اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد. - تکفارس 
اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد. - تکفارس 
اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد. - تکفارس 

اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد.

کسری نراقی
۱۷ تیر ۱۴۰۱ - 23:49
اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد. - تکفارس 

شرکت ISTON زیر نظر شهرداری کلانشهر استانبول است. این شرکت به تازگی اولین ساختمان را با استفاده از فناوری سه بعدی ساخته است. به گفته شهردار استانبول به کمک این فناوری می توان ساختمان ها را سریعتر و با هزینه کمتر طراحی کرد و به شیوه ای ایمن تر ساخت.

رئیس شرکت کی گلوبال گفته است که ماشین های پرینت سه بعدی امروزه در زمینه های مختلفی در زندگی ما استفاده می شوند و از سوی دیگر برای نهادهای تجاری فرصت های تازه ای خلق کرده اند. اینطور به نظر می رسد که به کارگیری فناوری چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز می تواند به کاهش هزینه های خانه و آپارتمان در ترکیه و دیگر کشورهای جهان کمک فراوانی کند.

برخی از پرینترهای سه بعدی میتوانند تنها در عرض ۲۴ ساعت یک خانه را بسازند. Apis Cor نام یک پرینتر سه بعدی است که در هر ۲۴ ساعت میتواند یک ساختمان را بسازد. علاوه بر مزایایی که نام برده شد این پرینترها میتوانند در فصل زمستان نیز کار کنند تنها کافی است که روی آن ها با کاور پوشانده شود. این دستگاه های سه بعدی را میتوان به راحتی به منطقه مورد نظر منتقل کرد و پس از ۳۰ دقیقه، پرینتر سه بعدی میتواند ساخت خانه را شروع کند. به لطف فناوری چاپ سه بعدی هزینه ساخت منزل در کشور ترکیه کاهش چشم گیری خواهد داشت. بتن به کار رفته در ساخت و ساز با فناوری سه بعدی به سرعت خشک میشود تا پرینتر سه بعدی بتواند کار ساخت و ساز را با سرعت بالایی به اتمام برساند.

نحوه ساخت خانه با فناوری چاپ ۳ بعدی

اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد. - تکفارس 

شاید ساخت خانه ۳ بعدی در کشور ترکیه از نظر شما غیرممکن باشد. اگر چنین است بیایید یک قدم به عقب برگردیم و با نحوه ساخت خانه با چاپ ۳ بعدی آشنا شویم. در ادامه به چگونگی ساخت یک خانه به صورت ۳ بعدی از طرح اولیه تا کارهای نهایی پرداخته ایم.

ایجاد طرح اولیه

درست مانند فرآیند ساخت خانه به طور سنتی، اولین گام در فرآیند ساخت خانه ۳ بعدی ایجاد طرح اولیه است. برای ایجاد طرح اولیه از یک نرم افزار مدل سازی استفاده می شود. به کمک این نرم افزارها می توان تغییرات لازم را در طرح اولیه ایجاد کرد تا نیازهای صاحب خانه در این طرح لحاظ شود.

انتقال طرح به پرینتر ۳ بعدی

پس از تایید شدن طرح اولیه، سازنده خانه، طرح را به پرینتر ۳ بعدی می دهد. این مرحله از فرآیند ساخت خانه در واقع به قصد آماده سازی انجام می شود. پس از اینکه پرینتر فایل دیجیتال طرح خانه را پردازش کرد نوبت به این می رسد تا پلتفرم ساخت خانه را آماده کنند و مواد اولیه لازم برای ساخت خانه را به پرینتر بدهند.

پرینت کردن خانه به صورت لایه به لایه

پیش از شروع چاپ، برای هدایت بازوی رباتی به محلی که بتن قرار داده شده، در اطراف محل ساخت خانه ریل هایی قرار داده میشود. بتن محبوب ترین ماده ای است که در ساخت خانه ها با فناوری ۳ بعدی به کار میرود. پس از فشار دادن دکمه مناسب، پرینتر شروع به ساخت خانه می کند.

پرینتر های ۳ بعدی از مواد خاصی برای ساخت خانه به صورت لایه لایه استفاده میکنند. در فرآیند استخراج مواد، ابتدا مواد مورد نظر گرم میشوند و در ادامه از طریق دهانک پرینتر بیرون زده میشوند. مصالح ساختمانی به کمک خشک کن بتن خیلی سریع منجمد میشوند و بعد لایه بعدی روی آن قرار داده میشود.

نصب سازه های اضافی

امروزه فرآیندی که قبلتر توصیف شد تنها برای ساخت بنای اصلی و دیوارهای ساختمان به کار میرود و هنوز هم به نیروی کار انسانی برای ساخت جزئیات ساختمان نیاز است تا ساختمان قابل سکونت شود. البته به لطف فناوری چاپ سه بعدی هزینه ساخت خانه به میزان زیادی کاهش می یابد و در صورت رشد فناوری چاپ سه بعدی، هزینه خرید آپارتمان در شهر استانبول ممکن است کاهش یابد.

پس از اینکه ساخت به پایان رسید و مراحل بعدی مانند برداشتن ریل ها از محل کار نیز انجام شد وقت آن است که جزئیات ساختمان تکمیل شود. کارگران به محل ساخت و ساز می آیند تا کارهایی همچون نصب پنجره، در، لوله کشی و سیم کشی برق ساختمان را انجام دهند و پروژه را به اتمام برسانند.

مزایای ساخت و ساز با پرینت سه بعدی

اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد. - تکفارس 

ممکن است ساخت و ساز با پرینت سه بعدی ایده ای زودگذر باشد اما مزایای زیادی دارد، به عنوان مثال میتواند نه تنها مشکل گرانی خرید خانه در ترکیه بلکه مشکل خرید خانه و آپارتمان را در سراسر جهان، در سال های آینده حل کند.

بالا بردن سرعت ساخت و ساز

مهم ترین مزیت ساخت و ساز با پرینتر سه بعدی بالا رفتن سرعت تکمیل پروژه است. به این ترتیب علاوه بر اینکه برای ساخت خانه به زمان کمتری نیاز است، این پرینتر ها میتوانند به صورت ۲۴ ساعته و در تمام ایام هفته مشغول ساخت و ساز باشند.

تولید زباله کمتر حین ساخت و ساز

بخش زیادی از زباله تولید شده در سطح جهان ناشی از صنعت ساخت و ساز است. اما به کمک پرینترهای سه بعدی میتوان تا حد زیادی از میزان زباله ای که تولید میشود کاست. پرینتر سه بعدی با دقت بسیار بالایی از منابع خود استفاده میکند و تا میزان زیادی از هدر رفتن این مواد جلوگیری میکند.

خطر کمتر برای سلامتی و ایمنی بیشتر

صنعت ساخت و ساز از صنایع پرخطر محسوب میشود. به کارگیری بتن در ساخت و ساز میتواند برای سلامت افراد بسیار خطرناک باشد. بتن به کار رفته در ساخت ساختمان ها در ترکیه بسیار مقرون به صرفه است. مقاومت این بتن ها در سطح C50-C60 است.

آزادی بیشتر در طراحی بنا

چاپ سه بعدی این امکان را به معماران و طراحان میدهد تا طرح هایی پیچیده ایجاد کنند،‌ طرح هایی که بدون استفاده از چاپ سه بعدی اجرایشان بسیار پرهزینه و پیچیده است. با استفاده از چاپ سه بعدی میتوان به راحتی میتوان هر طرحی را اجرا کرد. این مزیت به طراحان اجازه میدهد تا خلاقیت بیشتری در طراحی به کار ببرند.

ساخت و سازهای سفارشی

در روش های سنتی ساخت و ساز که از قالب و برش زدن استفاده می شود سفارشی سازی فرآیندی زمان بر است. همچنین هیچ تضمینی برای دوام سازه هایی که صورت آزمایشی ایجاد شده اند وجود ندارد. اما به کمک چاپ سه بعدی میتوان ساختاری یکپارچه ایجاد کرد. 

کاهش هزینه برای خریداران و کسب سود برای مشاورین املاک

پس از این که خبر ساخت خانه سه بعدی در ترکیه غوغای زیادی به پا کرد بسیاری از مشاورین املاک ترکیه در پوست خود نمی گنجیدند تا زودتر خانه های سه بعدی شروع به ساخت نمایند زیرا از یک طرف مردم قدرت خرید بیشتری برای خرید خانه داشتند و از طرفی درآمد بیشتری از طریق حق کمیسیون های فراوان عاید مشاورین املاک می شد.

آینده خانه ۳ بعدی در ترکیه

اولین خانه ۳ بعدی در ترکیه در طول ۱ هفته ساخته شد. - تکفارس 

میتوان گفت ساخت خانه های سه بعدی در کشور ترکیه آینده بسیار روشنی دارد. برخی افراد ممکن است به دنبال توسعه کسب و کار در شهرهای دیگری همچون ازمیر باشند چراکه تقاضا برای خرید ملک در شهر ازمیر ترکیه بسیار زیاد است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید