رزولوشن ۱۶K چیست؟ آیا هرگز به رزولوشنی بالاتر از ۸K می‌رسیم؟ - تکفارس 
رزولوشن ۱۶K چیست؟ آیا هرگز به رزولوشنی بالاتر از ۸K می‌رسیم؟ - تکفارس 
رزولوشن ۱۶K چیست؟ آیا هرگز به رزولوشنی بالاتر از ۸K می‌رسیم؟ - تکفارس 

رزولوشن ۱۶K چیست؟ آیا هرگز به رزولوشنی بالاتر از ۸K می‌رسیم؟

مهدی ملکی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 11:02
رزولوشن 16k

تلویزیون‌های ۴K به تدریج راه خودشان را پیدا کرده‌اند و با عرضه محتوای متناسب و همچنین تجهیزات سازگار، خانواده‌های بیشتری به خرید چنین نمایشگرهایی ترغیب می‌شوند، اما باز هم نمی‌توان ادعا کرد که به موضوعی عادی تبدیل شده‌اند.

از طرفی شما اگر بخواهید می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای غیرمنطقی، صاحب یک تلویزیون ۸K بشوید. با این وجود شرکت‌های تکنولوژی از همین حالا به فکر نسل بعدی تلویزیون‌ها هستند و مشغول توسعه نمایشگرهایی با رزولوشن ۱۶K شده‌اند.

در حال حاضر ما چیز زیادی درباره این نمایشگرها نمی‌دانیم، به غیر از این که آن‌ها از تراکم پیکسل خارق‌العاده‌ای بهره خواهند برد و احتمالاً ابعاد بسیار بزرگی خواهند داشت. پس بیایید ببینیم رزولوشن ۱۶K چیست و از آن مهم‌تر، چه زمانی به دست شما خواهد رسید.

رزولوشن ۱۶K چیست؟

عناوین مورد استفاده برای بازاریابی نمایشگرهایی با رزولوشن‌هایی بالاتر از HD هیچ ابهامی ندارند و کاربر حین مواجهه با آن‌ها، مقصود را متوجه می‌شود. ۱۶K یک رزولوشن تصویر با ۱۶۰۰۰ پیکسل افقی است. البته قرار نیست همه تلویزیون‌های ۱۶K که در آینده می‌بینیم، دقیقاً ۱۶۰۰۰ پیکسل داشته باشند.

در حقیقت این نمایشگرها به رزولوشن ۸۶۴۰ * ۱۵۳۶۰ پیکسل مجهز خواهند بود که دقیقاً چهار برابر مقدار پیکسل‌های یک نمایشگر با رزولوشن ۸K و ۱۶ برابر پیکسل‌های یک نمایشگر با رزولوشن ۴K است.

در زمان نگارش این مطلب هنوز حتی یک نمایشگر ۱۶K هم به فروش نرفته است اما این به معنای نامفهوم بودن تعریف آن نیست. رزولوشن ۱۶K می‌تواند با استفاده از مانیتورهای چندگانه روی کامپیوترها اجرا شود.

یکی از ویدیوهای Linus Tech Tips فرایند انجام این کار را نشان می‌دهد. در ویدیو مذکور بازی‌های مختلفی روی ۱۶ عدد مانیتور ۴K اجرا می‌شود تا رزولوشن ۱۶K بازسازی گردد. همچنین می‌توان با استفاده از مانیتورهای ۸K، راحت‌تر به این رزولوشن دست پیدا کرد.

اما درباره نمایشگرهای ۱۶K واقعی چه می‌توان گفت؟ تا به حال چند نمونه‌ اولیه از نمایشگرهای ۱۶K نمایش داده شده‌اند. برای مثال شرکت Innolus در مراسم Touch Taiwan Display 2018 یک نمایشگر ۱۶K با ابعاد ۱۰۰ اینچ را نمایش داد.

سونی سال بعد در نمایشگاه NAB 2019 دست به کار شد و یک نمایشگر ۱۶K با ابعاد باورنکردنی ۷۸۳ اینچ را در معرض دید عموم قرار داد. اما همان‌طور که می‌بینید، هیچ یک از این نمونه‌ها تجاری نبوده‌اند، ولی چرا؟

چرا هنوز رزولوشن ۱۶K برای اهداف تجاری عملی نشده است؟

می‌توانیم با بررسی تلویزیون‌های ۸K ذهنیت بهتری پیدا کنیم. اولین تلویزیون ۸K در سال ۲۰۱۵ با قیمت شگفت‌انگیز ۱۳۳ هزار دلار عرضه شد. قیمت این تلویزیون‌ها به مرور کاهش یافت تا به شرایط کنونی برسد. اگر تولید کنندگان بخواهند تلویزیون‌های ۱۶K را عرضه کنند، سناریو مشابهی رقم خواهد خورد اما چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟

مراحل ساخت این تلویزیون‌ها از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است و مسلماً مسئله قیمت نیست. انتظار می‌رود که به زودی با آماده شدن نمونه‌های تجاری، تولید کنندگان آ‌ن‌ها را با قیمت‌های گزافی به بازار عرضه کنند ولی از ان‌جا که قرار نیست چنین محصولاتی چیزی را تغییر دهند، عجله‌ای هم در ارائه‌شان وجود ندارد.

نکته این است که با افزایش رزولوشن و بالاتر رفتن تراکم پیکسل از یک نقطه خاص، بازدهی کاهشی ایجاد می‌شود و چشم انسان تفاوت حاصل از آن را نسبت به رزولوشن اصلی درک می‌کند. یک نمایشگر ۵۰ اینچ ۴K و ۸K را کنار هم قرار دهید، به سختی می‌توانید تفاوت موجود را متوجه شوید. به همین خاطر است که اکثر نمایشگرهای ۸K در ابعادی بین ۷۰ الی ۱۰۰ اینچ تولید و عرضه می‌شوند.

با این حساب اگر قصد ندارید یک تلویزیون بسیار بزرگ تهیه کنید، احتمالاً هرگز نه به نمایشگرهای ۱۶K نیاز خواهید داشت و نه در ابعاد معمولی متوجه تفاوتی در آن‌ها خواهید شد. اکنون ما مطمئن هستیم که فقط نمایشگرهای فوق‌العاده بزرگ یا چیزی شبیه به آن‌ها از مزایای رزولوشن ۱۶K بهره خواهند برد.

شاید این نمایشگرهای فوق بزرگ برای جایگزینی با پروژکتور موجود در سالن‌های سینما، بیلبوردهای دیجیتال یا یک نمایشگر در محل کار مناسب باشند.

پس نمایشگرهای ۱۶K دیر یا زود عرضه خواهند شد اما وقتی این اتفاق افتاد، نیاز نیست که برای تهیه آن‌ها تلویزیون ۱۰۰ اینچ ۸K خود را بیرون بیندازید! در بازه ابعاد یکسان، تفاوتی بین رزولوشن مذکور با ۱۶K وجود ندارد. همین حالا شرکت‌های تولید کننده تلویزیون به دنبال روش‌های دیگری برای بهبود کیفیت تصاویر هستند. برای مثال دقت رنگ بالا و مصرف بهینه انرژی و ارتقای این دو اخیراً بیشتر از گذشته در ساخت تلویزیون‌ها در نظر گرفته می‌شوند، حتی اگر آن محصول به رزولوشن ۴K یا ۸K مجهز باشد.

منبع: Make Use Of

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید