OpenAI: نیویورک تایمز فردی را برای هک کردن ChatGPT استخدام کرده است - تکفارس 
OpenAI: نیویورک تایمز فردی را برای هک کردن ChatGPT استخدام کرده است - تکفارس 
OpenAI: نیویورک تایمز فردی را برای هک کردن ChatGPT استخدام کرده است - تکفارس 

OpenAI: نیویورک تایمز فردی را برای هک کردن ChatGPT استخدام کرده است

یاسین میرزایی
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 09:30
دعوای حقوقی نیویورک تایمز OpenAI

دعوای حقوقی روزنامه نیویورک تایمز علیه OpenAI شاهد پیچش غیرمنتظره‌ای شده است. OpenAI مدعی شده نیویورک تایمز فردی را به‌منظور هک کردن ChatGPT و محصولات دیگر استخدام کرده تا بتواند برای پشتیبانی از ادعای خود مدارک گمراه‌کننده تولید کند. استفاده OpenAI از عبارت هک کردن البته شاید بزرگ‌نمایی باشد.

نیویورک تایمز در ماه آذر به علت استفاده OpenAI از میلیون‌ها مطلب این روزنامه برای تمرین دادن سیستم‌هایشان بدون اجازه و یا پرداخت خسارت از این کمپانی شکایت کرد. در این شکایت ابراز شده که میلیون‌ها مطلب خبری، تحقیق عمیق، تحلیل‌، بررسی و راهنما و موارد بیشتر برای تمرین دادن چت بات‌هایی استفاده شده که اکنون در مقام منبع اطلاعات با این رسانه خبری رقابت می‌کنند.

در پرونده‌ای در روز دوشنبه در دادگاه منهتن OpenAI مدعی شد نیویورک تایمز به کسی پول پرداخت کرده تا ۱۰۰ نمونه از نقض قوانین کپی‌رایت را تولید کند. این شرکت ادعا می‌کند نیویورک تایمز ده‌ها هزار دلار هزینه کرده است تا نتایجی بسیار غیرعادی تولید کند و از طریق پرامپت‌های فربینده‌ای که آشکارا شرایط استفاده OpemAI را نقض می‌کنند توانسته به این هدف دست یابد.

وکیل OenaAI نوشت:

آن‌ها به وسیله هدف قرار دادن و استفاده از یک باگ درنتیجه پرامپت‌های فریبنده که آشکارا شرایط استفاده از محصولات OpenAI را نقض می‌کنند این کار را انجام دادند و حتی بعد از آن مجبور شدند کلمه‌به‌کلمه همان مطالبی که دنبالش بودند را در این ابزار (چت بات) وارد کنند تا موفق به بازتولید آن مطالب به‌وسیله چت بات شوند که البته همه‌شان در چند وب‌سایت عمومی مختلف قابل مشاهده‌اند. مردم عادی از محصولات OpenAI به این شیوه استفاده نمی‌کنند. تحت شرایط عادی کسی نمی‌تواند از ChatGPT برای نمایش مطالب نیویورک تایمز استفاده کند.

OpenAI اسمی از این هکر نمی‌برد و درواقع نیویورک تایمز را نیز به معنای واقعی آن به هک کردن متهم نمی‌کند. این مورد بیشتر همان مهندسی پرامپت به‌نظر می‌رسد تا هک کردن، و نیویورک تایمز هم موافق است.

لن کراسبی مشاور ارشد این نشریه گفت:

چیزی که OpenAI آن را به‌طرز عجیبی هک کردن می‌نامد، چیزی نیست جز استفاده از محصولات این شرکت در جست‌وجو شواهدی که نشان دهد آن‌ها از ما دزدی و محتوای ما را بازتولید کرده‌اند. درواقع، میزان کپی‌کاری OpenAI بسیار بیشتر از ۱۰۰ نمونه‌ای است که در شکایت‌شان مطرح کرده‌اند. در این پرونده OpenAI درباره این‌که آن‌ها از میلیون‌ها مطلب ما برای ساخت و قدرت‌دهی به محصولات تجاری‌شان بدون اجازه استفاده کردند چون‌وچرا نمی‌کند و نمی‌تواند بکند.

استفاده محتوای دارای حق کپی‌رایت در فرایند تمرین هوش‌های مصنوعی مولد منجر به دعاوی حقوقی بسیاری از سوی نویسندگان، هنرمندان و تولیدکنندگان شده است. OpenAI بیان داشته که شرکت‌های هوش مصنوعی براساس استفاده منصفانه برنده از چنین مواردی بیرون خواهند آمد. این شرکت اشاره کرد که نیویورک تایمز نمی‌تواند از اندوختن دانش درباره حقایق توسط مدل‌های هوش مصنوعی جلوگیری کند.

گزارش شده بود که در ماه شهریور نیویورک تایمز بر سر دست‌یابی به توافق درباره لایسنس محتوا با OpenAI و مایکروسافت مذاکراتی پرتنش داشته که این شرکت را مجاز به استفاده از محتوای نیویورک تایمز برای تمرین‌دهی ChatGPT کند. چیزی که این روزنامه در گذشته تصمیم به ممنوع کردنش گرفته بود. اما مذاکرات به جایی نرسید که به دعوای حقوقی کنونی ختم شد. OpenAI با رویترز و Axel Springer درجهت استفاده از محتوای‌شان برای اهداف تمرینی به توافی رسیده است و گفته می‌شود مشغول مذاکره با CNN، فاکس و نیویورک تایمز برای دست‌یابی به مجوز است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید