این ربات هوش مصنوعی زمان لبخند شما را تشخیص می‌دهد - تکفارس 
این ربات هوش مصنوعی زمان لبخند شما را تشخیص می‌دهد - تکفارس 
این ربات هوش مصنوعی زمان لبخند شما را تشخیص می‌دهد - تکفارس 

این ربات هوش مصنوعی زمان لبخند شما را تشخیص می‌دهد

فرزاد اسرافیلی
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - 19:05
ربات هوش مصنوعی

ربات هوش مصنوعی Emo با نگاه کردن به چهره افراد می‌تواند واکنش بعدی را پیش بینی کرده و بلافاصله حالت چهره مورد نظر طرف را به خود بگیرد.

این ربات انسان نما می‌تواند یک ثانیه قبل از لبخند زدن فرد، آن را پیش بینی کند و زودتر از او لبخند بزند. سازندگان این ربات امیدوارند با این قابلیت تعاملات میان انسان‌ها و ربات‌ها شکل واقعی به خود بگیرد.

اگرچه هوش مصنوعی به درجه‌ای از پیشرفت رسیده است که می‌تواند زبان انسان را تا حد قابل توجهی تقلید کند، اما اغلب تعامل با ربات‌های فیزیکی با مشکلاتی مواجه است، تا حدی به این دلیل که ربات‌ها نمی‌توانند نشانه‌ها و رفتارهای غیرکلامی پیچیده‌ای را که برای ارتباط حیاتی هستند، تکرار کنند.

ربات هوش مصنوعی Emo توسط هاد لیپسون از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و همکارانش ساخته شده است. این ربات مجهز به مدل‌های هوش مصنوعی و دوربین‌های با وضوح بالا برای پیش بینی حالات چهره افراد و تلاش برای تکرار آنها است. این فناوری می‌تواند حدود ۰.۹ ثانیه قبل از لبخند زدن فرد آن را پیش بینی کند و خودش همگام لبخند بزند.

ظاهر ربات Emo شامل یک چهره با دوربین در کره چشم و پوست پلاستیکی انعطاف پذیر است که دارای ۲۳ موتور مجزا است که توسط آهنربا به آن متصل شده است. این ربات از دو شبکه عصبی استفاده می‌کند: یکی برای نگاه کردن به چهره انسان‌ها و پیش‌بینی حالات آن‌ها و دیگری برای نحوه تولید عبارات روی صورت خود.

شبکه اول بر روی ویدئوهای یوتیوب از افرادی که شکلک درمی‌آورند آموزش داده شد. شبکه دوم نیز با مجبور ساختن خود ربات به تماشای چهره‌سازی در فید دوربین زنده آموزش داده شد. لیپسون در این باره می‌گوید:

وقتی می‌خواهد تمام این ماهیچه‌ها را بکشد، متوجه می‌شود که چهره‌اش چگونه خواهد بود. مثل انسانی که جلوی آینه ایستاده است، وقتی حتی چشمانتان را ببندید و لبخند بزنید، می‌دانید که چهره‌تان چگونه خواهد بود.

لیپسون و تیم او امیدوارند فناوری Emo منجر به بهبود تعاملات بین انسان‌ها و ربات‌ها شود. اما فعلا راه درازی دارند زیرا ابتدا باید دامنه حالات چهره‌ای که ربات می‌تواند ایجاد کند را گسترش دهند. لیپسون و همکارانش امیدوارند با آموزش بیشتر، ربات آن‌‌ها بتواند در پاسخ به گفته‌های انسان‌ها حالات چهره متفاوتی را به خود بگیرد، نه اینکه صرفاً از شخص دیگری تقلید کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید