پروژه خودروی الکتریکی اپل لغو شد - تکفارس 
پروژه خودروی الکتریکی اپل لغو شد - تکفارس 
پروژه خودروی الکتریکی اپل لغو شد - تکفارس 

پروژه خودروی الکتریکی اپل لغو شد

فرزاد اسرافیلی
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 08:09
خودروی اپل

مدیران اپل تصمیم گرفته‌اند تلاش‌های طولانی مدت این شرکت برای ساخت خودروی الکتریکی خودران را متوقف کنند. این شرکت احتمالا صدها کارمند خود را اخراج خواهد کرد.

به گزارش «بلومبرگ» که در خبر لغو این پروژه را منتشر کرده، برخی از کارمندان پروژه خودروی الکتریکی اپل به واحد پروژه‌های هوش مصنوعی مولد منتقل می‌شوند. همچنین برخی از کارمندان ۹۰ روز فرصت دارند برای کار در تیم‌های دیگر اپل درخواست دهند در غیر این صورت باید شرکت را ترک کنند. به گفته یکی از کارمندان که نامش فاش نشد، در بخش خودرو حدود ۱۴۰۰ کارمند فعالیت داشتند.

نکته حائر اهمیت این است که این تصمیم زمانی اتخاذ شد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه خوردوسازی در حال بازنگری استراتژی‌های سرمایه گذاری خود روی صنعت تولید خودروهای الکتریکی هستند. با توجه به حاکم شدن رکود در فروش سخت‌افزارها، ورود اپل به بخش خودرو می‌توانست درآمد این شرکت را تقویت کند. با این حال هیچ مقامی در این مورد اظهار نظر نکرده است.

اپل برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ پروژه خودرو خود موسوم‌به «تایتان» را کلید زد. در یک مقطع زمانی، حدود ۵۰۰۰ نفر برای پیشبرد این پروژه مشغول به کار شدند. اما اپل در دهه گذشته بارها و بارها در سیاست‌های خود ثبات نداشته است به طوری که در برهه‌ای از زمان در تلاش بوده است تا با ساخت محصولات تمام الکتریکی رقیب تسلا باشد و در برهه‌ای دیگر از این تصمیم صرف نظر کرده و به تولید وسایل نقلیه کامل خودران همانند تولیدات شرکت Waymo روی آورده بود.

بلومبرگ در ژانویه گزارش داده بود که رهبری این پروژه از سوی مدیران ارشد اپل و هیئت مدیره آن تحت فشار قرار گرفته است تا راهی برای ارائه هرچه زودتر تولیدات به بازار بیابند.

جف ویلیامز، مدیر عملیاتی اپل و کوین لینچ، معاون تایتان، خبر لغو ساخت خودروهای الکتریکی خودران را روز سه‌شنبه در یک جلسه کوتاه ۱۲ دقیقه‌ای اعلام کردند. به گفته یکی از کارمندان، در طی این جلسه هیچ سوالی پرسیده نشد و با وجود اینکه این خبر ناگهانی اعلام شده بود، اما اعضای تیم، این تصمیم را پیش بینی کرده بودند.

در طول سال های اخیر پروژه تایتان همواره شاهد تغییرات مدیریتی بوده است. مدیریت این پروژه زمانی توسط داگ فیلد، مدیر سابق تسلا اداره شد. وی بعدا از این پروژه خارج شد و به شرکت فورد پیوست. شرکت اپل پس از وی مدیران لامبورگینی و فورد را به استخدام خود در آورد. درسال ۲۰۲۱ نیز اپل اولریش کرانز، یکی از مدیران سابق BMW را از چنگ استارتاپ EV Canoo خارج کرد و به استخدام خود درآورد.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید