ایمپلنت دیجیتال دندان: یکی از روش‌های نوین ایمپلنت دندان - تکفارس 
ایمپلنت دیجیتال دندان: یکی از روش‌های نوین ایمپلنت دندان - تکفارس 
ایمپلنت دیجیتال دندان: یکی از روش‌های نوین ایمپلنت دندان - تکفارس 

ایمپلنت دیجیتال دندان: یکی از روش‌های نوین ایمپلنت دندان

کسری نراقی
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - 19:00
ایمپلنت دیجیتال دندان: یکی از روش‌های نوین ایمپلنت دندان - تکفارس 

ایمپلنت دندان از یک‌پایه تیتانیومی به‌عنوان ریشه دندان استفاده می‌کند تا تاج دندانی که بر روی آن قرار می‌گیرد را در جای خود حفظ کند. درصورتی‌که فرد یک با تعداد بیشتری از دندان خود را ازدست‌داده باشد و بخواهد دوباره زیبایی لبخند خود را به دست آورد می‌تواند از ایمپلنت دندان استفاده کند. ایمپلنت‌های از جنس تیتانیوم به‌خوبی بااستخوان لثه جوش می‌خورند و یک‌پایه مقاوم برای تاج دندان ایجاد می‌کنند.

تاج دندان که به ایمپلنت پیچ می‌شوند نباید با ایمپلنت اشتباه گرفته شوند. تاج ایمپلنت به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا ازلحاظ شکل، اندازه و ظاهر شبیه به دندان‌های طبیعی فرد باشد و اعتمادبه‌نفس وی را دوباره به او بازگرداند. یک‌دندان‌پزشک باتجربه می‌تواند بسته به نیازهای بیمار روش‌های ایمپلنت مختلفی مانند پل دندانی یا دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت را پیشنهاد دهد. زمانی که تاج دندان بر روی ایمپلنت‌ها قرار گیرد دیگر پیچ‌های آن قابل‌تشخیص نخواهد بود.

جراحی ایمپلنت دیجیتال چیست؟

در جراحی ایمپلنت دیجیتال که به آن جراحی ایمپلنت ناوبری دیجیتال نیز گفته می‌شود از یک شبیه‌ساز ۳ بعدی کامپیوتری برای بررسی شرایط استخوان‌ها و موقعیت عصب‌ها استفاده می‌کند. با این اطلاعات، دندان‌پزشکان در کلین یک‌دندان‌پزشکی سپید قادر خواهند بود  جراحی را با کوچک‌ترین برش برنامه‌ریزی کند. ازآنجایی‌که جراحی ایمپلنت دیجیتال بر ایجاد کوچک‌ترین برش ممکن تمرکز دارد، در مقایسه با جراحی سنتی ایمپلنت درد بسیار کمتری خواهد داشت.

چه کسانی قادر به انجام جراحی ایمپلنت دیجیتال خواهند بود؟

مناسب‌ترین افراد برای انجام ایمپلنت دندان افرادی می‌باشند که از سلامت کافی برخوردار هستند، استخوان لازم برای کاشت ایمپلنت را دارا می‌باشند و هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای و عفونت ندارند. درصورتی‌که فک شما استخوان کافی نداشته باشد باید جراحی کاشت استخوان انجام دهید و یا از ایمپلنت به روش پانچ استفاده کنید. برای اطمینان از سلامت خود با یک پزشک و دندان‌پزشک متخصص درزمینهٔ ایمپلنت صحبت نمایید.

در طول جراحی ایمپلنت دیجیتال چه رخ می‌دهد؟

در طول پروسه ایمپلنت ما از یک راهنما که به‌طور کامل به دندان‌های شما می‌چسبد استفاده می‌کنیم تا از استخوان‌ها و عصب‌های اطراف آن محافظت نماییم. بعدازاین دندان‌پزشک قادر خواهد بود تا یک بریدگی کوچک فقط در جای لازم  برای قرار دادن پایه ایمپلنت ایجاد کند. این کار از میزان درد  و دوران ریکاوری می‌کاهد و دیگر نیازی به بخیه نخواهد بود.

در طول پروسه ایمپلنت دیجیتال از چه فناوری تصویربرداری استفاده می‌شود؟

ایمپلنت دیجیتال دندان: یکی از روش‌های نوین ایمپلنت دندان - تکفارس 

دندان‌پزشکان برای تهیه مدل ۳ بعدی دندان‌های شما و برنامه‌ریزی حداقل از سه مدل عکس‌برداری استفاده می‌کنند. با استفاده از اشعه ایکس پانارومیک، سی‌تی‌اسکن و اسکن دیجیتال دندان‌پزشک قادر خواهد بود تا مدل ۳ بعدی که کاملاً مطابق با دندان‌های شما خواهد بود را بسازد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال دندان: یکی از روش‌های نوین ایمپلنت دندان - تکفارس 

زمانی که افراد باید بین ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت‌های مرسوم یکی را انتخاب نمایند بسیاری نگران هزینه‌های ایمپلنت دیجیتال خواهند بود. اما حقیقت این است که ایمپلنت‌های دیجیتال بسیار بیشتر از ورژن مدرن شده اما گران ایمپلنت‌های مرسوم هستند. این ایمپلنت‌ها دقیق‌ترین نوع ایمپلنت هستند و این میزان دقت مزایای بسیاری در کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد داشت. از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از استخوان فک و دیگر اعضای صورت محافظت می‌کند و باعث می‌شود تا ساختار صورت حفظ شود.
  • با داشتن نزدیک‌ترین حالت به دندان‌های طبیعی عملکرد دندان‌ها را حفظ می‌کند.
  • باعث بهبود ظاهر لبخند و دندان‌ها می‌شود.
  • به دلیل این‌که شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی دارند صحبت کردن با آن‌ها راحت‌تر و واضح‌تر می‌باشد.
  • جویدن با این ایمپلنت‌ها در مقایسه با ایمپلنت‌های مرسوم راحت‌تر است و استحکام کافی برای گاز زدن انواع خوراکی‌ها را دارند.
  • باوجود ایمپلنت دیگر نباید نگران پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان‌ها باشید اما بازهم برای چک کردن وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها باید به‌طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.
  • ایمپلنت‌های دیجیتال با جلوگیری از ایجاد فشار بر دندان‌های دیگر باعث می‌شوند تا دندان‌ها در جای خود ثابت بمانند.
  • برعکس دندان‌های مصنوعی مرسوم، ایمپلنت‌های دیجیتال هنگام خندیدن، عطسه کردن، جویدن و سرفه کردن از دهان بیرون نمی‌افتند و شمارا خجالت‌زده نمی‌کنند.
  • دندان‌های مصنوعی و پل‌های دندانی دوام ایمپلنت‌های دیجیتال را ندارند. ایمپلنت‌های دیجیتال به طور میانگین حدود ۱۵ سال دوام دارند.
  • روش‌های جدید جایگذاری ایمپلنت‌ها در مقایسه با روش‌های مرسوم قدیمی مزایای بیشتری دارند. برای مثال با پیشرفت فنّاوری درزمینهٔ عکس‌برداری، اسکن و شبیه‌سازی کل پروسه کاشت ایمپلنت بسیار ساده‌تر شده است و فرد با مراجعه کمتر به دندان‌پزشکی نتایج بهتری دریافت خواهد کرد.
  • به دلیل این‌که این روش بدون بریدگی‌های بزرگ و بخیه انجام می‌شود بافت لثه‌ها بسیار کمتر آسیب می‌بیند و به همین دلیل زمان جراحی کمتر خواهد شد.
  • پروسه ایمپلنت دندان دیجیتال درد و التهاب کمتری دارد و بیماران از نتیجه آن خوشنودتر خواهند بود.

البته این مورد را بخاطر داشته باشید که تمامی روش های کاشت ایمپلنت‌های دندانی در کنار مزایایی که دارند، دارای عوارض جانبی و خطراتی نیز خواهند بود. تنها کارهایی که می‌توان برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از کاشت ایمپلنت‌ها انجام داد این سات که باید توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل را به خوبی رعایت کنید و قبل از انجام کاشت ایمپلنت دیجیتال ببینید آیا کاندیدای مناسبی برای این روش هستید یا خیر!

آیا این پروسه در مقایسه با دیگر روش‌های ایمپلنت درد کمتری دارد؟

در روش‌های مرسوم ایمپلنت لثه‌ها باید در تمامی طول قسمتی که ایمپلنت در آن جایگذاری می‌شود بریده شوند. به همین دلیل امروزه بیشتر افراد تمایل دارند تا از ایمپلنت‌های دیجیتال استفاده کنند.

در ایمپلنت دندانی دیجیتال به دلیل استفاده از عکس‌ها و اسکن‌های ۳ بعدی شرایط استخوان‌ها و موقعیت عصب‌ها به‌طور کامل مشخص می‌باشد و جراحی از طریق یک بریدگی بسیار کوچک انجام می‌شود. اما در روش‌های مرسوم ایمپلنت بریدگی بزرگی در طول لثه تا استخوان ایجاد می‌شود.

سوراخی که برای جایگذاری ایمپلنت ایجاد می‌شود به‌قدری کوچک می‌باشد که نیازی به بخیه ندارد. این کار نه‌تنها باعث کاهش زمان ریکاوری می‌شود احتمال تورم، خون‌ریزی و عفونت را نیز کاهش می‌دهد. به‌طورمعمول زمانی کلی موردنیاز برای هر یک تا دو دندان بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه می‌باشد.

چه زمانی ایمپلنت‌های دندانی آماده خواهند شد؟

با استفاده از ایمپلنت دندانی دیجیتال بسیاری از افراد می‌توانند از یک سری دندان‌های موقت استفاده نمایند. ایمپلنت‌های دیجیتال که به ایمپلنت‌های فوری نیز معروف هستند باعث می‌شوند تا مطب دندان‌پزشک را با داشتن دندان‌های کامل ترک نمایید. میانگین زمان موردنیاز برای بازسازی موقت دندان‌ها بین ۵ تا ۷ روز می‌باشد. این زمان در ایمپلنت‌های سنتی ۱۲۳ روز است.

چگونه باید از ایمپلنت‌های دندانی مراقبت نمود؟

مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی درست شبیه به دندان‌های طبیعی می‌باشد. مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و به‌طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

ایمپلنت‌های دندان چقدر دوام خواهند داشت؟

ما معمولاً می‌گوییم که ایمپلنت‌های دندانی یک‌عمر دوام خواهند داشت. مطالعات نشان می‌دهند که ایمپلنت‌های دندانی حتی ۲۰ سال پس از جایگذاری همچنان در جای خود ثابت هستند. برخی از افراد بدون هیچ‌گونه مشکلی برای بیش از ۵۰ سال از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند.

آیا روش ایمپلنت دیجیتال گران است؟

نمی‌توان گفت که این روش گران است یا خیر. زیرا هزینه روش های کاشت ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارند و در هر کلینیک یا مطب دندانپزشک این هزینه‌ها متغیر می‌باشند.

منبع: مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی سپید

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید