کاربرد فلاتر در اپلیکیشن‌های امروزی کجاست؟ - تکفارس 
کاربرد فلاتر در اپلیکیشن‌های امروزی کجاست؟ - تکفارس 
کاربرد فلاتر در اپلیکیشن‌های امروزی کجاست؟ - تکفارس 

کاربرد فلاتر در اپلیکیشن‌های امروزی کجاست؟

کسری نراقی
۸ آبان ۱۴۰۱ - 00:25
کاربرد فلاتر در اپلیکیشن‌های امروزی کجاست؟ - تکفارس 

اگر به آمار مختلف نگاهی بیاندازید می‌بینید که سهم قابل توجهی از مصرف تکنولوژی متعلق به کاربران موبایل است. البته این موضوع نیازی به مطالعه آمارها نیز ندارد، تنها با مشاهده اطراف‌مان می‌توانیم این قضیه ساده را مشاهده بکنیم. از این همین جهت برنامه نویسان موبایل بسیار مشغول‌تر از هر دسته دیگر برنامه نویس‌ها هستند.

با رشد کاربران دنیای موبایل‌ها، نیاز به ایجاد اپلیکیشن‌های جدید نیز به صورت روز افزون در حال افزایش بوده و به همین دلیل شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایران و جهان به این نتیجه رسیده‌اند که باید سرمایه‌گزاری زیادی روی این بخش از تکنولوژی داشته باشند.

اما همه ما به دنبال یک روش سریع و کاربردی هستیم. استخدام کردن تیم‌های برنامه نویس مختلف و مدام تاکید کردن روی اینکه دو اپلیکیشن اندرویدی و iOSیی کاملا مشابه می‌خواهید کار مدیریت را با مشکل مواجه می‌کند. به همین دلیل است که فریمورک‌های توسعه اپلیکیشن به صورت کراس پلتفرم منتشر شد.

فریمورک‌هایی که هدف‌شان این است با استفاده از یک کد برای سیستم عامل‌های مختلف اپلیکیشن توسعه بدهند. در میان فریمورک‌های مختلفی که برای این هدف ایجاد شده است یک مورد توانسته بیشترین محبوبیت را بدست آورده و توسط شرکت‌ها و افراد بسیار زیادی مورد استفاده قرار بگیرد. نام این فریمورک فلاتر یا Flutter است.

در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با فریمورک فلاتر آشنا کنیم و سپس براساس آمار استفاده، مشاهده بکنیم که فلاتر چقدر در توسعه اپلیکیشن‌های امروزی نقش داشته و چقدر کاربردی است.

فلاتر چیست؟

فلاتر یک فریمورک مخصوص توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی برای هر دو سیستم عامل محبوب اندروید و آی‌او‌اس است. فلاتر توسط گوگل توسعه یافته و از این نظر می‌توان از بابت پشتیبانی خیال‌مان راحت باشد. فلاتر در حقیقت تجربه‌ای از معایب و شکست‌هایی است که برای دیگر تکنولوژی‌های توسعه اپلیکیشن کراس پلتفرم اتفاق افتاد. فلاتر قصد داشت تا تمام آن‌ها را درک کرده و در نهایت یک تجربه منحصر به فرد و تقریبا بدون مشکل را ارائه دهد.

فلاتر برای توسعه اپلیکیشن‌ها از زبان برنامه‌نویسی دارت استفاده می‌کند. دارت نسبتا یک زبان قدیمی است اما در چند سال اخیر بروزرسانی‌های مختلفی روی آن اعمال شده و در نهایت توانسته مقبولیت بالایی را در جامعه توسعه‌دهندگان بدست بیاورد.

دارت یک زبان client-optimized language (بهینه‌سازی شده برای کلاینت) است. اما وجود کتابخانه‌های مختلف این توانایی را به دارت داده است تا بتواند برای توسعه سمت سرور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

فلاتر چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد؟

  • کدنویسی سریع‌تر با قابلیت Hot Reloading
  • وجود ویجت‌های متعدد
  • خروجی مشابه با اپلیکیشن‌های نیتیو
  • تعامل با ویژگی‌های سیستم عامل
  • مستندات و جامعه کاربری قدرتمند
  • توانایی توسعه اپلیکیشن هم برای اندروید و هم iOS به صورت همزمان

فلاتر فرایند یادگیری بسیار سر راست و واضحی دارد. برعکس دیگر تکنولوژی‌های توسعه کراس پلتفرم که شما نیاز به یادگیری چیزهای مختلف دارید، برای یادگیری فلاتر ابتدا شما نیاز دارید که به خوبی با زبان برنامه‌نویسی دارت کار کرده و سپس فرایند یادگیری خود فلاتر را شروع کنید. بعد از آن می‌توانید پروژه‌هایی که در نظر دارید را پیش برده و دنبال فرصت‌های کاری در زمینه کاری‌تان باشید.

دوره آموزشی «آموزش فلاتر پروژه محور» دقیقا همان چیزی‌ست که به آن نیاز خواهید داشت. در این دوره ما به صورت پروژه محور شما را با مفاهیم اصلی فلاتر و موضوعات آن آشنا می‌کنیم.

چگونه زبان برنامه نویسی Dart را یاد بگیریم؟

هدف ما از تولید آموزش‌های برنامه نویسی این بوده که جدای از خود تکنولوژی، تمام پیش‌نیازهای اصلی آن را نیز به شما آموزش دهیم به همین دلیل است که ما یک دوره جداگانه برای یادگیری زبان برنامه نویسی دارت را نیز ضبط کرده‌ایم.

برای یادگیری کامل هر دو این تکنولوژی‌ها ما در یک مسیر یادگیری دو مرحله‌ای به نام «آموزش جامع فلاتر» تمام موضوعات مورد نیاز را به شما آموزش خواهیم داد.

‌آمار استفاده از فلاتر

از آنجایی که فلاتر به نسبت بیشتر فریمورک‌های کراس پلتفرم جدیدتر بوده، نمی‌توان در بازه زمانی کوتاهی از آمار استفاده آن چندان شگفت زده شد! این جمله‌ای‌ست که پیش از نگاه کردن به آمار فلاتر به آن فکر می‌کردم اما زمانی که به آمار وبسایت statista نگاه کنید متوجه می‌شوید که تنها در طی سه سال گذشته حدود ۴۲ درصد کل بازار توسعه اپلیکیشن‌های کراس پلتفرم را به خود اختصاص داده است.

همچنین با یک نگاه به چارت آماری این وبسایت می‌توانید متوجه شوید که در چند سال گذشته تنها فریمورکی که توانسته از نظر استفاده پیشرفت داشته باشد فلاتر بوده است. حتی فریمورک محبوب React Native به نسبت یک سال پیش خود از پیشرفتی برخوردار نبوده است.

شرکت‌هایی که از فلاتر استفاده می‌کنند

بسیاری از شرکت‌های جهان یا به صورت تمام و کمال و یا در بخشی از اپلیکیشن‌های خود از فلاتر استفاده می‌کنند. شرکت BMW در توسعه اپلیکیشن جدید خود به صورت تمام و کمال از فلاتر  استفاده کرده و حتی مقالات بسیار زیادی در این زمینه منتشر شده است.

کاربرد فلاتر در اپلیکیشن‌های امروزی کجاست؟ - تکفارس 

شرکت گوگل که خود از اصلی ترین توسعه دهندگان فلاتر است نیز از این فریمورک در توسعه اپلیکیشن Google Pay استفاده می‌کند. اپلیکیشنی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید پرداخت‌های خود را با استفاده از سرویس موبایلی پرداخت Google Pay انجام دهید.

Stadia یکی از معروف‌ترین مکان‌ها برای گیمرهاست. با استفاده از این اپلیکیشن کاربران می‌توانند از بازی‌های جدید و اطلاعات مربوط به آن‌ها آگاهی پیدا کنند و براساس سلایق‌شان در جستجوی عناوین جدید باشند. در ساخت رابط کاربری این اپلیکیشن به صورت تمام و کمال از فلاتر استفاده شده است.

موارد بسیار زیاد دیگری در ارتباط با اپلیکیشن‌های ساخته شده با استفاده از فریمورک فلاتر وجود دارد که با نگاه کردن به صفحه مربوط به Showcase در وبسایت رسمی فلاتر می‌توانید تمام این موارد را مشاهده کنید.

چرا آینده از آن فلاتر است؟

به دلایل مختلفی، بسیاری از توسعه دهندگان بر این باور هستند که فلاتر آینده توسعه اپلیکیشن را به سهم خود تغییر می‌دهد و موضوعات بسیار مختلفی را ارائه خواهد کرد. یکی از مهمترین نکات فلاتر این است که توسط تیم توسعه گوگل پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل احتمال اینکه در آینده پشتیبانی از آن قطع شود بسیار کم است. از طرفی دیگر فلاتر در حال تحقیق و توسعه برای انتشار اولین نسخه‌های رسمی خود در جهت توسعه رابط کاربری وب اپلیکیشن‌هاست. با در نظر گرفتن این حقیقت می‌توان به این نتیجه رسید که فلاتر می‌تواند حتی در دنیای اینترنت نیز گسترش پیدا کند.

از طرفی دیگر، زبان برنامه نویسی دارت که قبل از یادگیری فلاتر باید به کاملی آن را یاد بگیرید یک زبان در حال پیشرفت بوده و خبرهایی از انتشار قابلیت‌های توسعه سمت سرور با استفاده از آن به گوش می‌رسد. در نتیجه با در نظر گرفتن این واقعیت می‌توان به این نتیجه رسید که پیوند دارت و فلاتر می‌تواند در جهت توسعه بهتر اپلیکیشن‌های مختلف به کمک شما بیاید.

کاربرد فلاتر در اپلیکیشن‌های امروزی کجاست؟ - تکفارس 

همچنین با کارایی که اخیرا فلاتر از خود نشان داده بسیاری از شرکت‌های نوپا و حتی اپلیکیشن‌هایی که از پیش طراحی و ساخته شده‌اند ترجیح می‌دهند که سراغ استفاده از فلاتر بروند چرا که اپلیکیشن‌های بسیار بی مشکل‌تری را به نسبت دیگر رویکردهای چند پلتفرمی ارائه می‌دهد.

در نتیجه

یادگیری و آموزش فلاتر یکی از مهمترین کارهایی‌ست که به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی و یا حرفه‌ای باید سراغ آن بروید. دلایل بسیار زیادی نیز برای آن وجود دارد که ما در این مقاله به صورت خلاصه آن‌ها را یاد آوری کردیم. اما برای برنامه نویسان مبتدی یادگیری دارت و فلاتر می‌تواند شانس بسیار خوبی برای شروع کار جدی به عنوان یک برنامه نویس باشد و همچنین برای یک برنامه نویس حرفه‌ای این موضوع می‌تواند نوار ابزاری که در اختیار دارد را کاملا گسترش دهد: بیایید صادق باشید بیشتر برنامه نویسان دنیا آرزو دارند که توانایی‌های کافی برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل را داشته باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید