسیب دیده باشد و امکان تعمیرش وجود داشته باشد، قطعا بهتر است آن را تعمیر کنیم تا اینکه بخواهیم با یک جنس درجه ۲ اما نو جایگزینش کنیم. تعمیرات باتری موبایل می‌تواند خیلی به نفع ما باشد، چون به هر حال ممکن است که دیگر نتوانیم باتری اورجینال آن برند را در ایران پیدا کنیم.

خرید گوشی جدید: ‌همواره این امکان وجود دارد که گوشی بر اثر آسیب‌های شدید غیر قابل استفاده شود. مثلا اگر گوشی‌تان زیر ماشین رفته و خرد شده باشد، احتمال خیلی کمی برای تعمیرش وجود دارد. تازه اگر بخواهید تعمیرش کنید، احتمالا باید به اندازه قیمت خود گوشی برای تاچ ال سی دی و باتری‌اش خرج کنید. در این شرایط خرید گوشی جدید خیلی به صرفه‌تر است و به مشتری پیشنهاد می‌شود که فکر تعمیر را از سرش بیرون کند.

اما قبل از اینکه تصمیم نهایی را بگیریم و ببینیم که آیا خرید گوشی در این شرایط کار درستی است یا نه بهتر است به چند سوال اساسی در این مورد پاسخ دهیم.

هزینه تعمیر چقدر است؟

چیزی که باید در مورد گوشی‌ها و تبلت‌های جدید بدانید این است که نمایشگر خیلی گران‌قیمتی دارند. بنابراین وقتی صحبت از تعمیر گوشی موبایل می‌شود، مشکلی اصلی نمایشگر و پنل لمسی است. چون باقی بخش‌ها مثل سوکت‌ها یا بورد گوشی هزینه تعمیر و تعویض خیلی زیادی ندارند و ما را در دو راهی خرید گوشی جدید قرار نمی‌دهند. اما وقتی که نمایشگر می‌شکند یا دیگر روشن نمی‌شود، اینجاست که باید سر کیسه را شل کنیم و تصمیم بگیریم که کدام راه برای‌مان به صرفه‌تر است.

خرید تاچ ال سی دی گوشی می‌تواند حدود یک چهارم تا یک سوم قیمت کل گوشی هزینه‌بردار باشد. بنابراین وقتی یک آیفون ۱۲‌ پرو مکس می‌خرید، باید حسابی از نمایشگرش محافظت کنید، چون قطعا خرید یک ال سی دی جدید برای‌تان ارزان تمام نمی‌شود.

برای اینکه بتوانید برآورد کنید خرید گوشی برای‌تان به صرفه‌تر است یا تعمیر قطعه، اول باید قیمت بگیرید. در این مرحله باید سه هزینه مهم را بررسی کنید:

  • هزینه خرید گوشی جدید

این هزینه نیاز به برآورد خاصی ندارد و مشخص است.

  • هزینه تعمیر قطعه آسیب‌دیده

هزینه تعمیر قطعه معمولا وابسته به میزان مزد متخصص و همینطور میزان آسیب‌دیدگی قطعه قدیمی‌ست.

  • هزینه خرید قطعه جدید

قطعه جدیدی که قصد جایگزین‌ کردنش را دارید، می‌تواند در کیفیت‌های متفاوتی چون کپی، اصل و شرکتی در بازار موجود باشد. بنابراین بسته به اینکه کدام یک از این کیفیت‌ها را خریداری کنید باید هزینه‌ای متوسط تا زیاد بابتش بپردازید.

برآورد هزینه‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که بسته به بودجه‌‌تان کدام یکی از روش‌های بالا به کارتان می‌آید. اما به طور کلی تعمیر قطعه آسیب‌دیده مخصوصا در مورد تعمیر تاچ ال سی دی گوشی در اکثر مواقع هزینه کمتری دارد و برای مشتریان به‌صرفه‌تر است.

تعمیر موبایل قدیمی یا خرید گوشی جدید؟ - تکفارس 

کجای گوشی آسیب دیده است؟

بسته به اینکه کجای گوشی دچار آسیب‌دیدگی شده باشد می‌توان تصمیمات متفاوتی برای وضعیت آن گرفت. همانطور که گفتیم یکی از بخش‌های بسیار آسیب‌پذیر گوشی که تقریبا همه ما خراب شدنش را تجربه کرده‌ایم، صفحه نمایش موبایل است. این بخش درگاه ارتباطی اصلی ما با گوشی است و خراب شدنش می‌تواند استفاده از دستگاه را غیر ممکن کند. به طور کلی صفحه نمایش گوشی دارای سه قسمت اصلی‌ست:

  • پنل لمسی یا تاچ نمایشگر که فرمان‌های لمسی را اجرا می‌کند. مشخصه‌ی اصلی خراب شدن تاچ این است که لمس گوشی در بعضی از قسمت‌ها یا همه‌ی نمایشگر از کار می‌افتد و نیاز به تعمیر دارد.
  • صفحه دیجیتالی LED یا LCD که وظیفه نمایش محتوا را به عهده دارد. در صورت آسیب‌دیدگی این بخش احتمالا باید کل تاچ ال سی دی را تعویض یا تعمیر کنید که در صورت تعویض، قیمت قطعه بسته به مدل موبایل می‌تواند گران باشد.
  • شیشه‌ یا گلس روی نمایشگر که جهت محافظت از دو لایه‌ی قبلی روی گوشی کشیده می‌شود و با گلس‌های بازاری متفاوت است. معمولا وقتی آسیب از گلس نمایشگر است، گوشی هیچ مشکلی با نمایش محتوا و همینطور لمس صفحه ندارد و می‌توانید با صرف هزینه و زمان خیلی کم آن را تعویض کنید.

همانطور که می‌بینید هزینه تعمیر هر کدام از بخش‌های بالا با هم متفاوت است و اگر آسیبی که به نمایشگر وارد شده مربوط به شیشه یا گلسش باشد، خرج خیلی زیادی روی دست‌تان نمی‌گذارد. از همین رو لازم است تا پیش از تصمیم‌گیری گوشی را نزد یک متخصص ببریم تا مشخص کند دقیقا کجایش آسیب دیده است.

گوشی چقدر قدیمی است؟

تعمیر موبایل قدیمی یا خرید گوشی جدید؟ - تکفارس 

حالا اگر بحث هزینه را کنار بگذاریم، شرایطی وجود دارد که در آن گوشی به قدری قدیمی است که ارزش تعمیر ندارد. تازه اگر بخواهید تعمیرش کنید، احتمال بالایی وجود دارد که اصلا نتوانید قطعاتش را در بازار پیدا کنید. چون همانطور که می‌دانید، تغییر و تحول گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر با چنان سرعتی پیش رفته که عملا خیلی از مدل‌های ۲ سال پیش دیگر با مدل‌های جدید قابل مقایسه نیستند. همین تفاوت سبب می‌شود تا کاربران به سمت مدل‌های جدیدتر کشیده شوند و چرخه تولید قطعات قدیمی‌ به مرور ضعیف شود. در این مواقع بهتر است فرصت را مغتنم شمرده و یک بار برای همیشه از شر گوشی قدیمی‌تان خلاص شوید.

به طور کلی خیلی از ما نسبت به تعمیرات موبایل محتاطیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا گذرمان به تعمیراتی‌ها نیفتد. چون اکثرا تصور می‌کنیم قرار است با پیچ‌گوشتی و انبر به جان گوشی دلبندمان بیفتند و آن را از شکل و شمایل بیاندازند. تازه احتمالا تا چندین روز هم موبایل نخواهیم داشت و این خودش ما را نسبت به تعمیر گوشی دلسرد می‌کند. اما خوشبختانه تعمیرات موبایل ۱۱۸ با نزدیک به ۱۰ سال سابقه در حوزه تعمیر قطعات الکترونیک، خط پایانی بر این تصور اشتباه گذاشته است و با به کار گیری متخصصان ماهر، تجربه تعمیر موبایل را برای‌تان دگرگون می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید