ایرتیبل مایکروسافت را به کپی‌برداری متهم کرد - تکفارس 
ایرتیبل مایکروسافت را به کپی‌برداری متهم کرد - تکفارس 
ایرتیبل مایکروسافت را به کپی‌برداری متهم کرد - تکفارس 

ایرتیبل مایکروسافت را به کپی‌برداری متهم کرد

مجید مهرعلی
۴ خرداد ۱۳۹۹ - 09:30
ایرتیبل مایکروسافت را به کپی‌برداری متهم کرد - تکفارس 

در رویداد بیلد (Build) 2020 مایکروسافت از  اپلیکیشن جدید خود، مایکروسافت لیستز (Microsaft Lists) رونمایی کرد. با استفاده از این اپلیکیشن کاربر می‌تواند اطلاعاتی مانند گردش کار، مخاطبین، ردگیری مشکلات و وضعیت‌ها را جمع‌آوری کند و در مایکروسافت تیمز (Microsaft Teams)، شیرپوینت (SharePoint) و یا اوت‌لوک (OutLook) به اشتراک بگذارد.

کاربران برای ساختن لیست‌ها می‌توانند از قالب‌های آماده استفاده کنند و یا اینکه لیست مخصوص خود را بسازند. کاربران می‌توانند برای مثال حالت لیست‌ها را با رنگ‌های مختلف مشخص کنند پیغام هشدار بسازند و یا اینکه پروسه را استاندارد‌سازی نمایند. تمام این کارها با استفاده از یک گزاره ساده اگر الف آنگاه ب قابل پیاده‌سازی است و اپلیکیشن فوق برای هردو پلتفرم اندروید و iOS در دسترس است.

بعد از رونمایی مایکروسافت لیستز، استارت‌آپ ایرتیبل (Airtable) مایکروسافت را به کپی‌برداری از سرویس همکاری این استارت‌آپ متهم نمود. سرویس ایرتیبل سرویسی است که به‌خوبی پایه‌ریزی شده است و هزاران مشتری تجاری دارد.  نتفلیکس،  PBS، دیجیتال رسپانس امریکا و استارت‌آپی مانند پتریان در حال حاضر از استفاده‌کننده‌های ایرتیبل هستند. ایرتیبل مدعی است که موفقیت و رشد مداوم این سرویس، مایکروسافت را بر آن داشته تا کپی برداری‌واضحی از آن داشته باشد.

ایرتیبل دیدگاه خود را درباره مایکروسافت لیستز به شرح زیر بیان می‌کند:

  1. محصول مایکروسافت تلاشی است برای قدم نهادن در راه موفقی که ایرتیبل طی کرده است اما ویژگی‌های این محصول در مقایسه با دامنه گسترده قابلیت‌های ایرتیبل بسیار ابتدایی است.
  2. به وضوح مشخص است که کارکرد و شکل پلتفرم مایکروسافت لیستز انعکاسی از محصول ایرتیبل است.
  3. سرویس ایرتیبل از لحاظ استفاده آسان و شهودی بودن از مایکروسافت لیستز جلوتر است. هرکسی می‌تواند سریع با ایرتیبل خو گرفته و به‌صورت آنی استفاده از آن را یاد بگیرد.
  4. مایکروسافت خیلی دیر وارد بازی شده است و محصول ساده مایکروسافت خبر از عدم توسعه آن می‌دهد
  5. محصول مایکروسافت ساخته شده است تا در دیگر اپلیکیشن‌های این شرکت استفاده شود و نه به‌عنوان یک محصول مستقل ولی ایرتیبل مانند یک ابزار جامع عمل می‌کند.

شما می‌توانید در اسکرین‌شات‌های زیر شباهت مایکروسافت لیستز و ایرتیبل را مشاهده کنید. ایرتیبل مایکروسافت را به کپی‌برداری متهم کرد - تکفارس ایرتیبل مایکروسافت را به کپی‌برداری متهم کرد - تکفارس 

رابط کاربری مایکروسافت لیستز مشابه ایرتیبل است اما از لحظ ساختار مایکروسافت لیستز مانند نسخه تکامل‌یافته اپلیکیشن شیرپوینت لیستز (SharePoint Lists) است که در حال حاضر میلیون‌ها کاربر دارد. مایکروسافت لیستز، لیست‌هایی از مایکروسافت تیمز، شیرپوینتز، لیست‌های صفحه اصلی یک سایت و لیست‌های اپلیکیشن‌ها را پوشش می‌دهد و برخلاف ایرتیبل یک ابزار همه‌جانبه و جامع نیست. هرچند ایرتیبل چندین ویژگی پیشرفته نسبت به مایکروسافت لیستز دارد اما مایکروسافت لیستز نیز دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  1. به‌عنوان بخشی از سرویس مایکروسافت ۳۶۵، مایکروسافت لیستز دارای قابلیت‌های نظارتی، امنیتی و مطابق قانون است.
  2. برای کاربرانی که به چیزی بیشتر از قابلیت‌های ویژه نیاز دارند مایکروسافت تیمز می‌تواند با فرم‌های پاور اپز (Power Apps) و یا پاور آتومیت (Power Automate) به‌صورت یکپارچه عمل کند.
  3. مایکروسافت لیستز رایگان است و قسمتی از سرویس مایکروسافت ۳۶۵ محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید