استارتاپ Mistral AI مدل زبانی رقیب GPT-4 را معرفی کرد - تکفارس 
استارتاپ Mistral AI مدل زبانی رقیب GPT-4 را معرفی کرد - تکفارس 
استارتاپ Mistral AI مدل زبانی رقیب GPT-4 را معرفی کرد - تکفارس 

استارتاپ Mistral AI مدل زبانی رقیب GPT-4 را معرفی کرد

یاسین میرزایی
۸ اسفند ۱۴۰۲ - 19:51
Mistral AI

اینطور که از اعلامیه اخیر یک استارتاپ هوش مصنوعی مستقر در پاریس به نام Mistral AI  مشخص شده، آن‌ها جایگزینی برای OpenAI و Anthropic معرفی کرده‌اند. این شرکت یک مدل زبانی بزرگ پرچمدار به نام Mistral Large توسعه داده است. این مدل زبانی طوری طراحی شده تا بتواند در زمینه توانایی‌های استدلال کردن با مدل‌های رده‌بالای دیگر مانند GPT-4 و Claude رقابت کند.

علاوه بر Mistral Large، این استارتاپ چت بات رقیب ChatGPT را با نام Le Chat معرفی کرده است. این چت بات در حال حاضر فقط در حالت بتا قابل دسترس است.

اگر با Mistral AI آشنا نیستید، این شرکت به واسطه جدول سهامش بر سر زبان‌ها افتاد زیرا توانست سرمایه بسیار زیادی را در زمانی کوتاه برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی بنیادین جمع کند. تاریخ تاسیس این شرکت به اردیبهشت سال ۲۰۲۳ برمی‌گردد. تنها چند هفته بعد از تاسیس، Mistral AI توانست ۱۱۳ میلیون دلار و در آذر ماه همان سال ۴۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند که بیشترین سهم به شرکت Andreessen Horowitz تعلق داشت.

Mistral AI توسط فارغ التحصیلان دیپ مایند گوگل پایه گذاری شده و در ابتدا خود را به عنوان شرکت هوش مصنوعی‌ متن باز معرفی کرد. در حالی که اولین مدل این کمپانی تحت لایسنس متن باز عرضه شد، مدل‌های بزرگتر Mistral AI دیگر این ویژگی را ندارند.

ChatGPT

مدل کسب‌وکار این استارتاپ فرانسوی شباهت زیادی به OpenAI دارد. آن‌ها Mistral Large را از طریق یک API (رابط برنامه نویسی کاربردی) پولی عرضه می‌کنند که قیمت آن بر اساس میزان استفاده است. در حال حاضر هزینه این API به ازای هر یک میلیون توکن ورودی ۸ دلار و ۲۴ دلار برای هر یک میلیون توکن خروجی است. در اصطلاحات مربوط به حوزه هوش مصنوعی، هر توکن برابر است با بخش کوچکی از کلمات (تقریبا می‌توان گفت هر توکن مساوی است با یک کلمه) مثلا عبارت “زمین فوتبال” حین پردازش توسط یک مدل هوش مصنوعی به دو توکن تقسیم می‌شود، “زمین” و “فوتبال”.

به طور پیش‌فرض، Mistral AI قادر به پشتیبانی از حداکثر سی و دو هزار توکن (حدود ۲۰ هزار کلمه انگلیسی) در پنجره متن (Context Window) است. این مدل از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی پشتیبانی می‌کند.

برای مقایسه باید گفت GPT-4 Turbo، دارای پنجره متن ۱۲۸ هزار توکنی است و برای هر یک میلیون توکن ورودی ۱۰ دلار و هر یک میلیون توکن خروجی ۳۰ دلار هزینه دارد. در نتیجه Mistral Large بیست درصد از GPT-4 Turbo ارزان‌تر است. اوضاع با شتاب زیادی در حال دگرگونی است و شرکت‌های هوش مصنوعی به طور منظم قیمت گذاری‌هایشان را به‌روزرسانی می‌کنند.

Mistral AI

اما Mistral Large در مقایسه با GPT-4 و Claude 2 چگونه است؟ پاسخ به این سوال دشوار است. Mistral AI ادعا می‌کند در چند بنچمارک رتبه دوم را بعد از GPT-4 کسب کرده. اما ممکن است این نتایج دست‌چین شده باشند و در استفاده واقعی شاهد تفاوت‌هایی باشیم.

جایگزینی برای ChatGPT

Mistral AI همچنین در حال راه‌اندازی چت باتی به نام Le Chat است. میتوانید آن را در وب‌سایت chat.mistral.ai امتحان کنید. آن‌ها می‌گویند که این عرضه فعلا در حالت بتا است و احتمال می‌رود شاهد پاسخ‌های غیرعادی باشیم.

دسترسی به این سرویس تا اطلاع ثانوی رایگان است و کاربران می‌توانند از بین ۳ مدل انتخاب کنند: Mistral Small و Mistral Large و همچنین یک نمونه اولیه که برای دقت و سرعت بالا طراحی شده و Mistral Next نام دارد. لازم به ذکر است که این چت بات توانایی دسترسی به اینترنت ندارد.

شراکت با مایکروسافت

و در نهایت، Mistral AI امروز خبر از شراکت خود با مایکروسافت داده است. به اضافه‌‌ API خود میسترال، مایکروسافت از مدل‌های این شرکت برای سرویس‌دهی به مشتریان Microsoft Azure استفاده خواهد کرد. شاید این تنها مدلی دیگر در لیست مدل‌های Azure به نظر برسد. با این حال، معنی آن این است که Mistral AI و مایکروسافت در حال مذاکره برای همکاری‌های بیشتر هستند. نخستین مزیت این همکاری جذب مشتریان بیشتر برای Mistral AI از طریق این کانال توزیع جدید است.

مایکروسافت سرمایه گذار اصلی Open AI به حساب می‌رود. با این وجود این شرکت از مدل‌های هوش مصنوعی دیگر هم در پلتفرم رایانش ابری خود استقبال کرده است. برای نمونه، مایکروسافت و متا برای ارائه مدل زبانی بزرگ Llama در پلتفرم Azure همکاری کرده‌اند. استراتژی منعطف و آزاد مایکروسافت برای همکاری با شرکت‌های گوناگون، راهی خوب برای حفظ مشتریان Azure در این اکوسیستم است. همچنین شاید در زمینه پرهیز از اتهام‌های ضدرقابتی نیز مفید واقع شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید