چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟  - تکفارس 
چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟  - تکفارس 
چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟  - تکفارس 

چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟ 

کسری نراقی
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - 18:00
چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟  - تکفارس 

دندان عقل سومین دندان آسیاب است که در انتهای دهان رشد می‌کند. دندان عقل تا زمانی که سالم باشد یعنی به طور کامل رشد کرده باشد، امکان جویدن غذا با آن وجود داشته باشد و همچنین امکان مسواک زدن آن وجود داشته باشد نیاز به کشیدن ندارد.

اما نوعی دیگر از دندان‌های عقل که دندانپزشکان آنها را دندان‌های مخفی شده در زیر لثه می‌نامند، جای کافی برای رشد ندارد و برای سایر دندان‌ها مشکل ایجاد می‌کند. دندانپزشکان از طریق ازمایشات X-ray و اسکن دهان و فک می‌توانند مشکلات دندان عقل شما را قبل از اینکه پیشرفت کند، تشخصیص دهند در نتیجه قبل از اینکه دچار درد شوید دندان عقل را می‌کشید.

علائمی که نشان می‌دهند دندان عقل شما مشکل دارد.

درد در فک پایین یا بالا معمولا اولین نشانه هایی هستند که نشان می‌دهند دندان عقل شما مشکل دارد. شما ممکن است در انتهای دهان خود احساس فشار داشته باشید. همچنین بافت لثه اطراف دندان عقل معمولا حساس، متورم و ملتهب می‌شود. با این حال شما ممکن است به هیچ وجه دچار درد نشوید. البته اگر دندان عقل شما درد ندارد صرفا به این معنی نیست که هیچ مشکلی وجود ندارد. بسیاری از بیماران هیچ علائمی ندارند. بنابراین دندانپزشک باید دندان عقل شما را معاینه کند تا مشخص شود آیا کشیدن دندان عقل لازم است یا خیر.

چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟

چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟  - تکفارس 

برخی از دندانپزشکان با توجه به دلایل زیر توصیه می‌کنند دندان عقل را بکشید.

جلوگیری از رشد نامناسب

اگر دندان عقل شما درد نداشته باشد صرفا به این معنی نیست که هیچ مشکلی وجود ندارد. دندان عقل شما ممکن است گیر کرده باشد یا نهفته باشد. در چنین وضعیتی دندان نمیتواند فک را بشکافد و خارج شود. شاید فضای داخل دهان شما کوچک باشد و جایی برای رشد دندان وجود نداشته باشد و یا ممکن است دندان با زاویه نامناسبی نسبت به سایر دندان ها رشد کند. در چنین وضعتی دندان عقل میتواند به سایر دندان ها آسیب وارد کند زیرا فشار دندان عقل به سایر دندان ها میتواند باعث ترک خوردن آنها شود که در اینصورت شما علاوه بر هزینه جراحی دندان عقل باید هزینه‌ای را برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده توسط کامپوزیت‌های دندانی یا انواع روکش‌های دندان بپردازید.

برخی دندانپزشکان برای جلوگیری از مشکلات بعدی، دندان های آسیاب سالم را می‌کشند. با افزایش سن استخوان های دهان سخت تر یا سفت تر میشوند در نتیجه دندان های شما هم سخت تر خواهند شد.

اگر دندان عقل نهفته را دیر بکشید ممکن است بعد از جراحی دچار مشکلاتی مانند خونریزی شدید، شکستگی دندان، بی حسی و محدود شدن حرکت فک شوید. این مشکلات ممکن است چند روز یا حتی برای همیشه ادامه داشته باشند.

دلایل پزشکی برای کشیدن دندان عقل

چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟  - تکفارس 

در مواردی که دندان عقل دچار مشکل میشود یا تصاویر اشعه ایکس نشان می‌دهند که ممکن است دندان در زاویه مناسب رشد نکند.

سایر دلایل پزشکی برای کشیدن دندان عقل عبارتند از:

  • آسیب رساندن به سایر دندان ها: دندان های عقل می‌توانند به سایر دندان ها فشار وارد کنند و باعث ایجاد درد و مشکل هنگام غذا خوردن شوند.
  • آسیب رساندن به فک: ممکن است در اطراف دندان عقل کیست هایی ایجاد شود. اگر این کیست ها درمان نشوند میتوانند باعث توخالی شدن فک و آسیب عصبی شوند.
  • مشکلات سینوس: مشکلات دندان عقل میتواند منجر به درد، فشار و احتقان سینوسی شود.
  • التهاب لثه: بافت لثه اطراف دندان عقل ممکن است متورم شود و تمیز کردن آن سخت باشد.
  • حفره ها: لثه های متورم میتوانند باعث ایجاد توده هایی بین دندان ها شوند. این وضعیت به رشد باکتری ها کمک میکند و حفره هایی ایجاد میشود که برای بستن آنها نیاز به پر کردن دندان‌ها با انواع مواد پرکننده دهانی پیدا می‌کنید.
  • نامرتب شدن دندان ها: دندان عقل نهفته میتواند باعث نامرتب شدن دندان های دیگر شود و شما برای مرتب کردن سایر دندان ها نیاز به درمان داشته باشید.

نحوه کشیدن دندان عقل

دندانپزشک ممکن است دندان عقل شما را بکشد یا شما را برای جراحی به جراح متخصص معرفی کند. قبل از عمل معمولا مراحل جراحی برای شما توضیح داده میشود و ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید.

معمولا برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان یک بی حسی موضعی به آن ناحیه تزریق میشود. دندانپزشک یا جراح دهان دندان را به جلو و عقب تکان میدهد در نتیجه شما فشاری را احساس میکنید. در برخی موارد لازم است که یک برش کوچک در لثه ایجاد شود و حتی ممکن برای کشیدن دندان لازم باشد دندان به قطعات کوچکی تقسیم شود. کشیدن دندان عقل معمولا ۲۰ دقیقه و در برخی موارد بیشتر طول میکشد. پس از کشیدن دندان عقل ممکن است تورم و درد را در داخل و خارج دهان خود تجریه کنید. کبودی خفیف هم یکی دیگر از عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل است. این علائم معمولا در سه روز اول شدت بیشتری دارند اما ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد.

بهبودی پس از کشیدن دندان عقل

چناچه برای کشیدن دندان عقل در لثه شما برشی ایجاد شده باشد پس از جراحی این برش با بخیه های جذبی بسته میشود. دندانپزشک به شما میگوید که بخیه ها بعد از چه مدت جذب میشوند (معمولا هفت تا ده روز بعد از جراحی).

دندانپزشک شما ممکن است در محل کشیدن دندان یک تکه گاز قرار دهد و از شما بخواهد که فک هایتان را تا یک ساعت روی آن فشار دهید. این کار برای ایجاد لخته خون در حفره خالی دندان است. لخته های خون بخشی از روند بهبودی هستند بنابراین نبایدآنها را از جای خود خارج کنید.

در برخی موارد در صورت وجود عفونت ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.

تا بیست و چهار ساعت بعد از کشیدن دندان عقل ار موارد زیر پرهیز کنید:

  • شستن دهان با مایعات شوینده
  • نوشیدن مایعات داغ مانند چای یا سوپ
  • فعالیت های بدنی پر فشار

عوارض احتمالی

کشیدن دندان عقل هم مانند سایر جراحی ها با برخی خطرات احتمالی همراه است. این خطرات شامل عفونت یا تاخیر در روند بهبودی است و البته مصرف سیگار میتواند احتمال این دو عارضه را افزایش دهد.

یکی دیگر از عارضه های احتمالی خشک شدن جای دندان کشیده شده است که باعث ایجاد درد در لثه یا فک میشود و گاهی اوقات دهان شما یا حفره خالی دندان بوی بدی می‌دهد. اگر توصیه های بهداشتی و مراقبتی بعد از جراحی را رعایت نکنید احتمال خشک شدن حفره بیشتر است.

همچنین در برخی موارد نادر ممکن است بیمار دچار آسیب عصبی شود. این وضعیت میتواند باعث گزگز یا بی حسی زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود که این عوارض تا حد قابل توجهی به مهارت دندانپزشک یا جراح بستگی دارد، بنابراین برای انجام جراحی دندان عقل به یک دندانپزشک مجرب مراجعه نمایید تا در اثر خطای پزشکی باعث آسیب عصبی به فک شما نشود.

چگونه میتوانم از مشکلات دندان عقل خود جلوگیری کنم؟

شما خیلی نمیتوانید از ابتلا به مشکلات دندان عقل پیشگیری کنید. تنها کاری که میتواند انجام دهید رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک است. اگر دچار درد نمیشوید و در دهان شما فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود دارد لازم نیست دندان عقل خود را بکشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید