تحریم برندهای چینی از سوی دولت هند - تکفارس 
تحریم برندهای چینی از سوی دولت هند - تکفارس 
تحریم برندهای چینی از سوی دولت هند - تکفارس 

تحریم برندهای چینی از سوی دولت هند

فرزاد اسرافیلی
۱۴ تیر ۱۳۹۹ - 22:30
تحریم برندهای چینی از سوی دولت هند - تکفارس 

بدون احتساب سامسونگ، برندهای چینی بازار گوشی‌های هوشمند هند را تحت سلطه قرار داده‌اند. تحلیلگران معتقدند که تنش‌های کنونی بین هند و چین می‌تواند این مسیر را تغییر دهد.

ماه گذشته، درگیری مرگبار بین دو کشور در مرز مورد مناقشه هیمالیا غربی باعث کشته شدن ۲۰ سرباز هندی شد. چین هیچ تلفاتی را گزارش نکرده است. در طول ۴۵ سال اخیر این اولین باری است که این دو کشور درگیری مسلحانه داشته‌اند و بعید است به زودی اوضاع آرام شود. به دلیل کشته شدن سربازان هندی، دولت این کشور تحت فشار قرار دارد تا موضع سخت گیرانه‌ای اتخاذ کند.

دو روز پیش، این کشور ۵۹ اپلیکیشن چینی از جمله TikTok را ممنوع اعلام کرد. Tiktok سهم بزرگی در بازاز هند دارد. هند بیش از ۳۰ درصد دانلود TikTok در جهان را به خود اختصاص داده است. ناظران صنعت انتظار دارند که برندهای گوشی‌های هوشمند هدف بعدی دولت هندوستان است. هند کشوری در حال توسعه است و قیمت، عامل خرید عمده برای مشتریان تلفن همراه در آنجا محسوب می‌شود.

طبق آخرین تخمین ها، شیائومی سهم ۳۰ درصدی در بازار موبایل دارد. Vivo با ۱۷ درصد در رده دوم قرار دارد و پس از آن سامسونگ با ۱۶، Oppo با ۱۲ و Realme با ۱۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

به طور کلی، شرکت‌های چینی ظاهرا ۸۱ درصد از فروش تلفن‌های هوشمند در هند را به خود اختصاص داده‌‎اند. برخی دیگر، از جمله اپل، ۱۱ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند.

به گفته نیل شاه، نویسنده فعال در مرکز تحقیقاتی Counterpoint Technology Market Research، حتی اگر تمایل نسبت به چین منجر به کاهش تقاضا نشود، آشفتگی وارد شده به زنجیره تأمین و تولید هنوز هم می‌تواند محموله‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. محموله‌های اپل ظاهرا در حال حاضر هم با مشکل مواجه هستند.

از طرف دیگر سامسونگ زنجیره تأمین متنوع‌تری دارد و موقعیت مناسبی برای پیشی گرفتن از Vivo برای تبدیل شدن به دومین فروشنده بزرگ هند دارد. از آنجایی که شیائومی بر این دو برتری دارد، سامسونگ خطری قریب الوقوع برای آن محسوب نمی‌شود. اما اگر درگیری ادامه یابد، شیائومی دلایلی برای نگرانی دارد.

طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد تلفن را در هند مونتاژ کند، که این امر به کاهش عوارض وارداتی که در حال حاضر بر روی دستگاه تعبیه شده و افزایش تقاضا کمک کند. سامسونگ ظاهراً سرمایه گذاری در این فرصت را آغاز کرده است. طی دوره ۱۰ روزه، این شرکت چهار تلفن پایه به سطح کشور را منتشر کرده است.

تارون پاتاک، معاون دانشیار در مرکز تحقیقاتی Counterpoint معتقد است که این شرکت برای جذب مشتریانی که به دنبال جایگزینی برای مارک‌های چینی هستند، مجبور است فعالیت بیشتری انجام دهد. وی معتقد است این شرکت باید حضور دیجیتالی خود را تقویت کند زیرا بسیاری از مردم اکنون تلفن‌های خود را آنلاین دریافت می‌کنند.

یکی از تلفن‌های آینده شرکت سامسونگ از صفحه نمایش OLED شخص ثالث برای کاهش هزینه استفاده می‌کند. این اولین باری است که سامسونگ پنل‌های OLED را از تولید کننده دیگر تهیه می‌کند و  نشان می‌دهد که تولید تلفن ارزان قیمت برای تثبیت سهم بازار بسیار متعهد است. با این حساب هند نمی‌تواند در واقعیت چین را تحریم کند زیرا بسیاری از مردم هند از طریق اپلیکیشن‌های چینی امرار معاش می‌کنند. همچنین وجود امکانات و تجهیزات برخی تولیدکنندگان چینی از جمله شیائومی باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی در هند شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید