هوش مصنوعی می‌تواند با دقت ۹۰ درصد تشخیص دهد شما مرد هستید یا زن - تکفارس 
هوش مصنوعی می‌تواند با دقت ۹۰ درصد تشخیص دهد شما مرد هستید یا زن - تکفارس 
هوش مصنوعی می‌تواند با دقت ۹۰ درصد تشخیص دهد شما مرد هستید یا زن - تکفارس 

هوش مصنوعی می‌تواند با دقت ۹۰ درصد تشخیص دهد شما مرد هستید یا زن

سجاد علیزاده
۸ اسفند ۱۴۰۲ - 15:15
هوش مصنوعی

شاید تابه‌حال این جمله را شنیده‌اید که “مردان مریخی و زنان ونوسی هستند”. هرچند در قرن ۲۱، این عبارت به عنوان یک استعاره در نظر گرفته می‌شود، اما دانشمندان دانشگاه استنفورد طبق مطالعه جدیدی دریافتند که ممکن است مبنایی وجود داشته باشد که نشان دهد چرا و چگونه یک جنس خاص، کارهایی را انجام می‌دهد. آن‌ها یک مدل هوش مصنوعی (AI) جدید توسعه دادند که می‌تواند به طور دقیق (بیش از ۹۰٪) پیش‌بینی کند آیا اسکن‌های مغزی صورت گرفته متعلق به یک مرد هستند یا یک زن.

دکتر وینود منون، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری می‌گوید: «انگیزه کلیدی برای این مطالعه این است که نقش جنسیت در رشد مغز انسان، در پیری، و در بروز اختلالات روانپزشکی و عصبی را نشان دهد.»

تحقیقات قبلی نشان داده بود که ساختار و عملکرد مغز بین مردان و زنان سازگاری کمی دارد. اما، منون و همکارانش از هوش مصنوعی پیشرفته و داده‌های گسترده برای تجزیه و تحلیل اسکن مغزی استفاده کردند. مدل آن‌ها از روش‌های قبلی بهتر عمل کرده و به طرز قابل اعتمادی بین مغز مرد و زن تمایز قائل می‌شود.

در مغز انسان، نواحی خاصی وجود دارند که تفاوت بین جنس‌ها را تشخیص می‌دهد. محققان استنفورد «نقاط داغ» خاصی را شناسایی کردند که برای تعیین مدل‌ها بسیار مناسب بود. اولین مورد، شبکه حالتی پیش‌فرض در مغز ما است که به ما کمک می‌کند درباره خود فکر کنیم و موارد دیگر مانند شبکه مخطط و شبکه لیمبیک، که برای یادگیری و نحوه واکنش ما به پاداش‌ها مهم هستند. مدل هوش مصنوعی آن‌ها می‌تواند اسکن‌های MRI متحرک را تجزیه و تحلیل کند و معمولاً می‌توانست تشخیص دهد که این اسکن از یک مرد است یا یک زن.

آن‌ها مدل‌های جداگانه‌ای برای مردان و زنان ساختند که هر کدام عملکرد شناختی مختص به خود را داشت و این نشان می‌داد که تفاوت در نحوه عملکرد مغز بین مردان و زنان می‌تواند بر رفتار آن‌ها تأثیر بگذارد. در حالی که آن‌ها از مدل خود برای بررسی تفاوت‌های جنسی استفاده کردند، منون می‌گوید که می‌توان از آن برای مطالعه ارتباطات مغزی با هر توانایی یا رفتار شناختی مرتبط نیز استفاده کرد.

یافته‌های این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences در ۱۹ فوریه منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید