۱۶ بازی که مایکروسافت همراه ویندوز عرضه کرد؛ از بدترین تا بهترین - تکفارس 
۱۶ بازی که مایکروسافت همراه ویندوز عرضه کرد؛ از بدترین تا بهترین - تکفارس 

۱۶ بازی که مایکروسافت همراه ویندوز عرضه کرد؛ از بدترین تا بهترین

مهدی ملکی
۷ مرداد ۱۴۰۱ - 11:14
بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

طی ۳۶ سال گذشته مایکروسافت بازی‌های بسیاری را همراه با عرضه نسخه‌های ویندوز در اختیار کاربران قرار داده است. ما نگاهی به تاریخچه این شرکت انداختیم تا بتوانیم این بازی‌ها را از بدترین تا بهترین رده‌بندی کنیم. به نظر شما، کدام بازی در رتبه اول قرار می‌گیرد؟ با ما در تکفارس برای پاسخ به این سوال همراه شوید.

۱۶. Solitaire Collection (2012)

در دوره ویندوز ۸، بازی Solitaire کلاسیک مایکروسافت از این سیستم عامل محو و در عوض، Solitaire Collection، یک اثر Free-to-Play در فروشگاه مایکروسافت جایگزین ان شد. این مجموعه بازی کلاسیک Solitare، Spider Solitare، FreeCell، Pyramid و TriPeaks را در اختیار بازیکنان قرار می‌داد.

کاربران می‌توانستند هر بازی را در حالت Klondike یا Vegas تجربه کنند. اضافه شدن تبلیغات و پرداخت‌های درون برنامه‌ای جنجال‌های زیادی را ایجاد کرد و هنوز هم بعضی علاقه‌مندان صنعت تکنولوژی و بازی‌های ویدیویی، از آن یاد می‌کنند.

به هر حال این رویه در نسخه‌های بعدی برای ویندوز ۱۰ و ۱۱ نیز ادامه یافت. مهم نیست مایکروسافت چه می‌گوید، اشتراک سالیانه ۱۵ دلار برای یک بازی Solitare اصلاً ایده خوبی نیست.

۱۵. Reversi (1985)

Reversi اولین بازی در تاریخ مایکروسافت بود که همراه با یک ویندوز یا به عبارت دیگر، ویندوز ۱، ویندوز ۲ و ویندوز ۳ روانه بازار شد. Reversi یک بازی تخته‌ای (که گاهاً اوتلو خطاب می‌شود) به شمار می ‌رود که بازیکنان باید به نوبت مهره‌های خود را در زمین کار بگذارند، به‌طوری که در انتهای بازی، بیشترین تعداد مهره‌ها متعلق به شخص برنده باشد.

هر چند بازی توانایی این را دارد که فراتر از زمان عمل کرده و همین حالا هم تجربه شود اما سطح دشواری بازی، لذتی در تجربه آن باقی نمی‌گذارد و بازیکنان علاقه‌ای به تجربه آن نداشته و ندارند. به همین دلیل اصلاً عجیب نیست که مایکروسافت Minesweeper را در ویندوز ۳.۱، جایگزین این بازی کرد.

۱۴. Inkball (2004)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

Inkball یک بازی پازل ساده است که اولین بار در سال ۲۰۰۵ برای ویندوز XP Tablet PC Edition عرضه شد. هدف در این بازی هدایت یک یا تعداد بیشتری توپ رنگی در میان موانع به سمت خروجی است. کاربر می‌تواند با رسم خط در صفحه به وسیله استایلوس یا موس، توپ را هدایت کند.

به هر حال، فارغ از ابزار، هدایت کردن توپ بسیار سخت بود و معمولاً کاربران به سختی می‌توانستند آن را به خروجی برسانند. البته شاید بسیاری از کاربران دستگاه‌های لمسی مایکروسافت در آن سال‌ها، از تجربه این بازی لذت برده باشند.

۱۳. Hold’em (2007)

با افزایش محبوبیت Texas Hold’em، مایکروسافت هم در سال ۲۰۰۷، یک بازی پوکر مشابه را در ویندوز ویستا Ultimate Edition جا داد. این بازی از گرافیک ۳ بعدی، شخصی‌سازی کارت‌ها و چهار حالت مختلف گیم‌پلی به ترتیب:‌ Limit، Pot Limit، No Limit و Tournament بهره می‌برد. شما می‌توانستید در مقابل ۵ بازیکن که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شدند، شروع به رقابت کنید.

به دلیل محتوای قمارگونه بازی، مایکروسافت این بازی را از نسخه‌های اصلی ویستا دور نگه داشت و تنها کاربران توزیع Ultimate Edition قادر به تجربه آن به عنوان یک محتوای اضافه بودند.

۱۲. Purble Place (2007)

مایکروسافت با در نظر گرفتن Purble Place در ویندوز ویستا و ۷، برای اولین بار با عرضه یک بازی پیش‌فرض، سرگرمی کاربران جوان‌تر را در نظر گرفت. هدف بازی کمک به شخصیت‌های Purble جهت کامل کردن معماها و حل آن‌ها بود.

این بازی از ۳ مینی گیم بهره می‌برد: Purble Pairs، Purble Shop و Comfy Cakes. طراحی هنری بازی رنگارنگ و شاد انجام شده بود و با توجه به نسلی که با این بازی بزرگ شدند، احتمالاً برای برخی، نوستالژی زیادی حول آن وجود دارد.

۱۱. Chess Titans (2006)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

با وجود عرضه نامناسب و کیفیت پایین ویندوز ویستا، تازه‌سازی بازی‌های این سیستم عامل در نسخه مذکور به شدت خوب انجام شد و یکی از عناوین قابل ملاحظه‌ای که از ویستا به ۷ ارث رسید، Chess Titans بود.

Chess Titans یک بازی ساده شطرنج با گرافیک ۳ بعدی است که توسط Obreon Games توسعه یافت. شما می‌توانستید استایل‌های مختلف تخته را انتخاب کرده و با هوش مصنوعی قدر این عنوان، بازی کنید. با این حال، سرانجام این تنها یک بازی شطرنج بود و خواهد بود؛ چیز خاصی برای اضافه کردن نیست!

۱۰. Microsoft Hearts (1992)

Microsoft Hearts همراه ویندوز Workgroups 3.1 در سال ۱۹۹۲ عرضه شد. این بازی اولین عنوان عرضه شده با ویندوز مایکروسافت بود که کاربران می‌توانستند آن را طی اتصال LAN تجربه کنند.

Hearts یک بازی کلاسیک کارتی است که چهار بازیکن هم‌زمان در آن مشغول تجربه می‌شوند. بازیکنی که کمترین امتیاز را کسب می‌کند در انتها برنده بازی می‌شود. این بازی به تدریج در نسخه‌های مختلف ویندوز تغییر کرد اما هیچ چیز نمی‌تواند از کلاسیک بودن آن جلوگیری کند.

۹. Mahjong Titans (2007)

شما در Mahjong Titans باید ۱۴۴ کاشی را که از شکل‌های مختلفی ایجاد شده‌اند، با یکدیگر تطابق دهید، به این صورت که برای برنده شدن، باید آن‌ها را طوری با همدیگر حذف کنید که در انتها چیزی باقی نماند.

گرافیک بازی برای زمان خود در سال ۲۰۰۷ فوق‌العاده و افزون بر آن، مایکروسافت افکت‌های صوتی خوبی به بطنش تزریق کرده بود. در مجموع، Mahjong Titans طی جا به جایی بین تجربه‌ای آرام و سرگرم کننده را مهیا می‌کرد که حتی همین حالا، می‌توانید روی ویندوز ۷ تجربه کنید.

۸. Tinker (2006)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

در این بازی معما شما در نقش یک ربات بازی می‌کنید که باید از بین مارپیچ‌های متعددی عبور کرده و موانع زیادی را پشت سر بگذارد. Tinker دارای ۶۰ مرحله، گرافیک جالب و موسیقی گوش‌نوازی است.

معماها خیلی زود چالش‌برانگیز می‌شوند و بازیکنان همچنین می‌توانند مراحل خود را از طریق ابزار ساخت مرحله بازی بسازند. Tinker به اندازه سایر بازی‌های فهرست ما درگیر کننده نیست زیرا فقط در نسخه Ultimate Edition ویندوز ویستا عرضه شده بود.

۷. The Internet Games Collection (2000)

مایکروسافت در ویندوز Me تعداد زیادی بازی اضافه کرد که قابلیت تجربه به صورت آنلاین را داشتند. از جمله این بازی‌ها می‌توانیم به Internet Backgammon، Internet Checkers، Internet Reversi و Internet Spades اشاره کنیم.

هر بازی سرورهای خوبی را شامل می‌شد و در مدت کوتاهی، کاربران زیادی مشغول تجربه آن‌ها شدند. در زمانی که هنوز چت‌روم‌ها به محبوبیت زیادی نرسیده بودند، لابی‌های این آثار کلاسیک لبریز از کاربرانی بود که مشتاقانه با همدیگر چت می‌کردند.

مایکروسافت این بازی‌ها را تا دوره ویندوز ۷ حفظ کرد اما نهایتاً سرور آن‌ها در سال ۲۰۱۹ خاموش شد تا یکی از شکوهمندترین دوره‌های تاریخ تکنولوژی بعد از انجام وظیفه‌اش، به تاریخ بپیوندد.

۶. Hover! (1995)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

Hover یک بازی علمی تخیلی اول شخص بود که در نسخه‌های CD-ROM ویندوز ۹۵ به عنوان یک جایزه پنهان قرار می‌گرفت. این بازی به صورت خودکار نصب نمی‌شد بلکه شما باید با جست و جو در دیسک، شخصاً آن را پیدا کرده و نصب می‌کردید.

این بازی به دلیل گرافیک ۳ بعدی و زاویه دید اول شخص آن هم در سال ۱۹۹۵، مورد تحسین قرار گرفت. در بازی دو تیم وجود دارند و هدف شما جمع‌آوری همه پرچم‌های تیم مقابل است. طی سال‌ها، Hover تبدیل به عنوانی کالت شده تا جایی که در سال ۲۰۱۳ دوباره عرضه شد. متاسفانه این بازی از آن زمان به بعد، به صورت رسمی در دسترس نیست.

۵. Spider Solitaire (1998)

Spider Solitaire نزدیک به ۷۰ سال پیش در ۱۹۴۹ اختراع شد اما موفقیت اصلی آن به سال ۲۰۰۰ باز می‌گردد؛ زمانی که مایکروسافت تصمیم گرفت یک نسخه دیجیتال از آن را توسعه داده و درون ویندوز Me جا دهد. هدف Spider Solitaire حذف همه کارت‌ها (مجموعاً ۱۰۴ کارت) از روی میز به ترتیب از شاه تا آس است.

مایکروسافت در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که این بازی با کنار زدن Klondike Solitaire، لقب تجربه شده‌ترین بازی تاریخ ویندوز را به خود اختصاص داده است. با وجود این که اکنون بیش از ۱۵ سال از آن زمان می‌گذرد اما Spider Solitaire یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ که همراه ویندوز عرضه شده‌اند، به شمار می‌رود.

۴. ۳D Pinball for Windows – Space Cadet (1995)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

وقتی حرف از بازی‌های عرضه شده همراه ویندوز می‌شود، تصورش هم سخت است که عنوانی به اندازه ۳D Pinball: Space Cadet در میان بازیکنان حس نوستالژی قدرتمندی داشته باشد. مایکروسافت این بازی را اولین بار در نسخه پلاس ویندوز ۹۵ در دسترس بازیکنان قرار داد اما بعداً همراه ویندوز NT 4.0 و چند توزیع دیگر این سیستم عامل محبوب از جمله ویندوز XP هم عرضه شد.

جالب است بدانید که ۳D Pinball توسط خود مایکروسافت تولید نشده است؛ این عنوان یک بازی مستقل بود که Maxis آن را برای پلتفرمی غیر از ویندوز توسعه داد اما بعداً برای ویندوز هم پورت شد و سپس با مرور زمان، بهبود پیدا کرد.

۳D Pinball یک بازی پین‌بال ساده با فیزیک توپ فوق‌العاده، گرافیگ عالی و طراحی صدای بی‌نظیر بود که در زمان خود به راحتی دل میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان اسیر خود کرد.

۳. FreeCell (1991)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

FreeCell اولین بار به عنوان بخشی از Microsoft Entertainment Pack 2 در سال ۱۹۹۱ عرضه شد و از یک API خاص ۳۲ بیتی ویندوز برای اجرا استفاده می‌کرد. با قرارگیری آن در ویندوز ۹۵، محبوبیت آن به شکل باورنکردنی افزایش یافت.

شما در FreeCell کارت‌ها را از پایین صفحه به بالا منتقل می‌کنید و باید با پیروی از قوانین بازی، همه آن‌ها را حذف کنید. مایکروسافت در سال ۲۰۰۵ تایید کرد که این بازی یکی از ۳ بازی برتر تاریخ ویندوز محسوب می‌شود.

۲. Minesweeper (1990)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

بدون شک Minesweeper یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های عرضه شده همراه ویندوز است. هدف این بازی، پاک کردن یک زمین از مین‌ها و علامت‌گذاری قسمت‌های آلوده به مین است. نسخه‌های مختلفی از این اثر طی سالیان سال همراه با ویندوزها بهبود یافته و عرضه شده‌اند اما گیم‌پلی دست‌نخورده باقی مانده است.

Minesweeper قسمتی از Microsoft Entertainment Pack بود که همراه با ویندوز ۳.۱ در سال ۱۹۹۲ به بازار عرضه شد. مایکروسافت گرافیک این بازی را حین عرضه ویندوز ویستا به‌روز کرد اما در نهایت، کاربران هرگز نتوانستند شاهد توزیع آن همراه با ویندوز ۸ باشند.

در حال حاضر کاربران می‌توانند به نسخه Free-to-Play این عنوان روی فروشگاه مایکروسافت دسترسی پیدا کنند. با این وجود، این نسخه هرگز نمی‌تواند بر نسخه کلاسیک چیره شود؛ این‌طور نیست؟

۱. Solitaire (1990)

بازی هایی که مایکروسافت با ویندوز عرضه کرد

سرانجام به مادر همه بازی‌های کارتی ویندوز و همچنین یکی از یگانه عامل‌های هدر رفت میلیون‌ها دلار سرمایه در محیط‌های کاری می‌رسیم: Solitaire.

Solitaire بعد از اولیه عرضه خود تقریباً در تمام نسخه‌‌های ویندوز از جمله ویندوز ۳، ۳.۱، ویندوز ۹۵ الی ۲۰۰۰ و نسخه بازطراحی شده در ویندوز ویستا و ویندوز ۷ حضور داشته است. متاسفانه مایکروسافت این بازی را در ویندوز ۸ لحاظ نکرد، در عوض نسخه Free-to-Play آن مثل بسیاری از بازی‌های کلاسیک ویندوز، روی فروشگاه مایکروسافت عرضه شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید