مقایسه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو

مهدی حلوائی
۳ مهر ۱۴۰۱ - 09:31
مقایسه آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو

اپل مدتی پیش گوشی آیفون ۱۴ پرو را معرفی و چند روز قبل آن را به بازار عرضه کرد. این گوشی برخلاف سال‌های گذشته با نسخه‌های غیر پروی آیفون ۱۴ از نظر طراحی، دوربین‌ها، سخت‌افزار و موارد دیگر تفاوت زیادی دارد اما عملکرد آن در مقایسه با همتای نسل قبلی خود یعنی آیفون ۱۳ پرو، که در حال حاضر قیمت پایین‌تری دارد، چگونه است؟ در این مقاله به مقایسه این دو گوشی خواهیم پرداخت.

آیفون ۱۴ پروآیفون ۱۳ پرو
ابعاد و وزن۱۴۷.۵ در ۷۱.۵ در ۷.۹ میلی‌متر
۲۰۶ گرم
۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر
۲۰۴ گرم
نمایشگر۶.۱ اینچ، ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل، اولد XDR سوپر رتینا۶.۱ اینچ، ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل، اولد XDR سوپر رتینا
تراشهA16 بایونیک، ۶ هسته‌ای با
فرکانس ۳.۴۶ گیگاهرتز
A15 بایونیک، ۶ هسته‌ای با
فرکانس ۳.۲۳ گیگاهرتز
حافظهرم ۶ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی
رم ۶ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی
سیستم عاملآی او اس ۱۶آی او اس ۱۵
اتصالاتوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۳، GPSوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۰، GPS
دوربین۴۸ مگاپیکسلی (f/1.8)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.4)
۱۲ مگاپیکسلی (f/1.9)
حسگر تشخیص عمق TOF 3D لیدار
۱۲ مگاپیکسلی (f/1.5)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.8)
۱۲ مگاپیکسلی (f/1.8)
حسگر تشخیص عمق TOF 3D
باتری۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۷ واتی
شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی
۳۰۹۵ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۷ واتی
شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی
ویژگی‌های جانبی۵G، دو سیم کارت، سیم کارت الکترونیکی، مگ سیف ۱۵ واتی، ضد آب IP68۵G، دو سیم کارت، سیم کارت الکترونیکی، مگ سیف ۱۵ واتی، ضد آب IP68

طراحی

مهم‌ترین نکته جدید در مورد طراحی آیفون ۱۴ پرو، حذف حفره‌ی ناچ و اضافه‌ شدن داینامیک آیلند (Dynamic Island) به قسمت بالایی نمایشگر آن است. این بریدگی بالای نمایشگر، حسگر تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی (FaceID) و دوربین سلفی گوشی را درون خود جای داده و همچنین امکان نمایش اعلانات را نیز دارد.

در طرف دیگر، حفره‌ی ناچ آیفون ۱۳ پرو هیچ قابلیت کاربردی را ارائه نمی‌دهد. با این وجود، بدنه‌ی این گوشی به علت استفاده از باتری کوچک‌تر کمی باریک‌تر از آیفون ۱۴ پرو است. به جز این مورد، تفاوت دیگری از نظر طراحی بین این دو گوشی مشاهده نمی‌شود و حتی بخش محفظه‌‌ی دوربین‌های پشتی آن‌ها نیز یکسان است.

مطالب مرتبط:

آیفون 14 پرو

نمایشگر

اپل در آیفون ۱۳ پرو از نمایشگر اولد ۶.۱ اینچی XDR سوپر رتینا (Super Retina) با پشتیبانی از وضوح ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (+FHD)، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 استفاده کرده و آیفون ۱۴ پرو نیز به نمایشگری با مشخصات تقریباً مشابه مجهز شده است. با این وجود، میزان روشنایی نمایشگر این دو گوشی به‌ترتیب ۱۲۰۰ و ۲۰۰۰ نیت است و این تنها تفاوت اصلی نمایشگر آن‌ها می‌باشد.

سخت افزار و سیستم عامل

آیفون ۱۴ پرو از تراشه‌ی ۴ نانومتری و ۶ هسته‌ای A16 بایونیک بهره برده که شامل دو هسته‌ی قدرتمند با فرکانس ۳.۴۶ گیگاهرتز، چهارهسته‌ی کم‌مصرف با فرکانس ۲.۰۲ گیگاهرتز و یک تراشه‌ی گرافیکی ۵ هسته‌ای می‌شود. این گوشی همچنین به ۶ گیگابایت رم مجهز شده و حداکثر میزان حافظه‌ی داخلی آن ۱ ترابایت است.

در طرف دیگر، اپل در آیفون ۱۳ پرو از تراشه‌ی ۵ نانومتری A15 استفاده کرده که دارای دو هسته‌ی قدرتمند با فرکانس ۳.۲۳ گیگاهرتز، چهار هسته‌ی کم‌مصرف با فرکانس ۱.۸۲ گیگاهرتز و یک تراشه‌ی گرافیکی ۵ هسته‌ای می‌باشد. با این وجود، پرچمدار نسل قبلی اپل با ترکیب رم و حافظه‌ی داخلی مشابهی به بازار عرضه شده است.

مطالب مرتبط:

اپل آیفون 13 پرو

دوربین

بدون شک آیفون ۱۴ پرو در بخش دوربین‌ها عملکرد بهتری را نسبت به آیفون ۱۳ پرو دارد. این گوشی برای اولین بار از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی بهره برده که از فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال نیز پشتیبانی می‌کند اما آیفون ۱۳ پرو از دوربین اصلی ضعیف‌تر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. با این وجود، سایر دوربین‌های دو گوشی مشابه یکدیگر بوده و هر دو آن‌ها به دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و سلفی ۱۲ مگاپیکسلی (با دریچه‌ی دیافراگم متفاوت) مجهز شده‌اند.

باتری

آیفون ۱۴ پرو از باتری بزرگ‌تر ۳،۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره برده که عمر آن به‌لطف تراشه‌ی کم‌مصرف A16 در مقایسه با باتری ۳،۰۹۵ میلی‌آمپرساعتی آیفون ۱۳ پرو بیشتر است. با این حال، سرعت شارژ هر دو گوشی یکسان بوده و هر دو آن‌ها از فناوری مگ سیف (MagSafe) نیز پشتیبانی می‌کنند.

قیمت

آیفون ۱۴ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار (۱،۲۰۰ یورو) به بازار عرضه شده اما آیفون ۱۳ پرو در فروشگاه‌های رسمی اپل با قیمت ۸۹۹ دلار (۱،!۸۹ یورو) به فروش می‌رسد. با این وجود، کاربران می‌توانند پرچمدار نسل قبلی اپل را در خرده‌فروشی‌ها با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

آیفون ۱۴ پرو

نقاط قوت:

  • طراحی بهتر (بدون ناچ)
  • تراشه قدرتمندتر
  • دوربین‌های بهتر
  • باتری بزرگ‌تر
  • آی او اس ۱۶

نقاط ضعف:

  • قیمت بالاتر

آیفون ۱۳ پرو

نقاط قوت:

  • قیمت ارزان‌تر
  • سایز کوچک‌تر
  • باریک‌تر

نقاط ضعف:

  • دوربین‌های ضعیف‌تر
  • تراشه‌ی ضعیف‌تر

نظر شما در مورد گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید