گوگل هوش مصنوعی متن‌باز Gemma را معرفی کرد - تکفارس 
گوگل هوش مصنوعی متن‌باز Gemma را معرفی کرد - تکفارس 
گوگل هوش مصنوعی متن‌باز Gemma را معرفی کرد - تکفارس 

گوگل هوش مصنوعی متن‌باز Gemma را معرفی کرد

افشین نوری
۲ اسفند ۱۴۰۲ - 19:19
Gemma

گوگل از مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز Gemma 2B و Gemma 7B رونمایی کرد. این مدل‌ها برای انجام کارهای کوچک‌تر طراحی شده‌اند.

گوگل گفته است که مدل‌های Gemma هرچند مدل‌های کوچکتری هستند اما به‌طرز چشمگیری در برخی زمینه‌ها حتی از مدل‌های بزرگ‌تر برتر هستند و می‌توان آن‌ها را مستقیما روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر اجرا کرد. 

با توجه به اینکه Gemini یک مدل هوش مصنوعی بسته است، انتظار می‌رود مدل‌های متن‌باز Gemma کاربران بیشتری را جذب خود کنند.

مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز Gemma 2B و Gemma 7B هم‌اکنون فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کنند، اما قرار است زبان‌های غیرانگلیسی نیز به آن‌ها اضافه شوند.

گوگل چند ماه پیش اعلام کرد که دو تیم تحقیقاتی Brain Team و DeepMind خود را برای ایجاد یک واحد جدید به نام Google DeepMind تجمیع کرده است. وظیفه این واحد توسعه مدل هوش مصنوعی نسل بعدی گوگل یعنی Gemini بود که این شرکت آن را سه نسخه مختلف معرفی کرد

هوش مصنوعی Gemini در سه سایز مختلف ارائه شد تا نیازهای مختلف را پوشش دهد. قوی‌ترین نسخه Gemini Ultra نام دارد که برای انجام کارهای پیچیده طراحی شده است. مدل بعدی Gemini Pro نام دارد که برای استفاده در طیف وسیعی از دستگاه‌ها طراحی شده است. نسخه Gemini Nano نیز کارآمدترین مدل برای انجام کارهای روی دستگاه است.

گوگل ادعا کرده که Gemini Ultra موفق شده ۳۰ بنچمارک از ۳۲ بنچمارک آکادمیک را با موفقیت طی کند و حتی توانسته GPT-4 را در همه دسته‌بندی‌های مبتنی بر درخواست‌های متنی شکست دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید