تاریخ رونمایی از تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ مشخص شد - تکفارس 
تاریخ رونمایی از تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ مشخص شد - تکفارس 
تاریخ رونمایی از تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ مشخص شد - تکفارس 

تاریخ رونمایی از تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ مشخص شد

مجید مهرعلی
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - 14:00
تاریخ رونمایی از تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ مشخص شد - تکفارس 

سامسونگ در حال حاضر مشغول کار بروی چند تراشه جدید برای نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود است. در چند ماه گذشته اطلاعاتی از اکسینوس ۱۰۸۰ و اکسینوس ۲۱۰۰ منتشر شده است و هردو این تراشه‌ها در دسته‌بندی پرچم‌دار و سطح بالا قرار می‌گیرند. حال به نظر می‌رسد این غول کره‌ای قصد دارد تا از اکسینوس ۱۰۸۰ در شانگهای چین رونمایی کند.

سامسونگ خبر رونمایی از تراشه یادشده جدید خود را در کانال رسمی اکسینوس در ویبو اعلام کرده است. این سازنده تصویری را منتشر کرده است که به‌وضوح به اکسینوس ۱۰۸۰ اشاره می‌کند. افزون بر این، تصویر مذکور تاریخ رونمایی را نیز مشخص کرده که برای ۲۲ آبان (November 12) برنامه‌ریزی شده است. با این حال، این اولین باری نیست که درباره تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ اطلاعاتی از طرف سامسونگ منتشر می‌شود.

اوایل ماه گذشته میلادی، سامسونگ ویدئوای در حساب اکسینوس منتشر کرد که زمینه اصلی آن « ابداعی الهام بخش و شمشیر هیجان‌انگیز ۲۰۳۰» بود. این ویدئو همچنین مشخص کرد که رونمایی از تراشه در نیمه دوم سال میلادی صورت خواهد پذیرفت. حال مشخص شده که سامسونگ به زمان‌بندی خود پایبند بوده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سامسونگ اکسیونس ۱۰۸۰ را برای پرچم‌دارهای گوشی‌های گلکسی خود زیر سر گذاشته است. تراشه ۱۰۸۰ بر اساس پروسه ۵nm ساخته می‌شود و اولین تراشه سامسونگ در این زمینه محسوب می‌گردد. برای آنهایی که اطلاع ندارند باید گفت که تراشه جدید اپل با نام بایانیک A14 نیز از پروسه ۵nm بهره می‌برد. در بحث تراشه‌های ۵nm، انتظار می‌رود مصرف انرژی کاهش و عملکرد قطعه نیز بهبود یابد.

تراشه اکسینوس ۱۰۸۰ در دست توسعه شامل چهار هسته بزرگ کورتکس A78 (Cortex) و چهار هسته کوچک کورتکس A55 است. در بخش پردازش گرافیکی نیز این تراشه از مالی G78‌ (Mali) بهره می‌برد. اوایل ماه گذشته میلادی، اولین نتایج سنجش تراشه موردبحث توسط محک AnTuTu در سطح وب منتشر شد. اکسینوس ۱۰۸۰ توانست به امتیاز ۶۹۳,۰۰۰ دست یابد و از تراشه‌های اسنپ‌دراگون ۸۶۵ و +۸۶۵ پیشی بگیرد. این بدان معنا است که این تراشه توانسته است در رتبه‌بندی AnTuTu در رده بالایی قرار گیرد که نشان از عملکرد تحسین‌برانگیز سامسونگ دارد.

در چند وقت اخیر سامسونگ به خاطر استفاده از تراشه‌های اکسینوس در پرچم‌دارهایش مورد انتقاد قرار گرفته بود. برای آنهایی که اطلاع ندارند باید گفت که تراشه‌های سطح بالای حال حاضر اکسینوس در مقایسه با تراشه‌های پرچم‌دار کوالکوم عملکرد ضعیفی داشته‌اند. با انتشار اسنپ‌دراگون +۸۶۵ نیز فاصله عملکرد بیش از پیش شده است. مشاهده عملکرد اکسینوس ۱۰۸۰ در زمان استفاده واقعی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید