ناسا ۳۲ مین سالگرد تولد تلسکوپ هابل را جشن گرفت - تکفارس 
ناسا ۳۲ مین سالگرد تولد تلسکوپ هابل را جشن گرفت - تکفارس 
ناسا ۳۲ مین سالگرد تولد تلسکوپ هابل را جشن گرفت - تکفارس 

ناسا ۳۲ مین سالگرد تولد تلسکوپ هابل را جشن گرفت

افشین نوری
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 08:26
تلسکوپ فضایی هابل

امروز ۳۲مین سالگرد تولد تلسکوپ فضایی هابل است. این تلسکوپ در سال ۱۹۹۰ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون بسیاری از راز‌های کیهان را برای ما گشوده و همچنین تصاویر بسیار هیجان‌انگیزی از نقاط دوردست کیهان برای ما ارسال کرده است.

به همین مناسبت، ناسا تصمیم گرفته خدمات این تلسکوپ فضایی را در سالگرد تولدش پاس بدارد و برخی از کشفیات و تصاویر ثبت‌شده توسط آن را یادآوری کند. از جمله کشفیات این تلسکوپ می‌توان به مشاهده بزرگترین ستاره دنباله دار تاریخ، رصد وضعیت آب‌وهوا در اتمسفر مشتری و زحل، مطالعه دو تا از قمرهای مشتری و کشف وجود آب در جو آن‌ها اشاره کرد.

هابل همچنین تصاویر بسیار نادر و زیبایی از سرتاسر کیهان ثبت کرده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. برای نمونه می‌توان به تصاویر ثبت شده از ستاره CW Leonis، تصاویر سیاره PDS 70b و همچنین تصاویر گرفته شده از هاله‌های گاز در مرکز کهکشان راه شیری اشاره کرد. این تلسکوپ همچنین موفق به کشف سیاه‌چاله‌های متعدد و دورترین ستاره کیهان در فاصله ۱۳ میلیارد سال نوری از ما شده است.

هابل

ناسا در همین راستا یک تصویر بسیار زیبا که توسط هابل ثبت شده به نمایش گذاشته است. این تصویر پنج کهکشان را در کنار هم نشان می‌دهد. این گروه کهکشانی که Hickson Compact Group 40 نام دارد متشکل از ۳ کهکشان مارپیچی، ۱ کهکشان بیضوی و ۱ کهکشان عدسی‌شکل است. این کهکشان‌ها روزی به هم برخورد خواهند کرد و یک کهکشان بزرگ‌تر را ایجاد خواهند کرد.

نکته جالب در مورد این گروه کهکشانی آن است که برخلاف سایر گروه‌ها، در یک فضای تقریبا خالی قرار دارد و دانشمندان حدس می‌زنند که در اطراف آن مقادیر فراوانی ماده تاریک وجود داشته باشد که مانع از حرکت سریع و نزدیک شدن ان به سایر گروه‌ها شده است.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید